Gå til innhold

Tiltak NAV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig slik at ved flere tidsbegrensede arbeidsretta tiltak så skal en motta uføretrygd og ikke aap ved siden av? Altså når en arbeider mindre enn 50%. Jeg fikk beskjed om dette nå. Er ikke meningen med tiltak at en skal kunne trappe opp? Dette gjelder først og fremst tiltakene kia (kvalifisering i arbeidsmarkedbedrift) eller arbeid med bistand. Kan det være forskjell fra bedrift til bedrift om de "krever" at du mottar aap eller at uføregraden er avklart? Fikk det presentert slik at denne bedriften tilbydde kia men at en da måtte motta uføretrygd for de prosentene en ikke klarte å jobbe. Kan dette stemme? Hvor finner en info om en kan motta aap eller uføretrygd i tillegg til de ulike tiltakene?

Anonymous poster hash: 4dbdd...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke heilt hva du meiner? Har du uførepensjon eller AAP? Uansett er ikke uførepensjon noe krav annet enn i VTA (varig tilrettelagt arbeid). Det er heller ikke minstekrav til deltakelsesprosent fra NAVs side, annet at man bør ha en plan om å trappe opp til 50% eller meir på AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik at ved flere tidsbegrensede arbeidsretta tiltak så skal en motta uføretrygd og ikke aap ved siden av? Altså når en arbeider mindre enn 50%. Jeg fikk beskjed om dette nå. Er ikke meningen med tiltak at en skal kunne trappe opp? Dette gjelder først og fremst tiltakene kia (kvalifisering i arbeidsmarkedbedrift) eller arbeid med bistand. Kan det være forskjell fra bedrift til bedrift om de "krever" at du mottar aap eller at uføregraden er avklart? Fikk det presentert slik at denne bedriften tilbydde kia men at en da måtte motta uføretrygd for de prosentene en ikke klarte å jobbe. Kan dette stemme? Hvor finner en info om en kan motta aap eller uføretrygd i tillegg til de ulike tiltakene? Anonymous poster hash: 4dbdd...833

Slik jeg mener å forstå det betyr kia at du mottar lønn fra arbeidsmatkedsbedriften du er tilknyttet for det du faktisk jobber. Dvs. Om du jobber 50%mottar du 50% lønn. Det er fremmed for meg at det kreves en annen ytelse, trodde ikke det var mulig å kombinere tiltak på denne måten.

Anonymous poster hash: 2572f...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså ordet "kia", er det dette du snakker om?:

https://www.nav.no/arbeid/arbeidsrettede+tiltak/tiltak+i+arbeidsmarkedsbedrift

Her står det jo at "Tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift retter seg mot deg som har fått arbeidsevnen din varig og vesentlig nedsatt og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging.", og varig nedsatt arbeidsevne tilsier jo uførepensjon. Må innrømme at jeg aldri har vært borti slike tiltak, i min region gjøres det sjelden eller aldri slike unntak / krav for opplegget. 

Apropos debatten om å gjøre NAVs tiltak smidigere og "enklere"....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså ordet "kia", er det dette du snakker om?:

https://www.nav.no/arbeid/arbeidsrettede+tiltak/tiltak+i+arbeidsmarkedsbedrift

Her står det jo at "Tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift retter seg mot deg som har fått arbeidsevnen din varig og vesentlig nedsatt og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging.", og varig nedsatt arbeidsevne tilsier jo uførepensjon. Må innrømme at jeg aldri har vært borti slike tiltak, i min region gjøres det sjelden eller aldri slike unntak / krav for opplegget. 

Apropos debatten om å gjøre NAVs tiltak smidigere og "enklere"....  :rolleyes:

Du tenker på feil tiltak, det du trekker frem her er TIA - tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift.

KIA er kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift.

Kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift skal gi deg med nedsatt arbeidsevne høyere kompetanse. Kompetansehevingen skjer gjennom tilrettelagt opplæring og arbeidstrening i et reelt bedriftsmiljø i arbeidsmarkedsbedriften. Målet med tiltaket er formidling til ordinært arbeid eller egenfinansiert utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...