Gå til innhold

Hælfestebetennelse


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har fått diagnose hælfestebetennelse hos fastlege . Det jeg lurer på er om det er om det er normalt og verke i ankelen etter en stund i sofaen? Og når jeg har sittet litt så er det akkurat som om jeg har vrikka foten. Er i full jobb som budbil sjåfør og går mye i løpet av dagen, samt att jeg bærer mye tungt. Er begynt med sjokkbølge behandling men etter tre ganger er det ingen forandring? Hva syn du jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Dersom sjokkbølgebehandling ikke fører fram så ta kontakt med fastlegen for annen behandling. Han er nok kjent med at det foreligger en rekke tiltak og behandlinger som kan bedre plagene dine. Følgende behandlinger kan føre fram ; tøyninger av leggmuskulaturen, alternativ trening og eventuelt bruk av betennelsesdempende medisiner (NSAIDs) er ofte tilstrekkelig. Av og til kan en innleggssåle i hældelen av skoen som bygger 0,5 til 2 cm, vil kunne avlaste senen og dermed gi noe lindring. Sålen bør brukes bare noen dager til få uker.

Ved akutt oppståtte plager brukes ofte en medisintype som kalles NSAIDs. Denne medisinen er betennelsesdempende og smertestillende. Nytten av slike medisiner er tvilsom ved langvarige plager. Innsprøyting av kortikosteroider brukes normalt ikke, men enkelte eksperter mener at det kan ha effekt. Også dette er medisin som fungerer betennelsesdempende og smertestillende. Risikoen med kortisonsprøyter er at de kan svekke akillessenen og øke risikoen for avrivning av senen (seneruptur).

Treningsbehandling etter instrukser fra fysioterapeut kan også være en aktuell behandlingsmetode. Ved vedvarende plager kan det være nødvendig å operere hælsenen.

Lavdosert laserbehandling sammen med tøyningsøvelser er en alternativ behandling som kan føre til raskere symptomlindring enn tøyninger alene.

Det er noe usikkerhet om effekten av sjokkbølgebehandling så ta derfor kontakt med fastlegen for at han kan sette igang noen av de andre tiltak han mener er nødvendig. God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...