Gå til innhold

Rett til henvisning?


br123vn

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som pga sykdom og langvarig sykemelding hos behandler ble avsluttet og henvist til en sykepleier i kommunen. Dette fungerte ikke for henne (kjemi ). Fastlegen hennes nekter henne en henvisning til psykolog, fordi hun er "for frisk".

Jeg trodde man hadde krav på å bli henvist, også var det opp til den man er henvist til å vurdere om behovet er tilstede for å få hjelp der? Har forsøkt å finne ut dette på nett, men blir ikke helt klok på det jeg finner av informasjon.

 

Jeg syns det virker litt snodig. Venninnen jeg snakker om har vært i behandling hos spesialisthelsetjenesten (psykiatri, spiseforstyrrelser), ble avsluttet og er nå uten hjelp. Hun har da "et anstrengt forhold til mat" men er ikke undevrektig nå. Hun bruker antidepressiva, og har i tillegg til spiseforstyrrelse vært diagnostisert med depresjon og angst.

 

Noen som vet?

 

Hun er selvsagt inneforstått med ventetider og prioriteringer/alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Captain Cheeseheart

Jeg tror ikke fastlegen har plikt til å alltid henvise (om det er pasientens ønske), men om det er riktig i dette tilfellet vet jeg jo ikke.

 

Det varierer rundt om i landet, hvor "presset" spesialist-psykiatrien er, og det påvirker nok fastlegenes terskel for henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som pga sykdom og langvarig sykemelding hos behandler ble avsluttet og henvist til en sykepleier i kommunen. Dette fungerte ikke for henne (kjemi ). Fastlegen hennes nekter henne en henvisning til psykolog, fordi hun er "for frisk".

Jeg trodde man hadde krav på å bli henvist, også var det opp til den man er henvist til å vurdere om behovet er tilstede for å få hjelp der? Har forsøkt å finne ut dette på nett, men blir ikke helt klok på det jeg finner av informasjon.

 

Jeg syns det virker litt snodig. Venninnen jeg snakker om har vært i behandling hos spesialisthelsetjenesten (psykiatri, spiseforstyrrelser), ble avsluttet og er nå uten hjelp. Hun har da "et anstrengt forhold til mat" men er ikke undevrektig nå. Hun bruker antidepressiva, og har i tillegg til spiseforstyrrelse vært diagnostisert med depresjon og angst.

 

Noen som vet?

 

Hun er selvsagt inneforstått med ventetider og prioriteringer/alvorlighetsgrad.

Hvis jeg ikke husker aldeles feil, så mener jeg at nhd har skrevet at fastlegen ikke er forpliktet til å henvise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fastlegen er portvokteren til spesialisthelsetjenesten. Det ligger til fastlegens oppgaver å prioritere hvem som skal henvises.

 

Fastlegen er således i sin fulle rett når han/hun nekter å henvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen er portvokteren til spesialisthelsetjenesten. Det ligger til fastlegens oppgaver å prioritere hvem som skal henvises.

 

Fastlegen er således i sin fulle rett når han/hun nekter å henvise.

Har fastlegen lover og regler å forholde seg til når hn skal vurdere å henvise, slik dere i psykiatrien har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Har fastlegen lover og regler å forholde seg til når hn skal vurdere å henvise, slik dere i psykiatrien har?

 

Nei, de bruker mynt og kron...  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fastlegen bør selvsagt kjenne prioriteringsveilederen for det sykdomsområde dette gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen bør selvsagt kjenne prioriteringsveilederen for det sykdomsområde dette gjelder.

Ok. Jeg spurte fordi jeg hadde en fastlege en gang som ikke ville henvise min datter til bup for noen år siden. Jeg er glad jeg byttet lege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en gjøre når fastlegen ikke vil henvise? Kjenner jeg blir lei meg på trådstarters vegne. Vet hvor vondt det er å ikke bli hørt når man trenger hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en gjøre når fastlegen ikke vil henvise? Kjenner jeg blir lei meg på trådstarters vegne. Vet hvor vondt det er å ikke bli hørt når man trenger hjelp..

Jeg tror en kan få vurdering hos en annen lege. Hvis ikke så er det vel ikke noe annet å gjøre enn å skifte lege hvis en fremdeles mener at en trenger hjelp fra spesialist. Det er veldig forskjell på legene hvor rask de er til å sende pasientene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en gjøre når fastlegen ikke vil henvise? Kjenner jeg blir lei meg på trådstarters vegne. Vet hvor vondt det er å ikke bli hørt når man trenger hjelp..

Ja, takk, hva skal man da gjøre?

Syns det er merkelig å bli sendt rett fra spesialisthelsetjenesten til kommunen, og derfra til ingenting.

Da blir det vel til at hun går til det evt smeller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk, hva skal man da gjøre?

Syns det er merkelig å bli sendt rett fra spesialisthelsetjenesten til kommunen, og derfra til ingenting.

Da blir det vel til at hun går til det evt smeller da...

Bytte fastlege? 

 

Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Captain Cheeseheart

At hun ikke får den hjelpen hun trenger.

 

Hva vet du om hvilken hjelp hun trenger? For alt du vet kan det være meget gode grunner til at det er som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om hvilken hjelp hun trenger? For alt du vet kan det være meget gode grunner til at det er som det er.

Jeg forholder meg til hovedinnlegget, selvsagt vet jeg ikke mer enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Jeg forholder meg til hovedinnlegget, selvsagt vet jeg ikke mer enn det!

 

Virker som du føler du vet mer enn det, når du sier det er "tragisk". Det eneste det står der er at hun er vurdert "for frisk" og er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun kan gjøre når hun er uenig i fastlegens vurdering, er å be om second opinion hos en annen fastlege.

For øvrig så kan det jo også være at hennes fastlege har rett. Spesialisthelsetjenesten har tydeligvis vurdert henne som ferdigbehandlet fra sin side. Det er ikke gitt at det er mest å hente på å gå i kontinuerlig behandling, det å erfare livet uten terapi kan være svært viktig for videre utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun kan gjøre når hun er uenig i fastlegens vurdering, er å be om second opinion hos en annen fastlege.

For øvrig så kan det jo også være at hennes fastlege har rett. Spesialisthelsetjenesten har tydeligvis vurdert henne som ferdigbehandlet fra sin side. Det er ikke gitt at det er mest å hente på å gå i kontinuerlig behandling, det å erfare livet uten terapi kan være svært viktig for videre utvikling.

Jeg forstår og er enig i det du skriver. Men i dette tilfellet ble i følge ts behandlingen avlsuttet pga sykdom og langvarig sykemelding hos behandler.. 

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du føler du vet mer enn det, når du sier det er "tragisk". Det eneste det står der er at hun er vurdert "for frisk" og er normalvektig.

Jeg får bare vondt på ts's og venninnens vegne.. derfor berøres jeg av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...