Naprapat Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Hei alle sammen. Jeg jobber som naprapat (=omtrent som en kiropraktor) i sverige, og har et spørsmål til alle fagfolk og alle andre i norges land: Hvorfor i all verden skal man oppsøke en lege når man har vondt i ryggen? Ingen kommer til meg med lungebetennelse eller vannkopper. Jeg synes oppriktig synd på alle legene som må ta i mot disse pasientene. De har jo i aller høyeste grad nok med sitt, om ikke de skulle ta i mot alle som fikk vondt i ryggen også. Det jeg mener med dette er at jeg og andre innen min yrkesgruppe har lest en medisinsk utdannelse der man over 4 - 6 års tid har lært hvordan man skal behandle rygger og lemmer som smerter. Det er en utopi og nesten en krenkelse å tro at en lege skal kunne vite alt om rygger, ettersom denne yrkesgruppen har et mye bredere og komplisert medisinsk fagfelt. I noen fall SKAL pasientene gå til radiologisk undersøkelse, og i andre fall ER kortisonsprøytene den rette behandlingen. Men i de fleste fall er det helt andre behandlinger som kreves når muskler og ledd svikter. De som påkrever konsultasjon av lege eller annen spesialist remitteres jo dit den hører hjemme av min yrkesgruppe. Samfunnsøkonomisk skulle jeg tro at dette skulle kunne spare den norske stat et stort antall millioner norske kroner i mindre sykefravær, og kortere venteliste hos legene. Ønsker debatt om dette. For det er dette som må bli framtiden om ikke vi skal ha sykemeldingsfravær på 20% og lange legekøer. Vil det norske folket fikse bilen - gå på verkstedet. Vil det norske folket fikse håret -gå til frisøren... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Naprapat. Bra spørsmål som gjerne bør kommenteres av andre. Selv har jeg stor tillit til spesialutdannete fysioterapeuter, kiropraktorer og for den saks skyld naprapater, når det er mekaniske forhold som bør rettes opp. Men det er et stort men! Spesielt når pasientene ikke lenger er purunge er det nok mange ting, tildels alvorlige., som kan gi symptomer fra ryggen. Men en noe mer breddeutdannelse og erfaring er legen den nærmeste til å vurdere dette. M.a.o. et samarbeide lege og de yrkesgruppene jeg har nevnt, synes for meg å være det tryggeste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Naprapat. Bra spørsmål som gjerne bør kommenteres av andre. Selv har jeg stor tillit til spesialutdannete fysioterapeuter, kiropraktorer og for den saks skyld naprapater, når det er mekaniske forhold som bør rettes opp. Men det er et stort men! Spesielt når pasientene ikke lenger er purunge er det nok mange ting, tildels alvorlige., som kan gi symptomer fra ryggen. Men en noe mer breddeutdannelse og erfaring er legen den nærmeste til å vurdere dette. M.a.o. et samarbeide lege og de yrkesgruppene jeg har nevnt, synes for meg å være det tryggeste. Som fysioterapeut må jeg i alle fall si at det er en trygghet å være sikker på at det er et "rent" mekanisk problem når en pasient kommer til meg, og at andre ting er utelukket.. Sånn sett er legen som førstestasjon kjekk å ha! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Naprapat. Bra spørsmål som gjerne bør kommenteres av andre. Selv har jeg stor tillit til spesialutdannete fysioterapeuter, kiropraktorer og for den saks skyld naprapater, når det er mekaniske forhold som bør rettes opp. Men det er et stort men! Spesielt når pasientene ikke lenger er purunge er det nok mange ting, tildels alvorlige., som kan gi symptomer fra ryggen. Men en noe mer breddeutdannelse og erfaring er legen den nærmeste til å vurdere dette. M.a.o. et samarbeide lege og de yrkesgruppene jeg har nevnt, synes for meg å være det tryggeste. Men: Det er noko feil ein stad når eg går til legen og seier eg har ondt i ryggen, stiv nakke og plagast med musesyke og legen ber meg: 1. liggja på benken og løftar på kvart bein 2. Ber meg reise meg og balansere på ein imaginær strek, for deretter å spørja meg kor lenge eg vil ha sjukemelding, og sender meg på dør. Dette skjedde sist, og er inga overdriving. Forrige gong er nesten 10 år sidan. Då fekk eg beskjed av legen min at plagene mine var ein lumbago og kom til å gå over. Etter at eg på eiga initiativ gjekk til kiropraktor og han tok røntgenbilete vart den svært synlege rygg- OG nakkeskaden min tatt på alvor. Kiropraktoren kurerte ryggen min, men nakken slit eg med med jamne mellomrom framleis. Bør ikkje enkelte legar innsjå sin inkompetanse på enkelte område og i større grad nytta spesialistar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 10. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2001 Naprapat. Bra spørsmål som gjerne bør kommenteres av andre. Selv har jeg stor tillit til spesialutdannete fysioterapeuter, kiropraktorer og for den saks skyld naprapater, når det er mekaniske forhold som bør rettes opp. Men det er et stort men! Spesielt når pasientene ikke lenger er purunge er det nok mange ting, tildels alvorlige., som kan gi symptomer fra ryggen. Men en noe mer breddeutdannelse og erfaring er legen den nærmeste til å vurdere dette. M.a.o. et samarbeide lege og de yrkesgruppene jeg har nevnt, synes for meg å være det tryggeste. Takk for svar... De siste årene har samarbeidet mellom leger og spesialister på bevegelsesapparatet blitt mye bedre. Hyggelig å høre at du også er av samme oppfatning. Hva gjelder eldre pasienter er disse de jeg personlig sender videre til leger som jeg samarbeider med. Til Birdie: Det er dette jeg mener er mindre hensiktsmessig, at pasientene besøker legen før deg. Vår (naprapatenes) pasientgruppe her i Sverige arter seg hovedsaklig i form av akutte, yngre pasienter med trauma eller "overbelastning" gjennom arbeid eller idrett, og det sjelden at et legebesøk er påkrevd verken før eller etter behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.