Gå til innhold

NHD Lithium og Truxal

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg økte lithium i dag, men er veldig i tvil om det var det rette å gjøre.  Det fungerte så fint på den dosen jeg hadde. Jeg er ikke deprimert.  Det er uroen som er kommet tilbake.  Jeg tror det er mye angstreaksjoner selv om jeg ikke har angst. Og det kommer og går.

Det var en på dol som anbefalte meg å prøve truxal.  Har googlet litt og leser at du bør ikke bruke truxal når du bruker lithium.  Er det likevel mulig å kombinere disse?  Kan du ta truxal ved behov, og hvor lang tid går det eventuelt før du får effekt?

Tror du dette kunne vært et bedre alternativ?  Jeg bruker i tillegg wellbutrin og fluoksetin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noe problem å bruke litium og truxal, for jeg ble spurt om å bruke dette da jeg var innlagt. Men jeg kan ikke fordi jeg får restless legs av truxal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker opp truxal og litium på interaksjoner.no. Ingen interaksjoner her. Jeg antar at de dermed kan kombineres.

Jeg fant heller ikke interaksjoner på de, men en annen plass leste jeg dette

Følgende legemidler bør ikke brukes samtidig med Truxal: Legemidler som endrer hjerterytmen (f.eks. kinidin, amiodaron, sotalol, dofetilid, erytromycin, astemizol, gatifloxacin, moxifloxacin, cisaprid og litium). Andre antipsykotika (f.eks. tioridazin)

Men jeg fant interaksjoner på et av AD jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sånne overforsiktighetsregler eller noe som gjør at litium blir advart å brukes mot mange antipsykotika, men legene bryr seg ikke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at begge medikamenter påvirker hjertets tidsforbruk på å "lade seg opp" mellom hvert hjerteslag (såkalt QT-tid).

Noen mennesker (ca 1 av 2000) har en medfødt genetisk feil hvor denne "oppladingen" tar for lang tid. Konsekvensen kan være livstruende hjerterytmeforstyrrelser.

Dette finner man meget enkelt ut av ved å ta et EKG hos fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vurderer jeg frem og tilbake om jeg skal ringe å spør etter truxal.

Når jeg leser om andres bruk så har jeg inntrykk av at den virker mer som sobril. Bare at den ikke er vanedannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har økt litiumen, har du ikke? Da bør du vel gi det noe tid før du ser etter alternativer.

Dersom alternativet står mellom å øke litium eller å legge til truxal, så synes jeg du skal øke litium.

Symptomene du forteller om, oppfatter jeg som svært like de du var plaget med før du begynte på litium. Du har i et halvt år hatt svært god effekt av litium før du igjen fikk økte symptomer. Siden du har lav serumkonsentrasjon av litium, synes jeg det virker logisk å forsøke med en økt dose litium nå.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har økt litiumen, har du ikke? Da bør du vel gi det noe tid før du ser etter alternativer.Dersom alternativet står mellom å øke litium eller å legge til truxal, så synes jeg du skal øke litium.Symptomene du forteller om, oppfatter jeg som svært like de du var plaget med før du begynte på litium. Du har i et halvt år hatt svært god effekt av litium før du igjen fikk økte symptomer. Siden du har lav serumkonsentrasjon av litium, synes jeg det virker logisk å forsøke med en økt dose litium nå.

Jeg har tatt større dose i 2 dager nå. Ventet lenge idag før jeg tok den andre tabletten, for jeg håpet NHD svarte, men jeg tok den til slutt.

Symtomene er nok mye like, men jeg er ikke deprimert. Iallefall ikke ennå.

Det er kanskje best som du skriver, å bare roe det ned med det jeg nå har begynt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt større dose i 2 dager nå. Ventet lenge idag før jeg tok den andre tabletten, for jeg håpet NHD svarte, men jeg tok den til slutt.

Symtomene er nok mye like, men jeg er ikke deprimert. Iallefall ikke ennå.

Det er kanskje best som du skriver, å bare roe det ned med det jeg nå har begynt på.

Se det an et par uker på den nye dosen før du evt. vurderer nye endringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...