Gå til innhold

Hvordan inndrive privat gjeld


Blomstre

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg inndrive gjeld en privatperson har til meg? Jeg er på ingen måte tvunget til å ha noen relasjon til dette mennesket, så jeg har ikke behov for å være så veldig diplomatisk.

 

Gjelden er relativt liten, 800 kr, men den er ikke bestridet. Jeg har en signert giro utstedt til meg som gjeldsbrev. På giroen går det klart fram sum, dato for tilbakebetaling etc. Jeg har talløse sms hvor han lover å betale meg på tilfeldige datoer, og ikke i noen av disse tekstmeldingene bestrider han kravet på noe som helst vis.

 

Jeg kan fint leve uten disse pengene, men jeg ser ikke hvorfor jeg skulle gjøre det. Det er bare vrang vilje som står i veien for å betale, vil jeg tro. Jeg har vært grei og høflig hele veien, har ingen ufine tekstmeldinger på samvittigheten. Nå har han midlertid slettet meg som venn på facebook (men jeg ser at han er der) og svarer ikke på sms. Dette forteller meg at han har enda mindre planer om å betale meg tilbake.

 

Til syvende og sist er jeg så forbannet at om det hadde kostet meg 800 kr å få namsmannen til å dra inn pengene, hadde jeg gjort det, selv om det hadde betydd at jeg gikk i 0. Heller det enn at den !#=¤%) dusten skal få beholde pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kontakte Namsmannen eller et inkassobyrå. Det er skyldneren som skal betale utgiftene til inkassobyrå eller Namsmannen, du skal ikke tape noe på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg inndrive gjeld en privatperson har til meg? Jeg er på ingen måte tvunget til å ha noen relasjon til dette mennesket, så jeg har ikke behov for å være så veldig diplomatisk.

 

Gjelden er relativt liten, 800 kr, men den er ikke bestridet. Jeg har en signert giro utstedt til meg som gjeldsbrev. På giroen går det klart fram sum, dato for tilbakebetaling etc. Jeg har talløse sms hvor han lover å betale meg på tilfeldige datoer, og ikke i noen av disse tekstmeldingene bestrider han kravet på noe som helst vis.

 

Jeg kan fint leve uten disse pengene, men jeg ser ikke hvorfor jeg skulle gjøre det. Det er bare vrang vilje som står i veien for å betale, vil jeg tro. Jeg har vært grei og høflig hele veien, har ingen ufine tekstmeldinger på samvittigheten. Nå har han midlertid slettet meg som venn på facebook (men jeg ser at han er der) og svarer ikke på sms. Dette forteller meg at han har enda mindre planer om å betale meg tilbake.

 

Til syvende og sist er jeg så forbannet at om det hadde kostet meg 800 kr å få namsmannen til å dra inn pengene, hadde jeg gjort det, selv om det hadde betydd at jeg gikk i 0. Heller det enn at den !#=¤%) dusten skal få beholde pengene mine.

 

Vil du virkelig holde på slik? For å inndrive pengene via namsmann må du ha skriftlig bekreftelse på at du har rettmessig krav på pengene. Dessuten må du ha sendt skriftlige purringer med frister som er fastsatt ved lov. Dessuten må du betale namsmannen over 1800 kroner i gebyr for å gjøre jobben. Din skyldner må dekke dette beløpet pluss de 800 kronene han er skyldig deg og eventuelle morarenter. Så de mer enn 1800 kronene får du tilbake. Hvis skyldneren din har betalingsevne og du har greid å holde deg innenfor bestemmelsene for hvordan inkasso skal gjøres. I motsatt fall får du ingenting. Litt avvik fra reglene og du har kastet mange kroner ut av vinduet. Dette er en tidkrevende papirmølle du knapt kan tro finnes. Og derfor er det ytterst få som bedriver egeninnkasso.

 

Selger du fordringen din til et inkassofirma, får du bare en del av pengene uansett. Og de tar neppe jobben med mindre dette er en fyr som er skyldig mer fra før og har betalingsevne. For eller tar de for stor risiko, over 800+1800 kroner i risiko for tap er ugreit.

Anonymous poster hash: aaed0...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg inndrive gjeld en privatperson har til meg? Jeg er på ingen måte tvunget til å ha noen relasjon til dette mennesket, så jeg har ikke behov for å være så veldig diplomatisk.

 

Gjelden er relativt liten, 800 kr, men den er ikke bestridet. Jeg har en signert giro utstedt til meg som gjeldsbrev. På giroen går det klart fram sum, dato for tilbakebetaling etc. Jeg har talløse sms hvor han lover å betale meg på tilfeldige datoer, og ikke i noen av disse tekstmeldingene bestrider han kravet på noe som helst vis.

 

Jeg kan fint leve uten disse pengene, men jeg ser ikke hvorfor jeg skulle gjøre det. Det er bare vrang vilje som står i veien for å betale, vil jeg tro. Jeg har vært grei og høflig hele veien, har ingen ufine tekstmeldinger på samvittigheten. Nå har han midlertid slettet meg som venn på facebook (men jeg ser at han er der) og svarer ikke på sms. Dette forteller meg at han har enda mindre planer om å betale meg tilbake.

 

Til syvende og sist er jeg så forbannet at om det hadde kostet meg 800 kr å få namsmannen til å dra inn pengene, hadde jeg gjort det, selv om det hadde betydd at jeg gikk i 0. Heller det enn at den !#=¤%) dusten skal få beholde pengene mine.

1. Steg er Forliksrådet

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30

 

Det må betales et rettsgebyr for å fremme et krav i Forliksrådet, p.t. er rettsgebyret kr 860

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Rettsgebyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...