Gå til innhold

Har ikke tid til datteren. Hva nå ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Ja, jeg får være enda mer konsekvent da, men føler meg trengt opp i et hjørne jeg også når datteren spør på denne måten.Tenker litt som høstløv og synes jo dette er helt forferdelig egentlig. Samtidig synes jeg jo at jeg må få lov til å ha et voksenliv de veldig få fridagene jeg har til disposisjon. Jeg har ikke fortalt noe her enda, da det er tidlig, men jeg har møtt er flott mann og jeg har ikke særlig lyst til å la den muligheten gå i fra meg. Det finnes ikke mange av hans eksemplar, men jeg kan  ikke blande datteren inn i dette enda.  Jeg tok telefonen nå fordi jeg ærlig talt trodde han skulle spørre meg om den foreldrefesten som snart skal være.

Jeg skjønner at dette er vanskelig, hjelpe meg, og all støtte til deg som står i det. Flyfly treffer godt når hun refererer advokaten sin som sier at skilsmisse ikke er frøkensport. Likevel er jeg temmelig sikker på at både jenta og du får det bedre om du greier å reise et forsvar mot eksen.

 

PS. Ikke tro at han vil noe konsrtuktivt når han ringer - han vil skjelden det, og det vet du av erfaring.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nicklusheletida

    16

  • Kayia

    12

  • frosken

    10

  • Høstløv

    7

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida

All den tid at TS vet at faren ikke prioriterer samvær med datteren, bør TS ha med i planene sine at hun kan måtte ta ansvar for datteren.

Dermed ikke sagt at datteren ikke kan være hos besteforeldrene en helg av og til.

Ja, det er jo noe som kan komme dette, men først og fremt ønsker jeg jo at han forstår at han må ta ansvar. Det er det som er best for datteren. Det er IKKE noe bra for datteren å miste kontakt med faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en så rigid tilnærming vil gå ut over datteren på lang sikt. Det er godt dokumentert at barn med foreldre som oppfører seg som "kampkåte krigere" er de som kommer dårligst ut i etterkant av skilsmisser.  Faren er som han er, han har  vært slik i hele ekteskapet også, og kommer ikke til å la seg regulere. Dermed tror jeg det beste er å benytte de løsningene som er tilgjengelig, deriblant besteforeldrebesøk.

Besteforeldrebesøk trenger ikke organiseres via faren, med den konsekvens at barnet føler seg avvist av far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo noe som kan komme dette, men først og fremt ønsker jeg jo at han forstår at han må ta ansvar. Det er det som er best for datteren. Det er IKKE noe bra for datteren å miste kontakt med faren sin.

Hvorfor tror du at du kan oppdra ham nå, når du ikke har greid å lære ham å ta ansvar for barna i all den tiden dere var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg hadde sjekket med dine foreldre om de synes det er greit hun kommer denne helgen også. Han lar seg neppe endre eller påvirke, og datteren din har sikkert rett når hun sier at farmor har hatt henne mye i det siste så hvis dine foreldre gjerne har henne, så hadde jeg gått for det.

Ja sukk, det er jeg helt sikker på at de vil, men hvordan tror du at det da bli fremover? Hva når de blir oppbrukt?  Hva blir da løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan mener du at det vil bidra til at jenta føler seg mindre avvist som følge av ditt forslag til fremgangsmåte?

Det er ingen ideel løsning i slike saker. Barnet vil alltid rammes, og det blir en vurdering hvordan barnet rammes minst.

 

I dette tilfellet påfører fars oppførsel både usikkerhet, uforutsigbarhet og opplevelsen av å bli sveket, dvs barnet eksponeres jevnlig for fars avvisning. Jeg tror på å redusere denne opplevelsen gjennom å redusere hyppigheten på samvær. Dette er viktigere enn å opprettholde muligheten for å "ha en farperson i livet", noe som har vist seg å eksistere utelukkende på fars premisser.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du at du kan oppdra ham nå, når du ikke har greid å lære ham å ta ansvar for barna i all den tiden dere var gift?

Viktig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Men hvordan mener du at det vil bidra til at jenta føler seg mindre avvist som følge av ditt forslag til fremgangsmåte?

Nei, det er egentlig ikke noen god løsning at jeg tar over hele omsorgen heller. Hun vil slippe å bli kasteball, men hun vil miste kontakt med faren sin. Hun er glad i faren sin og jeg tror ikke det er til hennes beste og miste den kontakten. Jeg vet at jeg har sagt at jeg har vurdert dette, men det er noe jeg har sagt i stor frutrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sukk, det er jeg helt sikker på at de vil, men hvordan tror du at det da bli fremover? Hva når de blir oppbrukt?  Hva blir da løsningen?

Det pleier å ta litt tid før man blir oppbrukt:-) Moren min forholder seg til alle sine barnebarn og oldebarn i stor grad - og jeg har ikke inntrykk av at hun ønsker å være den kontakten foruten (selv om det kan være en god del jobb involvert i perioder!).

 

Datteren din er i en alder hvor det er svært enkelt å ha henne på besøk. Ingen jobb, bare hygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hvorfor tror du at du kan oppdra ham nå, når du ikke har greid å lære ham å ta ansvar for barna i all den tiden dere var gift?

Tja, Gudene vet. Jeg må være supernaiv som trodde at han ihvertfall ville sørge for å ta ansvar for sine dager nå. Alle sier til meg, til og med hans egne venner faktisk at jeg var tålmodig som var gift med han så lenge. Men egentlig var jeg vel bare dum og naiv med alt for gammeldagse og rosenrøde drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Høstløv, jeg må forresten legge til at han ikke var noen dårlig småbarnsfar når vi var gift. Han hadde mange gode sider som barna nøt godt av. Han har riktignok ikke taklet så godt å ha tenåringsbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er egentlig ikke noen god løsning at jeg tar over hele omsorgen heller. Hun vil slippe å bli kasteball, men hun vil miste kontakt med faren sin. Hun er glad i faren sin og jeg tror ikke det er til hennes beste og miste den kontakten. Jeg vet at jeg har sagt at jeg har vurdert dette, men det er noe jeg har sagt i stor frutrasjon.

Slik jeg har forstått deg, så fungerer det rimelig greit at hun stikker innom hans hjem etter skoletid en del fordi hun da er nærmest vennene sine. Det er særlig de to helgene som blir problematiske. Om hun da i verste fall er annen hver helg hos besteforeldre, så tenker jeg at det er bedre enn massive konflikter mellom deg og eksen.

 

Men jeg synes du skal føre en logg over hvor hun er når, i tilfellet han tar frem sine kjipeste sider og har oppfatninger om at han skal betale enda mindre bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å ta litt tid før man blir oppbrukt:-) Moren min forholder seg til alle sine barnebarn og oldebarn i stor grad - og jeg har ikke inntrykk av at hun ønsker å være den kontakten foruten (selv om det kan være en god del jobb involvert i perioder!).

 

Datteren din er i en alder hvor det er svært enkelt å ha henne på besøk. Ingen jobb, bare hygge.

Dette er voksenperspektivet. Datteren er i en alder hvor hun trenger å vite at hun kan opprettholde sine planer med sine venner, og da helst ha hjemmet/ hjemmene som base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Slik jeg har forstått deg, så fungerer det rimelig greit at hun stikker innom hans hjem etter skoletid en del fordi hun da er nærmest vennene sine. Det er særlig de to helgene som blir problematiske. Om hun da i verste fall er annen hver helg hos besteforeldre, så tenker jeg at det er bedre enn massive konflikter mellom deg og eksen.

 

Men jeg synes du skal føre en logg over hvor hun er når, i tilfellet han tar frem sine kjipeste sider og har oppfatninger om at han skal betale enda mindre bidrag.

Det fungerer greit at hun stikker innom han ja. Han hadde vært et troll av annen verden om ikke hun kunne gjøre dette. Han bor nær skolen og det er der hun har vennene sine. Heldivis forstår han dette.

 

Det jeg tror har skjedd nå er at det er datteren selv som føler at farmor er oppbrukt. Hun kan tenke selv og jeg tror hun synes det begynner å bli flaut. Alle ungene er klokere enn faren sin og viser større omsorg for andre enn det han gjør. Heldigvis for det, må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er voksenperspektivet. Datteren er i en alder hvor hun trenger å vite at hun kan opprettholde sine planer med sine venner, og da helst ha hjemmet/ hjemmene som base.

Tja.. da mine nevøer og nieser var i elleveårsalderen var de på besøk hos meg en til to helger pr måned, så det kommer nok både litt an på ungen og på hvor godt de trives på besøk.

 

Jeg har forståelse for at nicklus har lyst til å ha noe fri, og da tror jeg det mest realistiske alternativet er bruk av besteforeldrene. Jeg mener at det kan fungere i det minste i et par års tid ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer greit at hun stikker innom han ja. Han hadde vært et troll av annen verden om ikke hun kunne gjøre dette. Han bor nær skolen og det er der hun har vennene sine. Heldivis forstår han dette.

 

Det jeg tror har skjedd nå er at det er datteren selv som føler at farmor er oppbrukt. Hun kan tenke selv og jeg tror hun synes det begynner å bli flaut. Alle ungene er klokere enn faren sin og viser større omsorg for andre enn det han gjør. Heldigvis for det, må jeg si.

Bra at hun har sosiale antenner:-) Jeg ville ha snakket med henne om dette. Minne om at faren jo alltid har hatt mye han vil utrette i helgene, og at han nok derfor kommer til å være en del opptatt fremover også. Hun vet jo at det alltid har vært deg som har vært den viktigste omsorgspersonen, og jeg hadde valgt å gjøre dette minst mulig dramatisk.

 

Jeg synes det er kjipt for deg at han fortsetter å være så egoistisk, men jeg hadde ikke valgt en unødig konfronterende stil, da jeg mener det er mest til skade for jenta. Se etter praktiske løsninger, og forsøk å etterkomme hennes ønsker mht hvor hun skal være de helgene du trenger å gjøre andre ting.  

 

Fordelen er at du har fryktelig lang trening i å forholde deg til hans egosentrisitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. da mine nevøer og nieser var i elleveårsalderen var de på besøk hos meg en til to helger pr måned, så det kommer nok både litt an på ungen og på hvor godt de trives på besøk.

 

Jeg har forståelse for at nicklus har lyst til å ha noe fri, og da tror jeg det mest realistiske alternativet er bruk av besteforeldrene. Jeg mener at det kan fungere i det minste i et par års tid ennå.

Dette har en kontekst. I dette tilfellet er det ikke snakk om besøk hos slekt og familie fordi familiebånd og gode relasjoner er positivt og godt, men fordi det er en måttet løsning pga en uansvarlig far.

 

Som jeg sa tidligere kan datter og mor fint organisere besteforeldrebesøk uten at fars uansvarlighet og svik skal måtte være årsaken til besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Bra at hun har sosiale antenner:-) Jeg ville ha snakket med henne om dette. Minne om at faren jo alltid har hatt mye han vil utrette i helgene, og at han nok derfor kommer til å være en del opptatt fremover også. Hun vet jo at det alltid har vært deg som har vært den viktigste omsorgspersonen, og jeg hadde valgt å gjøre dette minst mulig dramatisk.

 

Jeg synes det er kjipt for deg at han fortsetter å være så egoistisk, men jeg hadde ikke valgt en unødig konfronterende stil, da jeg mener det er mest til skade for jenta. Se etter praktiske løsninger, og forsøk å etterkomme hennes ønsker mht hvor hun skal være de helgene du trenger å gjøre andre ting.  

 

Fordelen er at du har fryktelig lang trening i å forholde deg til hans egosentrisitet...

Vel, fikk nettopp et melding i fra han om at han vil si i fra seg kontakten annenhver helg, fordi han orket ikke ta ansvar for henne mer, når alt ble så vanskelig.

 

(vanskelig = vanskelig å skaffe barnevakt)

 

Ja ja. Da får det blir slik da. Da får det bli ny mekling for å få det ned på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fikk nettopp et melding i fra han om at han vil si i fra seg kontakten annenhver helg, fordi han orket ikke ta ansvar for henne mer, når alt ble så vanskelig.

 

(vanskelig = vanskelig å skaffe barnevakt)

 

Ja ja. Da får det blir slik da. Da får det bli ny mekling for å få det ned på papiret.

Du trenger ikke egentlig noen mekling for å få det ned på papiret. Send ham en mail hvor du bekrefter hva han nettopp har sagt og at du velger å forholde deg til det og overta ansvaret hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fikk nettopp et melding i fra han om at han vil si i fra seg kontakten annenhver helg, fordi han orket ikke ta ansvar for henne mer, når alt ble så vanskelig.

 

(vanskelig = vanskelig å skaffe barnevakt)

 

Ja ja. Da får det blir slik da. Da får det bli ny mekling for å få det ned på papiret.

Ja, ja, da vet du, hva du har å forholde deg til.

Trist for jenta, at faren ikke viser interesse av å ha ordnet samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...