Naprapat Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Hei alle sammen. Jeg jobber som naprapat (=omtrent som en kiropraktor) i sverige, og har et spørsmål til alle fagfolk og alle andre i norges land: Hvorfor i all verden skal man oppsøke en lege når man har vondt i ryggen? Ingen kommer til meg med lungebetennelse eller vannkopper. Jeg synes oppriktig synd på alle legene som må ta i mot disse pasientene. De har jo i aller høyeste grad nok med sitt, om ikke de skulle ta i mot alle som fikk vondt i ryggen også. Det jeg mener med dette er at jeg og andre innen min yrkesgruppe har lest en medisinsk utdannelse der man over 4 - 6 års tid har lært hvordan man skal behandle rygger og lemmer som smerter. Det er en utopi og nesten en krenkelse å tro at en lege skal kunne vite alt om rygger, ettersom denne yrkesgruppen har et mye bredere og komplisert medisinsk fagfelt. I noen fall SKAL pasientene gå til radiologisk undersøkelse, og i andre fall ER kortisonsprøytene den rette behandlingen. Men i de fleste fall er det helt andre behandlinger som kreves når muskler og ledd svikter. De som påkrever konsultasjon av lege eller annen spesialist remitteres jo dit den hører hjemme av min yrkesgruppe. Samfunnsøkonomisk skulle jeg tro at dette skulle kunne spare den norske stat et stort antall millioner norske kroner i mindre sykefravær, og kortere venteliste hos legene. Ønsker debatt om dette. For det er dette som må bli framtiden om ikke vi skal ha sykemeldingsfravær på 20% og lange legekøer. Vil det norske folket fikse bilen - gå på verkstedet. Vil det norske folket fikse håret -gå til frisøren... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…