Gå til innhold

Har ikke tid til datteren. Hva nå ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Ny situasjon:

 

Datteren spurte med på mandag: Hun :Pappa skal reise bort i helga. Kan jeg være hos mormor og morfar? Jeg : Vi skal til mormor og morfar helga etter, men du kan sikkert være hos farmor.

Hun : Ja, men farmor har hatt meg så mye i det siste og jeg vil heller være hos mormor og morfar.

Jeg blir svar skyldig og sier jeg skal tenke på det. Egentlig vil jeg ikke at han skal begynne å bruke mine foreldre også, bare fordi han ikke gidder å passe henne selv.

 

Han ringer meg i dag og sier : - Du ang. helga så sier "Trine" at hun vil være hos morgen og faren din.

 

(Det er ikke det hun egentlig vil. Hun vil være hos faren sin, men føler seg presset inn i et hjørne. Såpass godt kjenner jeg henne)

 

Jeg svarte følgende: - Ikke bland meg inn i hva du gjør i helga. Det er ikke min sak!

 

Dermed hevet han stemmen i sinne og skreik til meg så høyt bare han kan gjøre. Jeg la dermed på røret. Jeg sitter tross alt på jobb og kan ikke snakke med en mann som sitter og gauler til meg.

 

Sukk og sukk og dobbeltsukk. Jeg er sååååå lei av dette. Jeg VIL IKKE innvolveres, men det blir det samme søren.

 

For datteren min sin del, burde jeg bare ha sagt at hun kan være hos meg, men jeg har viktige planer i helga som hun ikke kan delta på.

 

Å, jeg vet dere ikke kan hjelpe meg med dette, men må få ut litt frustrasjoner.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nicklusheletida

    16

  • Kayia

    12

  • frosken

    10

  • Høstløv

    7

Mest aktive i denne tråden

Sukk og sukk og dobbeltsukk. Jeg er sååååå lei av dette. Jeg VIL IKKE innvolveres, men det blir det samme søren.

Hm. Du lar deg jo trekke inn i dette, og kan dermed ikke forvente endring. Brutalt men sant desverre. Flyfly har gitt deg mange gode, erfaringsbaserte tips, og om du virkelig ønsker endring burde du begynne å følge dem. Sikker på hun gir deg spesifikke råd om du sender henne en pm.... 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine viktige planer for helgen ?

 

Det virker som at faren har "viktigere saker" å gjøre enn å være sammen med datteren, hva med å ta over mer av omsorgsansvaret, tror neppe han vil være bra påvirkning på jenten uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars "Trine" som er blitt en kasteball mellom to foreldre som ikke har tid til henne.

Det er vel ikke helt korrekt beskrivelse av situasjonenen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hm. Du lar deg jo trekke inn i dette, og kan dermed ikke forvente endring. Brutalt men sant desverre. Flyfly har gitt deg mange gode, erfaringsbaserte tips, og om du virkelig ønsker endring burde du begynne å følge dem. Sikker på hun gir deg spesifikke råd om du sender henne en pm.... 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at jeg lar meg trekke inn i dette ? Jeg var kanskje dum som tok telefonen nå, men jeg ringer aldri selv. Jeg hører på Flyfly og sender kun meldinger. Men han bruker jo datteren også når hun kommer til meg og spør om hun kan være hos mine foreldre. Da blir jeg jo trukket inn i det mot min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke helt korrekt beskrivelse av situasjonenen her...

Det er en bra beskrivelse.

"Trine" må tilbringe helgene hos besteforeldrene, fordi begge foreldrene, hver for seg, har viktigere ting å foreta seg, enn å ta seg av barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Stakkars "Trine" som er blitt en kasteball mellom to foreldre som ikke har tid til henne.

Jeg er jo helt enig i dette. Jeg drar aldri noe sted selv når jeg skal ha henne. Jeg legger opp planene mine kun til de dagene jeg har barnefri. Jeg misliker sterkt at hun skal ha det sånn, men hva kan jeg gjøre med det ? Har du svar på det tro ? Jeg kan ta over hele omsorgen for henne, men det er jo heller ikke noe datteren vil ønske seg naturlig nok. Hun er jo glad i faren sin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjekket med dine foreldre om de synes det er greit hun kommer denne helgen også. Han lar seg neppe endre eller påvirke, og datteren din har sikkert rett når hun sier at farmor har hatt henne mye i det siste så hvis dine foreldre gjerne har henne, så hadde jeg gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at jeg lar meg trekke inn i dette ? Jeg var kanskje dum som tok telefonen nå, men jeg ringer aldri selv. Jeg hører på Flyfly og sender kun meldinger. Men han bruker jo datteren også når hun kommer til meg og spør om hun kan være hos mine foreldre. Da blir jeg jo trukket inn i det mot min vilje.

Som flyfly sier må du slutte å ta telefonen når han ringer. Du kan kun kommunisere pr mail. Du må slutte å svare datteren din på spørsmål knyttet til hans helger, og bare henvise tilbake. "Dette må du nesten snakke med pappa om, for dette er hans helg vettu". Du må loggføre alle brudd og du må kontakte Familievernkontoret og legge dette fra som grunnlag for evt å prøve. For å ta noe.  

 

Når du tar telefonen og hører på/ diskuterer så lenge at han brøler til deg, lar du deg trekke inn i det. Om du virkelig ønsker, kan du nemlig ha hørt han brøle for siste gang. Men du må velge det, og handle deretter. Ikke noe "...bare denne ene (evt siste) gangen, for jeg syns så synd på minstejenta...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er en bra beskrivelse.

"Trine" må tilbringe helgene hos besteforeldrene, fordi begge foreldrene, hver for seg, har viktigere ting å foreta seg, enn å ta seg av barnet sitt.

Nå må du gi deg litt her. Nå kjenner jeg at jeg blir irritert på deg. Jeg har ALDRI viktigere til å gjøre når jeg skal ha datteren min. Jeg lager meg KUN planer hver tirsdag og annenhver helg. Jeg lager planene god tid i forveien nettopp fordi hun da skal være hos faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra beskrivelse.

"Trine" må tilbringe helgene hos besteforeldrene, fordi begge foreldrene, hver for seg, har viktigere ting å foreta seg, enn å ta seg av barnet sitt.

Så lenge ts og eksmann har den fordelingen de har, er eksmann - ikke ts - ansvarlig for eksmanns samværsdager. At ts legger planer når hun er uten ansvar for barn er ikke å svikte barnet.

 

En helt annen sak er at ts burde startet prosessen med å redusere fars samvær for lenge siden, og da vil hun måtte sette egne aktiviteter bak datterens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny situasjon:

 

Datteren spurte med på mandag: Hun :Pappa skal reise bort i helga. Kan jeg være hos mormor og morfar? Jeg : Vi skal til mormor og morfar helga etter, men du kan sikkert være hos farmor.

Hun : Ja, men farmor har hatt meg så mye i det siste og jeg vil heller være hos mormor og morfar.

Jeg blir svar skyldig og sier jeg skal tenke på det. Egentlig vil jeg ikke at han skal begynne å bruke mine foreldre også, bare fordi han ikke gidder å passe henne selv.

 

Han ringer meg i dag og sier : - Du ang. helga så sier "Trine" at hun vil være hos morgen og faren din.

 

(Det er ikke det hun egentlig vil. Hun vil være hos faren sin, men føler seg presset inn i et hjørne. Såpass godt kjenner jeg henne)

 

Jeg svarte følgende: - Ikke bland meg inn i hva du gjør i helga. Det er ikke min sak!

 

Dermed hevet han stemmen i sinne og skreik til meg så høyt bare han kan gjøre. Jeg la dermed på røret. Jeg sitter tross alt på jobb og kan ikke snakke med en mann som sitter og gauler til meg.

 

Sukk og sukk og dobbeltsukk. Jeg er sååååå lei av dette. Jeg VIL IKKE innvolveres, men det blir det samme søren.

 

For datteren min sin del, burde jeg bare ha sagt at hun kan være hos meg, men jeg har viktige planer i helga som hun ikke kan delta på.

 

Å, jeg vet dere ikke kan hjelpe meg med dette, men må få ut litt frustrasjoner.

Jeg har bare tid til å svare deg kortversjonen:

 

1) Ikke ta telefonen når han ringer.

 

2) Skriv mail til ham: "Hei. Trine er ditt ansvar i de helgene hun skal være hos deg, jfr vår samværsavtale av (dato). Hvordan du velger å løse dette når du reiser bort de aktuelle helgene skal jeg ikke legge meg opp i. Jeg forventer imidlertid at du ikke blander inn mine foreldre i dette. Med vennlig hilsen Nickløs".

 

3) Forklar Trine at faren hennes nesten må ordne opp i dette selv. Du kan jo samtidig være sleip nok til å plante ideen om et lite besøk til storesøsteren i høst dersom sistnevnte synes det er ok?

 

4) Legg voksenplaner på hylla for en periode, slik at Trine forstår at hun er velkommen til å være hjemme dersom faren fortsetter å baile ut.

 

5) Dokumenter og loggfør alle helgene han har lempa ansvaret over på deg. Ta vare på alt av skriftlig kommunikasjon, og IKKE TA TELEFONEN, goddamnit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sjekket med dine foreldre om de synes det er greit hun kommer denne helgen også. Han lar seg neppe endre eller påvirke, og datteren din har sikkert rett når hun sier at farmor har hatt henne mye i det siste så hvis dine foreldre gjerne har henne, så hadde jeg gått for det.

Jeg har sett at du tar til orde for at det er viktig for barn å opprettholde kontakt også med foreldre som svikter, men jeg har sett på nært hvordan barn har det når de opplever seg avvist av foreldre. I ett av tilfellene var den ene (tenåring) SINT, og stakk ut til kompiser HVER ENESTE GANG han kom tilbake etter samvær (ville ikke snakke stygt om foreldre), mens lillebroren gråt hver kveld i to tre dager etter samvær. Jeg har tilgode å se at foreldres svik blir oversett av barnet, men ofte har man ikke forståelse for hva som skjedde før man blir voksen.

 

Jeg mener bestemt at barn skal slippe å føle seg avvist, bare for at foreldre skal få opprettholde kontakt med barn de ikke viser interesse for.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Som flyfly sier må du slutte å ta telefonen når han ringer. Du kan kun kommunisere pr mail. Du må slutte å svare datteren din på spørsmål knyttet til hans helger, og bare henvise tilbake. "Dette må du nesten snakke med pappa om, for dette er hans helg vettu". Du må loggføre alle brudd og du må kontakte Familievernkontoret og legge dette fra som grunnlag for evt å prøve. For å ta noe.  

 

Når du tar telefonen og hører på/ diskuterer så lenge at han brøler til deg, lar du deg trekke inn i det. Om du virkelig ønsker, kan du nemlig ha hørt han brøle for siste gang. Men du må velge det, og handle deretter. Ikke noe "...bare denne ene (evt siste) gangen, for jeg syns så synd på minstejenta...".

Ja, jeg får være enda mer konsekvent da, men føler meg trengt opp i et hjørne jeg også når datteren spør på denne måten.Tenker litt som høstløv og synes jo dette er helt forferdelig egentlig. Samtidig synes jeg jo at jeg må få lov til å ha et voksenliv de veldig få fridagene jeg har til disposisjon. Jeg har ikke fortalt noe her enda, da det er tidlig, men jeg har møtt er flott mann og jeg har ikke særlig lyst til å la den muligheten gå i fra meg. Det finnes ikke mange av hans eksemplar, men jeg kan  ikke blande datteren inn i dette enda.  Jeg tok telefonen nå fordi jeg ærlig talt trodde han skulle spørre meg om den foreldrefesten som snart skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flyfly sier må du slutte å ta telefonen når han ringer. Du kan kun kommunisere pr mail. Du må slutte å svare datteren din på spørsmål knyttet til hans helger, og bare henvise tilbake. "Dette må du nesten snakke med pappa om, for dette er hans helg vettu". Du må loggføre alle brudd og du må kontakte Familievernkontoret og legge dette fra som grunnlag for evt å prøve. For å ta noe.  

 

Når du tar telefonen og hører på/ diskuterer så lenge at han brøler til deg, lar du deg trekke inn i det. Om du virkelig ønsker, kan du nemlig ha hørt han brøle for siste gang. Men du må velge det, og handle deretter. Ikke noe "...bare denne ene (evt siste) gangen, for jeg syns så synd på minstejenta...".

Jeg tror en så rigid tilnærming vil gå ut over datteren på lang sikt. Det er godt dokumentert at barn med foreldre som oppfører seg som "kampkåte krigere" er de som kommer dårligst ut i etterkant av skilsmisser.  Faren er som han er, han har  vært slik i hele ekteskapet også, og kommer ikke til å la seg regulere. Dermed tror jeg det beste er å benytte de løsningene som er tilgjengelig, deriblant besteforeldrebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ts og eksmann har den fordelingen de har, er eksmann - ikke ts - ansvarlig for eksmanns samværsdager. At ts legger planer når hun er uten ansvar for barn er ikke å svikte barnet.

 

En helt annen sak er at ts burde startet prosessen med å redusere fars samvær for lenge siden, og da vil hun måtte sette egne aktiviteter bak datterens behov.

 

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ts og eksmann har den fordelingen de har, er eksmann - ikke ts - ansvarlig for eksmanns samværsdager. At ts legger planer når hun er uten ansvar for barn er ikke å svikte barnet.

 

En helt annen sak er at ts burde startet prosessen med å redusere fars samvær for lenge siden, og da vil hun måtte sette egne aktiviteter bak datterens behov.

All den tid at TS vet at faren ikke prioriterer samvær med datteren, bør TS ha med i planene sine at hun kan måtte ta ansvar for datteren.

Dermed ikke sagt at datteren ikke kan være hos besteforeldrene en helg av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på nært hvordan barn har det når de opplever seg avvist av foreldre. I ett av tilfellene var den ene (tenåring) SINT, og stakk ut til kompiser HVER ENESTE GANG han kom tilbake etter samvær (ville ikke snakke stygt om foreldre), mens lillebroren gråt hver kveld i to tre dager etter samvær. Jeg mener bestemt at barn skal slippe å føle seg avvist, bare for at foreldre skal få opprettholde kontakt med barn de ikke viser interesse for.

Men hvordan mener du at det vil bidra til at jenta føler seg mindre avvist som følge av ditt forslag til fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har bare tid til å svare deg kortversjonen:

 

1) Ikke ta telefonen når han ringer.

 

2) Skriv mail til ham: "Hei. Trine er ditt ansvar i de helgene hun skal være hos deg, jfr vår samværsavtale av (dato). Hvordan du velger å løse dette når du reiser bort de aktuelle helgene skal jeg ikke legge meg opp i. Jeg forventer imidlertid at du ikke blander inn mine foreldre i dette. Med vennlig hilsen Nickløs".

 

3) Forklar Trine at faren hennes nesten må ordne opp i dette selv. Du kan jo samtidig være sleip nok til å plante ideen om et lite besøk til storesøsteren i høst dersom sistnevnte synes det er ok?

 

4) Legg voksenplaner på hylla for en periode, slik at Trine forstår at hun er velkommen til å være hjemme dersom faren fortsetter å baile ut.

 

5) Dokumenter og loggfør alle helgene han har lempa ansvaret over på deg. Ta vare på alt av skriftlig kommunikasjon, og IKKE TA TELEFONEN, goddamnit!

Alt dette er gjort, bortsett fra at jeg var dum og tok telefonen akkurat nå.

 

Punkt 4 er heller ikke gjennomført, fordi jeg nettopp har møtt en mann som har gjort meg i veldig godt humør og dette er vel også noe som kommer datteren til gode, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...