Gå til innhold

Fordeler og ulemper med ny regjering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ecbole

6

• AnonymBruker

6

• schizoid1337

6

• laban

5

Annonse

Hva ser DU på som fordelene og ulempene med den nye regjeringen?

Anonymous poster hash: 9885f...622

Fordeler: Mer frihet, vekk med arveavgiften.

Ulemper: Noe reduksjon i velferdstilbud.

De blåblå mener at det er for lite avstand mellom trygd og arbeidsinntekt. Så da vil de gjøre denne avstanden mindre ved å redusere trygder, også uføretrygd. De vil at trygdede skal ha noe press på seg til å jobbe ved å bruke restarbeidsevne. Den begrunnelsen virker merkelig når de vil at uføretrygdede skal få mindre barnetillegg. Barn kan jo ikke jobbe.

De vil redusere sykepenger, penger til AAP og uføretrygd, men ikke til alderstrygd. Som om ingen alderspensjonister har restarbeidsevne. Og de tenker ikke på at noen uføretrygdede ikke alltid har restarbeidsevne i det hele tatt. Utføre trygdede får trygd fordi de ikke får jobb eller ikke kan jobbe.

Her er noe som ikke samsvarer med påståtte motiver.

Jeg er så langt fornøyd med at det blir ny regjering.

Jeg stemte også for å få ny regjering. 

Jeg håper de nye iallefall vil klare å redusere helsekøene - for de er altfor lange. Det merker man dessverre først står man står i en slik kø selv. 

Også synes jeg det er greit med mer frihet til å velge og bestemme selv, hva som passer for vår familie. 

Også synes jeg de skal få starte jobben før kritikken hagler ned på dem. 

Anonymous poster hash: 38713...48d

Jeg ser ikke fram til skifte, men prøver å tenke at det meste av skade lar seg bygge opp igjen. Tror nemlig neppe blåblå sitter mer enn max inneværende periode.

Jeg ser mest fram til at FrP'ere - både politikere og velgere - skal få oppleve forskjellen på å være i opposisjon vs posisjon.

Jeg har ellers tro på Torbjørn Rød Isaksen og Jan Tore Sanner. Jeg håper på offensiv utenrikspolitikk (ikke bare forbedring av Norges forhold til Kina), og jeg håper og tror at Rød Isaksen vil styrke forskningens kår i Norge. Ad utland: Jeg liker svært dårlig at den nye regjeringen ikke ser behov for bistandsminister.

Regner med at det ikke blir lett å be Siv om penger til det jeg mener vi ikke kan vente med i fire år, nemlig miljø, og - som jeg har sagt før - jeg tror de som er avhengig av velferdstilbud får seg en stor overraskelse ved framleggelse av neste statsbudsjett.

Mest redd er jeg for uopprettelig skade som det å selge staten ned til 51% i halvstatlige selskap. Dette vil være svært dumt og kortsiktig, og umulig å reversere desverre. Jeg frykter imidlertid at dette gjennomføres snarlig.

Endret av Kayia

Sa det i en annen tråd, men sier det igjenn her =)

Jeg synes det er positivt at vi har fått en regjering som ser at dagens system ikke er levedyktig på lengre sikt. Har du flere utgifter enn inntekter, så går det til slutt ikke. Så vi bør begynne på styre landet slik at det ikke kun overlever pga oljen hvis vi skal ha en lys fremtid. Og ja det innebærer at de ENORME trygdeytelsene er nødt til å bli redusert. Så kan man spørre seg er de blåes metoder de beste, ja det er de kanskje ikke, men uansett er de bedre enn de rødgrønne som sitter å ser på og lager "utredninger" og snakker fine ord om velferd for alle og blablabla. Kun ord ingen handling, selv om man ser at NOE må gjøres. man kan ikke la 20% av befolkningen i arbeidsfør alder leve på trygd... At syke nå vil få hjelp fortere vil også gi landet en økonomisk boost, det nytter ikke å ha ledig kapasitet i det private stående ubrukt, mens folk venter i årevis i det offentlige.

Kort oppsummert, man er nødt til å investere oljepengene i fremtiden, ikke i å trygde hele landet. Derfor er jeg glad for ny regjering. (Jeg kommer sikkert til å få mye pes for å si dette på et "syke-forum" men men)

Angående bistand, så er jo det fint, men en meget stor anndel går til korrupte folk, og når ikke frem til de som trenger det, det er ikke om å bruke flest antall milliarder i bistand, det er om å gjøre å få størst mulig effekt for de vi ønsker å hjelpe. Det er altså mulig å gi færre millioner i støtte, og få like god effekt for de stakkars folkene i ulandene. Den rødgrønne regjeringen er veldig flike til å skryte av at de brukes X anntal millioner mer på y og z, men det er faktisk ikke millionene i seg selv som er det vesetnlige, selv om det jo høres fint ut og kan lokke til seg stemmer

Annonse

Sa det i en annen tråd, men sier det igjenn her =)

Jeg synes det er positivt at vi har fått en regjering som ser at dagens system ikke er levedyktig på lengre sikt. Har du flere utgifter enn inntekter, så går det til slutt ikke. Så vi bør begynne på styre landet slik at det ikke kun overlever pga oljen hvis vi skal ha en lys fremtid. Og ja det innebærer at de ENORME trygdeytelsene er nødt til å bli redusert. Så kan man spørre seg er de blåes metoder de beste, ja det er de kanskje ikke, men uansett er de bedre enn de rødgrønne som sitter å ser på og lager "utredninger" og snakker fine ord om velferd for alle og blablabla. Kun ord ingen handling, selv om man ser at NOE må gjøres. man kan ikke la 20% av befolkningen i arbeidsfør alder leve på trygd... At syke nå vil få hjelp fortere vil også gi landet en økonomisk boost, det nytter ikke å ha ledig kapasitet i det private stående ubrukt, mens folk venter i årevis i det offentlige.

Kort oppsummert, man er nødt til å investere oljepengene i fremtiden, ikke i å trygde hele landet. Derfor er jeg glad for ny regjering. (Jeg kommer sikkert til å få mye pes for å si dette på et "syke-forum" men men)

Angående bistand, så er jo det fint, men en meget stor anndel går til korrupte folk, og når ikke frem til de som trenger det, det er ikke om å bruke flest antall milliarder i bistand, det er om å gjøre å få størst mulig effekt for de vi ønsker å hjelpe. Det er altså mulig å gi færre millioner i støtte, og få like god effekt for de stakkars folkene i ulandene. Den rødgrønne regjeringen er veldig flike til å skryte av at de brukes X anntal millioner mer på y og z, men det er faktisk ikke millionene i seg selv som er det vesetnlige, selv om det jo høres fint ut og kan lokke til seg stemmer

Veldig enig i dette du skriver her. 

Men ang trygdeytelser, noen regler der er jo helt på tryne. Jeg vet at barn som aldri har vært i Norge, får barnetrygd og kontantstøtte, fordi faren har jobbet her i Norge. Og dette synes jeg er helt på tryne!!!

Jeg synes det er positivt at vi har fått en regjering som ser at dagens system ikke er levedyktig på lengre sikt. Har du flere utgifter enn inntekter, så går det til slutt ikke. Så vi bør begynne å styre landet slik at det ikke kun overlever pga oljen hvis vi skal ha en lys fremtid.

Saksopplysning: Staten har større inntekter enn utgifter.

Uten oljevirksomheten hadde veldig mye vært annerledes i samfunnet vårt, ikke bare tallet for statens inntekter, selv om de selvfølgelig er betydelige. Så det blir litt feil å bare ta bort de inntektene og konstatere at vi er fortapt uten.

Det som virkelig ville gjøre susen mht. reduksjon av trygdeytelsene, er at pensjonistene lot være å leve så irriterende lenge. Det ville også hjelpe at folk i større grad døde av alvorlige sykdommer slik de hadde vett til å gjøre tidligere, i stedet for å overleve med sterkt redusert eller ingen arbeidsevne.

Det som virkelig ville gjøre susen mht. reduksjon av trygdeytelsene, er at pensjonistene lot være å leve så irriterende lenge. Det ville også hjelpe at folk i større grad døde av alvorlige sykdommer slik de hadde vett til å gjøre tidligere, i stedet for å overleve med sterkt redusert eller ingen arbeidsevne.

;)

Jeg vet at barn som aldri har vært i Norge, får barnetrygd og kontantstøtte, fordi faren har jobbet her i Norge. Og dette synes jeg er helt på trynet!!! 

Det der er en EØS-regel som ingen norsk regjering kan forandre på.

Saksopplysning: Staten har større inntekter enn utgifter.

Uten oljevirksomheten hadde veldig mye vært annerledes i samfunnet vårt, ikke bare tallet for statens inntekter, selv om de selvfølgelig er betydelige. Så det blir litt feil å bare ta bort de inntektene og konstatere at vi er fortapt uten.

Takk for saksopplysningen . . . 

Kan du forklare meg hvordan du ser for deg at Norge skal overleve etter oljen med en rødgrønn regjering? ("alle" lever på trygd, har kun fisk som en vesentlig naturressurs etter oljen, regjeringen fokuserer på å gi støtte til"kultur" som de bestemmer hva er, ikke på teknologiutvikling etc)

Hvis du i beregningen om at vi ikke er fortapt, tar inn regjeringsskifter så er jeg enig, vi er absolutt ikke fortapt, sålenge ikke de rødgrønne styrer ;)

("alle" lever på trygd, har kun fisk som en vesentlig naturressurs etter oljen, regjeringen fokuserer på å gi støtte til"kultur" som de bestemmer hva er, ikke på teknologiutvikling etc)

Og de som ikke lever på trygd er ansatt i stat/kommune. Kommunene er overadministrerte

Det der er en EØS-regel som ingen norsk regjering kan forandre på.

Folket sa KLART ifra at de ikke ønsket EU regler tredd over hodene deres, og gi fra seg noe av sin suverenitet i TO FOLKEAVSTEMMNINGER, så er det en ting den norske regjering KAN OG BØR gjøre er det å melde seg ut av det tullet , så får de evt ta en ny folkeavstemmning...... Husker jeg rett så var det partier fra alle kanter som trosset Norges befolkning i den saken, er en skam

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...