Gjest Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har fått diagnose hælfestebetennelse hos fastlege . Det jeg lurer på er om det er om det er normalt og verke i ankelen etter en stund i sofaen? Og når jeg har sittet litt så er det akkurat som om jeg har vrikka foten. Er i full jobb som budbil sjåfør og går mye i løpet av dagen, samt att jeg bærer mye tungt. Er begynt med sjokkbølge behandling men etter tre ganger er det ingen forandring? Hva syn du jeg burde prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394936-h%C3%A6lfestebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allmennlege Kjell Vaage Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Dersom sjokkbølgebehandling ikke fører fram så ta kontakt med fastlegen for annen behandling. Han er nok kjent med at det foreligger en rekke tiltak og behandlinger som kan bedre plagene dine. Følgende behandlinger kan føre fram ; tøyninger av leggmuskulaturen, alternativ trening og eventuelt bruk av betennelsesdempende medisiner (NSAIDs) er ofte tilstrekkelig. Av og til kan en innleggssåle i hældelen av skoen som bygger 0,5 til 2 cm, vil kunne avlaste senen og dermed gi noe lindring. Sålen bør brukes bare noen dager til få uker. Ved akutt oppståtte plager brukes ofte en medisintype som kalles NSAIDs. Denne medisinen er betennelsesdempende og smertestillende. Nytten av slike medisiner er tvilsom ved langvarige plager. Innsprøyting av kortikosteroider brukes normalt ikke, men enkelte eksperter mener at det kan ha effekt. Også dette er medisin som fungerer betennelsesdempende og smertestillende. Risikoen med kortisonsprøyter er at de kan svekke akillessenen og øke risikoen for avrivning av senen (seneruptur). Treningsbehandling etter instrukser fra fysioterapeut kan også være en aktuell behandlingsmetode. Ved vedvarende plager kan det være nødvendig å operere hælsenen. Lavdosert laserbehandling sammen med tøyningsøvelser er en alternativ behandling som kan føre til raskere symptomlindring enn tøyninger alene. Det er noe usikkerhet om effekten av sjokkbølgebehandling så ta derfor kontakt med fastlegen for at han kan sette igang noen av de andre tiltak han mener er nødvendig. God bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394936-h%C3%A6lfestebetennelse/#findComment-3504681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.