Gå til innhold

står oppført med formue - hvor er de pengene:)?

Anbefalte innlegg

Jeg står oppført med 300 000 i formue i skattelistene, men jeg har ingen penger på banken, hehe:))
Har et lån på huset på ca 2 mill, og eier ikke noe.

Min mann står med 0,- i formue.

Hvor kommer disse 300 000 fra?

Blir det feil i forhold til skatt ol? Må jeg skatte mer når jeg har formue?

Jeg har AAP nå, og venter på uføretrygd, da er det dumt om dette ødelegger for meg på noen måte?

Anonymous poster hash: 4e25d...569

Fortsetter under...

Jeg står oppført med 300 000 i formue i skattelistene, men jeg har ingen penger på banken, hehe:))

Har et lån på huset på ca 2 mill, og eier ikke noe. Min mann står med 0,- i formue.

Jeg har AAP nå, og venter på uføretrygd, da er det dumt om dette ødelegger for meg på noen måte?

Du har mer gjeld enn formue og må ikke skatte av dette. Sjekk selvangivelsen din - gjetter som Xtra at huset står på deg (bil, båt, hytte, hus = formue). Neste år kan dere evt fordele huset på begges selvangivelse - dersom det lønner seg for dere samlet sett.

christensen1365381166

Har et lån på huset på ca 2 mill, og eier ikke noe.

Min mann står med 0,- i formue.

Verdien på boligen er større enn gjelden?

Nei, bunnfradraget er 870.000

Nei, formue har ingen betydning.

Annonse

Nei, ikke hvis man har gjeld.

Jeg har både eiendom og gjeld, men høyere gjeld enn ligningsverdi på samlet formue (ønsker ikke å oppgi tall). Hos meg er samlet formue i selvangivelsen på krona identisk med nettoformue. Betyr dette at jeg har ført noe feil? At skatteetaten har beregnet feil? Jeg skatter ca 4000 av formue ifølge selvangivelsen.

Nei, ikke hvis man har gjeld.

Vet du - jeg ser nå at jeg er oppført med for lite gjeld i selvangivelsen. Mente jeg hadde sjekket den temmelig godt, argh. Kan man fremdeles klage? Jeg vil kunne få igjen de 4000 jeg har betalt i formueskatt lett som fy!

christensen1365381166

Vet du - jeg ser nå at jeg er oppført med for lite gjeld i selvangivelsen. Mente jeg hadde sjekket den temmelig godt, argh. Kan man fremdeles klage? 

Klagefristen er 6 uker etter at skatteoppgjøret er sendt deg.

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Klage-pa-likning/

Endret av christensen1365381166

Klagefristen er 6 uker etter at skatteoppgjøret er sendt deg.

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Klage-pa-likning/

Leste den jeg også, men får ikke forståelse for om jeg kan klage også når feilen er min, dvs har årsak i noe jeg selv burde oppdaget da jeg fikk selvangivelsen til kontroll tidligere i år?

Saken er jo at jeg kun er oppført med en bitteliten restgjeld på eget studielån, mens manns og min felles gjeld på eiendom kun er ført på han. Jeg har noe eiendom ++ i særeie, og i tillegg er halvparten av felles eiendomsformue ført på meg, slik vi har bedt om.

Resultatet er imidlertid at jeg står ført med høy formue men knapt gjeld, og har derfor blitt beregnet til litt over 4000 i formueskatt.

Endret av Kayia

Vet du - jeg ser nå at jeg er oppført med for lite gjeld i selvangivelsen. Mente jeg hadde sjekket den temmelig godt, argh. Kan man fremdeles klage? Jeg vil kunne få igjen de 4000 jeg har betalt i formueskatt lett som fy!

Jeg mener at klagefristen regnes fra den dato du oppdaget feilen. En har klagemulighet tre år tilbake i tid.

Jeg mener at klagefristen regnes fra den dato du oppdaget feilen. En har klagemulighet tre år tilbake i tid.

Godt! Skal sjekke fjorårets også, selv om jeg tror dette først har skjedd i år etter kjøp av ny bolig. Takk både til deg og til christensen, skal alltids få brukt de 4000 på noe annet enn skatt :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...