Gå til innhold

Hvordan få råd til julegaver i år..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en familie på fire. Jeg er uføretrygdet og mannen min tjener ikke allverdens..

 

Mange uheldige hendelser siste året har ført til at økonomien er meget dårlig..

 

Har ganske stor familie og vi har alltid brukt å gi fine gaver til hverandre..

 

Lurer på hvordan jeg/vi i det hele tatt skal komme oss gjennom jula med alle utgiftene..

 

Nå mener ikke jeg at jeg skal kjøpe dyre fine gaver på kreditt.. Men er bare ute etter noen tips hvis noen har.. :-)

 

Det er jo så mye annet som koster i jula... Så hjelp..!!


Anonymous poster hash: 10161...18f



Anonymous poster hash: 10161...18f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller først kan du jo prøve å kutte litt ned på gavelista.  Hvis dere f.eks. har voksne søsken som fremdeles gir hverandre gaver selv om ikke ungene er små lenger (og alle har fått barn), kan du og mannen din spørre dem om ikke tiden nå er inne for å droppe voksengavene og bare gi til yngste generasjon.  De fleste voksne har mer enn nok dilldall, så det kan hende mange vil være lettet over å slippe unna.  Likedan hvis dere er noen venninner som har fortsatt å kjøpe til hverandre, eller som begynte å kjøpe julegaver til hverandres barn da både barna og gavene var små.  Det blir ofte større utgifter av det når barna vokser. 

 

Når du forhåpentligvis har fått redusert gavelista litt, kommer "tiltakene" litt an på hva slags aldersgrupper er det dere fremdeles "må" gi gaver til. Tenk over om det er noen som kan bli minst like glade for opplevelser eller tjenester, som tradisjonelle gaver.  Gi f.eks. gavekort på barnevakt eller "frisøndag" (mens dere tar ungene deres på overnatting eller lang tur) til småbarnsforeldre, eller kulturopplevelse (kino eller galleri eller noe annet som ikke koster all verden) med middag hos dere først eller kaffe etterpå til et eldre familiemedlem (som er enslig eller har en mann som aldri blir med på sånt).  Bruk fantasien - spesielt de som ikke er helt unge lenger, er ofte drittlei av pliktgaver som julepynt og annet krimskrams.  Eldre folk setter også pris på hjemmelagde greier - det trenger ikke være håndarbeid, det kan godt være noe i matveien.  Mange travle yngre voksne baker ikke selv lenger, tenk over om noen av dem vil sette pris på julekaker eller godteri du har laget selv.  Så kan du kjøpe en mini-julestjerne eller en pocketbok ved siden av hvis du synes det blir litt lite, det koster ikke så mye.

 

Småbarn vet ikke hva ting koster, og de får gjerne mer enn nok julegaver, så til de aller yngste kan du gå litt ned i pris uten at det merkes.  Uansett alder - spør foreldrene hva barna liker, det er viktigere at de får noe som er midt i blinken akkurat nå, enn at det er dyrt og "fint".  Hvis du spør i god tid, kan du kanskje kjøpe noe allerede nå, så blir det flere lønninger å fordele det på.  Når du tar opp temaet, kan du gjerne si fra i klartekst at du ikke kommer til å overdrive mht. størrelse og pris i år, både fordi du synes gavekarusellen har fått litt vel stor fart, og fordi dere er nødt til å prioritere annerledes denne julen.  Sånt må voksne mennesker tåle å høre, dessuten er det mange som synes det har blitt for høy "standard" på julegaver.   Kanskje er det flere i familien din som har tenkt det samme, slik at de er glade for at noen setter ned foten. 

 

Større barn ønsker seg ofte bare dyre og "store" ting.  Her kan løsningen være å finne noen å spleise med.  Det er mange som reagerer på hvor mye ungdommenes ønsker koster, så det kan godt tenkes at noen i familien er positive til den ordningen selv om de ikke har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra til voksne på "gavelista" at i år dropper dere gaver til de voksne, kun barna får - dere har ikke råd og dessuten er det jo bare å "bytte penger". Blir de sure for det så er det de som har et problem. Kommer de med gaver allikevel så ta det med et smil, dere har sagt fra.

 

Om du føler at du vil gi noe og er strikkekyndig er min erfaring at hjemmestrikkede ullsokker og tovede ullvotter / tøfler er noe som alltid blir godt mottatt. :) Jeg har en venninne som nesten forlanger tøfler eller sokker til jul, hun sliter dem ut for hun "bor" i dem. :) Jeg har bevisst kuttet ned på gavelista og lagt meg på et moderat prisnivå de siste årene, bortsett fra kjæresten og ungene mine (og en venninne), men de andre får klare seg med det de får - ingen har blitt sure av den grunn heldigvis, da hadde de glatt blitt strøket helt av gavelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan gi symbolske gaver et år når dere har så dårlig råd. En i familien fortalte oss på forhånd at han hadde dårlig råd. Han ga de voksne en lien after eight, og barna fikk hver sin melkesjokolade. Ingen var lei seg for det.

Har du så dårlig råd at selv dette blir mye, finnes det billigere alternativer. Gå for ti kroners marked og billigtorvet, utrolig hva man kan finne på slike steder. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut gaver til voksne, og kutt ned på antallet barn som får gaver (bare de nærmeste). Gi bare ting som folk trenger/ønsker seg. Jeg tror det vil komme som en lettelse for de fleste. Men si ifra om at dere ikke skal utveksle gaver...! Gå sammen og spleis hvis noen skal ha noe dyrt. Kjøp på salg gjennom året, ikke når prisene er skrudd opp i desember. Benytt utenlandske nettbutikker, feks ebay, men husk på tollgrensen på 200 kroner. Dropp gavekortene, det er penger ut av vinduet, og ikke særlig personlig, det heller, omtrent som å bytte penger, men penger låst fast hos en bestemt butikk eller kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først kan du jo prøve å kutte litt ned på gavelista.  Hvis dere f.eks. har voksne søsken som fremdeles gir hverandre gaver selv om ikke ungene er små lenger (og alle har fått barn), kan du og mannen din spørre dem om ikke tiden nå er inne for å droppe voksengavene og bare gi til yngste generasjon.  De fleste voksne har mer enn nok dilldall, så det kan hende mange vil være lettet over å slippe unna.  Likedan hvis dere er noen venninner som har fortsatt å kjøpe til hverandre, eller som begynte å kjøpe julegaver til hverandres barn da både barna og gavene var små.  Det blir ofte større utgifter av det når barna vokser. 

 

Når du forhåpentligvis har fått redusert gavelista litt, kommer "tiltakene" litt an på hva slags aldersgrupper er det dere fremdeles "må" gi gaver til. Tenk over om det er noen som kan bli minst like glade for opplevelser eller tjenester, som tradisjonelle gaver.  Gi f.eks. gavekort på barnevakt eller "frisøndag" (mens dere tar ungene deres på overnatting eller lang tur) til småbarnsforeldre, eller kulturopplevelse (kino eller galleri eller noe annet som ikke koster all verden) med middag hos dere først eller kaffe etterpå til et eldre familiemedlem (som er enslig eller har en mann som aldri blir med på sånt).  Bruk fantasien - spesielt de som ikke er helt unge lenger, er ofte drittlei av pliktgaver som julepynt og annet krimskrams.  Eldre folk setter også pris på hjemmelagde greier - det trenger ikke være håndarbeid, det kan godt være noe i matveien.  Mange travle yngre voksne baker ikke selv lenger, tenk over om noen av dem vil sette pris på julekaker eller godteri du har laget selv.  Så kan du kjøpe en mini-julestjerne eller en pocketbok ved siden av hvis du synes det blir litt lite, det koster ikke så mye.

 

Småbarn vet ikke hva ting koster, og de får gjerne mer enn nok julegaver, så til de aller yngste kan du gå litt ned i pris uten at det merkes.  Uansett alder - spør foreldrene hva barna liker, det er viktigere at de får noe som er midt i blinken akkurat nå, enn at det er dyrt og "fint".  Hvis du spør i god tid, kan du kanskje kjøpe noe allerede nå, så blir det flere lønninger å fordele det på.  Når du tar opp temaet, kan du gjerne si fra i klartekst at du ikke kommer til å overdrive mht. størrelse og pris i år, både fordi du synes gavekarusellen har fått litt vel stor fart, og fordi dere er nødt til å prioritere annerledes denne julen.  Sånt må voksne mennesker tåle å høre, dessuten er det mange som synes det har blitt for høy "standard" på julegaver.   Kanskje er det flere i familien din som har tenkt det samme, slik at de er glade for at noen setter ned foten. 

 

Større barn ønsker seg ofte bare dyre og "store" ting.  Her kan løsningen være å finne noen å spleise med.  Det er mange som reagerer på hvor mye ungdommenes ønsker koster, så det kan godt tenkes at noen i familien er positive til den ordningen selv om de ikke har dårlig råd.

 

Godt svar! Hadde tenkt å skrive noe tilsvarende, men du kom meg i forkjøpet og formulerte deg mye bedre enn jeg ville gjort  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...