Gå til innhold

NHD beroligende


 cilie

Anbefalte innlegg

Hei.

Når alt totalt rakner, og man får lyst til "å legge seg ned og dø." Når det er "umulig" å være rasjonell, og jeg til en viss grad kan skjønne hvorfor noen tyr til selvskading. Jeg får lyst til å gi F i jobb og forpliktelser, sette meg i bilen og bare kjøre.

Er det da legitimt å benytte beroligende tabletter - et kontrollert forbruk- eller skyter jeg meg selv i foten ved at det vonde må gjennomleves på nytt på et vis? Eller bearbeider kroppen på en mer behagelig måte med en liten dose innabords?

Jeg har aldri fått eller benyttet slike tabletter i sånn henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du dette utskrevet av fastlege i "rimelige" doser, er det vel OK. Du kan "skyte deg selv i foten" i den forstand at du oppretter et avhengighetsforhold og ikke makter hverdagen uten "krykkene", men dette er det kun du sjøl og legen som kan avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når alt totalt rakner, og man får lyst til "å legge seg ned og dø." Når det er "umulig" å være rasjonell, og jeg til en viss grad kan skjønne hvorfor noen tyr til selvskading. Jeg får lyst til å gi F i jobb og forpliktelser, sette meg i bilen og bare kjøre.

Er det da legitimt å benytte beroligende tabletter - et kontrollert forbruk- eller skyter jeg meg selv i foten ved at det vonde må gjennomleves på nytt på et vis? Eller bearbeider kroppen på en mer behagelig måte med en liten dose innabords?

Jeg har aldri fått eller benyttet slike tabletter i sånn henseende.

Jeg tror du skyter deg selv i foten ved å ty til sobril ol i stedet for å velge utprøving av AD når det er en tilstand som varer lenge, slik du har beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du dette utskrevet av fastlege i "rimelige" doser, er det vel OK. Du kan "skyte deg selv i foten" i den forstand at du oppretter et avhengighetsforhold og ikke makter hverdagen uten "krykkene", men dette er det kun du sjøl og legen som kan avgjøre.

Er veldig klar over faren for nettopp det. Så derfor jeg lurer på om det er å utsette problemet ved å benytte beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skyter deg selv i foten ved å ty til sobril ol i stedet for å velge utprøving av AD når det er en tilstand som varer lenge, slik du har beskrevet.

Ja, har dog eskalert nå. Har wellbutrin her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har dog eskalert nå. Har wellbutrin her og.

Jeg synes det er opplagt at du bør velge wellbutrin fremfor sobril ol. Du har brukt fryktelig mange uker nå på å ikke gjøre et forsøk med AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke SSRI eller Efexor bedre ved angst og stressutløst depresjon enn Wellbutrin? Trodde den mest ble brukt når man bare var inaktiv og gledesløs jeg, og at den kunne forverre angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke SSRI eller Efexor bedre ved angst og stressutløst depresjon enn Wellbutrin? Trodde den mest ble brukt når man bare var inaktiv og gledesløs jeg, og at den kunne forverre angst?

Nettopp blant annet derfor jeg er betenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er opplagt at du bør velge wellbutrin fremfor sobril ol. Du har brukt fryktelig mange uker nå på å ikke gjøre et forsøk med AD.

Er som sagt redd for tbl som brukes fast og ikke etter behov...

Er 3-4 sobril verre i uka enn ad hver dag tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er som sagt redd for tbl som brukes fast og ikke etter behov...

Er 3-4 sobril verre i uka enn ad hver dag tro?

Ja, det er verre hvis det ikke er snakk om to uker i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt redd for tbl som brukes fast og ikke etter behov...

Er 3-4 sobril verre i uka enn ad hver dag tro?

Du har jo skrevet om dette gjennom lang tid, og det virker ikke som om ting er i ferd med å løse seg for deg. Sobril løser ingenting annet enn i øyeblikket. AD kan fjerne behovet for sobril, det kan hjelpe deg til å komme i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som vet om wellbutrin er egnet mot indre stress og uro/ rastløshet?

 

Jeg tror ikke jeg ville blitt glad hvis legen skrev ut det til meg mot stress og angst. Etter hva jeg forstår er det et mildt stimulerende middel som brukes mot dårlig motivasjon, dårlig engasjement og mangel på opplevelse av glede, eller en form for depresjon som kommer "innenfra". Hos deg er vel en eventuell depresjon (hvis det er det du har og ikke bare er utslitt av angst og stress) utløst av belastninger?

 

Nå er det vel dessverre slik at ikke alle (fast)leger helt har oversikt over hvilke medisiner som gjør hva, men jeg kan ikke se at wellbutrin i følge Felleskatalogen har noen indikasjon i behandlingen av bekymringer, stress og angst. En person jeg har diskutert OCD med, fikk sin OCD forverret mange ganger av å bytte fra cipralex til wellbutrin. Men det var jo OCD, kan være det er annerledes med andre angstlidelser.

 

Jeg ville kanskje spurt legen om hvorfor han har skrevet ut akkurat dette preparatet, og ikke SSRI som vanligvis skrives ut mot sånt? Hvis han har en grunn til det og mener det er det beste for deg, så må du jo selvfølgelig høre på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Sobril 3-4 ganger i uken er verre enn ad hver dag om man ser isolert på medisinene/innhold/bivirkninger/seponeringsproblematikk osv.

 

 

Jeg tror imidlertid at virkningen av beroligende for noen kan være mer "farlig" enn bruk av ad. 



Anonymous poster hash: ec45d...74d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville blitt glad hvis legen skrev ut det til meg mot stress og angst. Etter hva jeg forstår er det et mildt stimulerende middel som brukes mot dårlig motivasjon, dårlig engasjement og mangel på opplevelse av glede, eller en form for depresjon som kommer "innenfra". Hos deg er vel en eventuell depresjon (hvis det er det du har og ikke bare er utslitt av angst og stress) utløst av belastninger?

 

Nå er det vel dessverre slik at ikke alle (fast)leger helt har oversikt over hvilke medisiner som gjør hva, men jeg kan ikke se at wellbutrin i følge Felleskatalogen har noen indikasjon i behandlingen av bekymringer, stress og angst. En person jeg har diskutert OCD med, fikk sin OCD forverret mange ganger av å bytte fra cipralex til wellbutrin. Men det var jo OCD, kan være det er annerledes med andre angstlidelser.

 

Jeg ville kanskje spurt legen om hvorfor han har skrevet ut akkurat dette preparatet, og ikke SSRI som vanligvis skrives ut mot sånt? Hvis han har en grunn til det og mener det er det beste for deg, så må du jo selvfølgelig høre på han.

Jeg har vel tenkt at det er det minste onde selv... Og legen mener ikke at jeg er så deprimert, dog han ewr usikker hvorvidt han tolker meg korrekt og synes jeg kan prøve.

 

Ja, det er nok ytre påkjenninger, men jeg mangler totalt glede og tidvis bruker jeg hundre år! på å få ut fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror ikke Sobril 3-4 ganger i uken er verre enn ad hver dag om man ser isolert på medisinene/innhold/bivirkninger/seponeringsproblematikk osv.

 

 

Jeg tror imidlertid at virkningen av beroligende for noen kan være mer "farlig" enn bruk av ad. 

Anonymous poster hash: ec45d...74d

 

Ja, enig i det. Har ikke tatt noen ennå, men lurer faktisk på om det noen ganger er dumt å ha det så innmari kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja, enig i det. Har ikke tatt noen ennå, men lurer faktisk på om det noen ganger er dumt å ha det så innmari kjipt...

Ditt største problem er at du lider av en voldsom beslutningsvegring. Hvor mange år skal du ha det på denne måten? Du har holdt på noen år på dol nå og fortsatt er du på stedet hvil. Du har skaffet deg AD og nå vet du ikke om du skal ta dem heller ?. Hva er det verste som kan skje ? Hva er du redd for ? Kutt ut "kjæresten" din, start på AD og kom deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke Sobril 3-4 ganger i uken er verre enn ad hver dag om man ser isolert på medisinene/innhold/bivirkninger/seponeringsproblematikk osv.

 

 

Jeg tror imidlertid at virkningen av beroligende for noen kan være mer "farlig" enn bruk av ad. ''

 

Jeg ser du skriver at alt rakner og det er neppe realiteten. Du er tydelig i jobb, du har bil, du har trolig råd til smør på brødet og salt i suppa. Du har sikkert klær så du slipper å fryse når vinteren setter inn. Du har ikke mistet nære og kjære nylig og du har ikke fått beskjed om at du har en sykdom som vil ta ditt liv det nærmeste året.

 

Nå skriver jeg ikke dette for å si at du ikke har det kjipt (av en eller annen grunn). Jeg skriver det fordi at "alt rakner" ikke er en realitet for deg. Du er ikke en gang i nærheten av noe som kan beskrives som "alt rakner". For meg ser det mer ut til at du tillegger noe som skjer i livet ditt for stor viktighet og at du dermed overser alt som faktisk er på stell. Og det er det mange som i perioder gjør. Jeg tror vi kunne hatt gått av å gå i noens sko, hvor faktisk alt har raknet. Dette ville gi oss et perspektiv på ting. 

 

 

 

''Ja, enig i det. Har ikke tatt noen ennå, men lurer faktisk på om det noen ganger er dumt å ha det så innmari kjipt...''

 

Klart det er dumt å ha det kjipt, men jeg tror ikke Sobril er løsningen på å ikke ha det. Nå kan ikke jeg gi deg noe godt svar på hva som kan være løsningen. Løsningen ligger hos deg. Jeg tror du ville ha godt av å "se mer utover" enn "innover" og kanskje også finne frem litt av sinne i deg selv. Bli litt drittlei av å befinne deg der du befinner deg og med det hente frem krefter for å sørge for endring. 

 


Anonymous poster hash: ec45d...74d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt største problem er at du lider av en voldsom beslutningsvegring. Hvor mange år skal du ha det på denne måten? Du har holdt på noen år på dol nå og fortsatt er du på stedet hvil. Du har skaffet deg AD og nå vet du ikke om du skal ta dem heller ?. Hva er det verste som kan skje ? Hva er du redd for ? Kutt ut "kjæresten" din, start på AD og kom deg videre.

Ja, jeg sliter med å ta beslutninger. Og som sagt, jeg er usikker på hvorvidt jeg trenger dem. Behovet kommer hver gang - sånn ca en gang i mnd- når det er helt slutt her. Så det er vel hovedproblemet , at det stabile livet uteblir. Jeg orker ikke tanken på å fortsette alene uten han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...