Gå til innhold

Du er så søt


mammanito

Anbefalte innlegg

Egentlig en nedlatende uttalelse?
Dette i sammenheng med at jeg sier noe morsomt/alvorlig...

jeg vet ikke, men har opplevd et par venninner sagt dette til meg og ledd,

åh du er så søt...

som om jeg er så dum og naiv...

Det er jo egentlig et kompliment, men i sammenheng med at jeg sier noe og de ler... som om de ikke tar meg alvorlig...

 

Hvordan tolker dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

Kommer litt an på settingen, men jeg ville vel ha tatt det som et kompliment/noe positivt. Det hender jeg også får den kommentaren. Har tolket det mer som et tegn på at av og til skiller jeg meg litt ut i tankegang i forhold til de jeg er med (jeg har fått høre det noen ganger når jeg prøver å forklare hvordan jeg tenker), eller at jeg har sagt noe koselig :)

 

Jeg tenker ikke om meg selv at jeg er dum og naiv, så åpner vel ikke opp for muligheten for at andre tenker det om meg heller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på setting og tonefall. Kan tenke meg at det i noen tilfeller kan være nedlatende ment, men i andre sammenhenger mener de faktisk det de sier, - at du er søt og annerledes på en sjarmerende måte.

 

Umulig for oss å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en nedlatende uttalelse?

Dette i sammenheng med at jeg sier noe morsomt/alvorlig...

jeg vet ikke, men har opplevd et par venninner sagt dette til meg og ledd,

åh du er så søt...

som om jeg er så dum og naiv...

Det er jo egentlig et kompliment, men i sammenheng med at jeg sier noe og de ler... som om de ikke tar meg alvorlig...

 

Hvordan tolker dere det?

Det er et uttrykk som jeg bruker.

Jeg mener det i positiv betydning at noen er snille, greie, morsomme osv.

Jeg bruker ikke et slikt uttrykk overfor noen som jeg synes er dumme eller naive, heller i motsatt betydning.

Jeg bruker uttrykket overfor noen som jeg liker godt.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Sammenhengen det blir sagt i avgjør.

 

Hvis du uttaler deg om partiprogrammet til Høyre på en saklig og ærlig måte og noen reagerer med å si at "du er så søt", er det nedlatende.

 

Hvis du sier at Erna Solberg ser ut som et Mummitroll og blir møtt med det samme, er det godt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Jeg fikk høre mange ganger hos en psykiater at jeg er sååå søt, da ble jeg glad og forundret.

 

Det er komplimenter, bare det, og hyggelig ment :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig en nedlatende uttalelse?

Dette i sammenheng med at jeg sier noe morsomt/alvorlig...

jeg vet ikke, men har opplevd et par venninner sagt dette til meg og ledd,

åh du er så søt...

som om jeg er så dum og naiv...

Det er jo egentlig et kompliment, men i sammenheng med at jeg sier noe og de ler... som om de ikke tar meg alvorlig...

 

Hvordan tolker dere det?

Poenget her er sammenhengen. "Du er så søt når du er sint" er et uttrykk som latterliggjør et menneske, men hvis det er sagt i forbindelse med en spøk eller at du har vært hjelpsom, så er det et kompliment. Evt. kan det være positivt om utseende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en nedlatende uttalelse?

Dette i sammenheng med at jeg sier noe morsomt/alvorlig...

jeg vet ikke, men har opplevd et par venninner sagt dette til meg og ledd,

åh du er så søt...

som om jeg er så dum og naiv...

Det er jo egentlig et kompliment, men i sammenheng med at jeg sier noe og de ler... som om de ikke tar meg alvorlig...

 

Hvordan tolker dere det?

 

Enig med de andre som har svart så langt i at det kommer heilt an på konteksten. "Søt" kan bety pen / attraktiv, velmeinende / empatisk, snill / hjelpsom, morsom / naiv, klok / forståelsesfull, etc, etc,

 

I min region brukes ordet "snål" som et kompliment i betydningen "hyggelig / koselig / søt". I andre deler av landet betyr det "rar / merkelig", og i Sverige betyr det vel "gjerrig".

 

Språk er spennende, og fungerer best i toveis kommunikasjon  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er sammenhengen. "Du er så søt når du er sint" er et uttrykk som latterliggjør et menneske, men hvis det er sagt i forbindelse med en spøk eller at du har vært hjelpsom, så er det et kompliment. Evt. kan det være positivt om utseende.

En gang sendte en kar meg en sms - "Du er sikkert søt når du er sint!" Vi hadde møttes på nettet og hadde småflørtet litt pr sms. Han fikk ikke noen flere sjanser. Det er så nedlatende å si til noen at jeg knapt finner ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang sendte en kar meg en sms - "Du er sikkert søt når du er sint!" Vi hadde møttes på nettet og hadde småflørtet litt pr sms. Han fikk ikke noen flere sjanser. Det er så nedlatende å si til noen at jeg knapt finner ord.

Så enig! Det er vel en "light-versjon" av dette som trådstarter har følelsen av, men hun skriver litt for lite til å være sikker. Det er få sammenhenger jeg liker å bli kalt søt i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tolker dere det?

Positivt om det er brukt for å si at noen er tiltrekkende, sjarmerende eller artig på en uventet måte. Negativt om det er brukt for å "parkere" eller latterliggjøre noen.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...