Gå til innhold

Hva gjør embedsfolkene?

Anbefalte innlegg

Alle disse embedsansatte som skal jobbe rundt regjeringen, og som har jobbet for den forrige regjeringen: Hva er deres oppgaver egentlig?

Og, disse må jo framstå som helt politisk nøytrale, siden de skal jobbe for ulike regjeringer. Det må være vanskelig. Har de feks forbud mot å fortelle noe som helst til andre om hvilke partier de selv stemmer på?

Anonymous poster hash: 28d8a...5b5
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395034-hva-gj%C3%B8r-embedsfolkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle disse embedsansatte som skal jobbe rundt regjeringen, og som har jobbet for den forrige regjeringen: Hva er deres oppgaver egentlig?

Og, disse må jo framstå som helt politisk nøytrale, siden de skal jobbe for ulike regjeringer. Det må være vanskelig. Har de feks forbud mot å fortelle noe som helst til andre om hvilke partier de selv stemmer på?

De jobber med å forberede saker fra et faglig ståsted, som senere skal behandles politisk. De jobber partipolitisk nøytralt (folk ansatt under den rødgrønne perioden sies selvfølgelig ikke opp), og siden det er hemmelig valg blir de ikke bedt om å oppgi partipolitiske sympatier. Forbud mot å diskutere poilitikk har de selvfølgelig ikke, men de skal ikke jobbe ut fra egen, men ut fra egen avdelings overbevisning. Som Løvemamma sier - akkurat som i personer i kommunenes administrasjon skal gjøre.

Endret av Kayia

Hvis man så "Yes minister" (http://www.imdb.com/title/tt0080306/) på åttitallet, har man en følelse av at det egentlig er de i embedsverket som bestemmer det hele, men at de er smarte nok til å la ministrene tro at de får det som de vil ;-)

Den serien er jo herlig karikert, men ser ikke bort fra at det kan være slik til tider på ånkli også. :) Hvis sterkt og dyktig embetsverk og svak statsråd.

"Den serien er jo herlig karikert, men ser ikke bort fra at det kan være slik til tider på ånkli også.  :)Hvis sterkt og dyktig embetsverk og svak statsråd"

Tror jeg du har helt rett i :) I tillegg til kunnskapsnivå er det noe med at embetsverket ikke har fire-år-perspektiv også...

Annonse

Den serien er jo herlig karikert, men ser ikke bort fra at det kan være slik til tider på ånkli også. :) Hvis sterkt og dyktig embetsverk og svak statsråd.

Slik som jeg ser for meg at miljøverndep. vil komme til å fungere. Maken til tassen og urutinert statsråd skal du lete lenge etter. Hvertfall dømt ut fra førsteinntrykket. ;) 

Det er mange statsråder som har fortalt at de hadde vært helt fortapt i starten av tiden som minister, hvis det ikke hadde vært for det erfarne embetsverket som tok i mot dem.

Jeg tillater meg å håpe at et par av de mest "sprelske" FrP-statsrådene møter noen skikkelige burugler som har vært i korridorene i hundre år og ikke lar seg herse med.

Jeg tillater meg å håpe at et par av de mest "sprelske" FrP-statsrådene møter noen skikkelige burugler som har vært i korridorene i hundre år og ikke lar seg herse med.

Må innrømme at jeg ikke blir overrasket om det kommer fram at det har blitt misnøye fra embedsverket i finans...

Må innrømme at jeg ikke blir overrasket om det kommer fram at det har blitt misnøye fra embedsverket i finans...

At det er misnøye der er nok ikke så rart, siden Siv har vært rimelig offensiv og hard i sin kritikk av akkurat dette embedsverket.  Jeg la  merke til at hun gjorde et spedt forsøk på å  sette strek over det som har blitt sagt, men hun kom ikke med noen beklagelse. Det tror jeg hun vil komme til å merke. 

At det er misnøye der er nok ikke så rart, siden Siv har vært rimelig offensiv og hard i sin kritikk av akkurat dette embedsverket.  Jeg la  merke til at hun gjorde et spedt forsøk på å  sette strek over det som har blitt sagt, men hun kom ikke med noen beklagelse. Det tror jeg hun vil komme til å merke. 

Ikke sant. I tillegg er hun nok ikke av det ydmyke slaget heller. Jeg har skjeldent sett en skarpere tone i nøkkel(kort)overlevering enn den fra Johnsen til Jensen i går.

Ikke sant. I tillegg er hun nok ikke av det ydmyke slaget heller. Jeg har skjeldent sett en skarpere tone i nøkkel(kort)overlevering enn den fra Johnsen til Jensen i går.

Helt enig. Den var spesiell.

Dessuten: finnes vel knapt et annet departement der den kollektive selvfølelsen er så sterk som i Finansdepartementet - det må isåfall være Utenriksdepartementet - så hun møter ikke nikkedukker der ihvertfall.

Det er vel det departementet som lettest strammer opp ytterliggående statsråder.

Helt enig. Den var spesiell.

Dessuten: finnes vel knapt et annet departement der den kollektive selvfølelsen er så sterk som i Finansdepartementet - det må isåfall være Utenriksdepartementet - så hun møter ikke nikkedukker der ihvertfall.

Det er vel det departementet som lettest strammer opp ytterliggående statsråder.

Annonse

Slik som jeg ser for meg at miljøverndep. vil komme til å fungere. Maken til tassen og urutinert statsråd skal du lete lenge etter. Hvertfall dømt ut fra førsteinntrykket. ;)

Hvem var det igjen (gidderikkegoogle)? Hun med korthår fra Agder? Passet ihvertfall på beskrivelsen. :)

Det er mange statsråder som har fortalt at de hadde vært helt fortapt i starten av tiden som minister, hvis det ikke hadde vært for det erfarne embetsverket som tok i mot dem.

Finnes garantert dem som sier fra!

Og finans kanskje mest av alle, ikke bare fordi embetsverket er sterkt, men også fordi sleivspark fra statsråden kan påvirke renter og aksjekurser osv.

Hvorfor synes du hun ser "tassen og urutinert" ut?

Jeg tror hun er en som vil kunne få ting gjennom på en annen måte enn flere av de tidligere miljøvernministerne. Hun har skikkelig bein i nesa, og har god erfaring både politikk, næringsliv (regiondirektør i NHO-Agder) og forvaltning. Hun har bakgrunn for kopling mellom miljø og næringsliv, og er så vidt jeg husker, flink til å kommunisere (mange år siden jeg hørte henne live).

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...