Gå til innhold

Forandring i atferd ved seponering av Cipralex?


mammanito

Anbefalte innlegg

Jeg vet om i alle fall tre menn som har gått på Cipralex pga angst osv.... De var ikke aggressive fra før, men de hadde prøvd å slutte med tabletten, han ene gikk ned til bare en halv tablett, de andre bråsluttet. Det som skjedde var at jeg merket de alle ble så aggressive, oppfarende... nesten så en ble redd de. 
Han ene var eksen min, de andre til et par venninner av meg,

det er først i senere tid jeg har koplet det til det. 
Men kom jo på nå at da de ble sånn hadde de sluttet med medisinen.
 

Er det en vanlig bivirkning- eller abstinenssymptom kanskje?
Merker enkelte blir slik når de slutter med nikotin og...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

SSRI virker antiaggressivt. Når en bruker en effektiv dose over noe tid, kan du tenke deg at noe forandres i hjernen. Tenk deg det som at du drar en pendel ut til siden og holder den der.

 

Hvis en bråslutter eller slutter for raskt, kan virkningen både på depresjon og aggresjon bli som at du slipper pendelen fra en stilling langt fra midtpunktet: Den slår over til den andre siden.

 

Ved å trappe ned med 25% per måned slik det er anbefalt, tar du pendelen kontrollert ned mot midtstilling slik at effekten av det siste steget blir svært liten.

 

Ved å bråseponere fra en høyere dose kan en altså kunstig fremkalle en ny depresjon og evt en aggressiv reaksjon.

 

Håper dette var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI virker antiaggressivt. Når en bruker en effektiv dose over noe tid, kan du tenke deg at noe forandres i hjernen. Tenk deg det som at du drar en pendel ut til siden og holder den der.

 

Hvis en bråslutter eller slutter for raskt, kan virkningen både på depresjon og aggresjon bli som at du slipper pendelen fra en stilling langt fra midtpunktet: Den slår over til den andre siden.

 

Ved å trappe ned med 25% per måned slik det er anbefalt, tar du pendelen kontrollert ned mot midtstilling slik at effekten av det siste steget blir svært liten.

 

Ved å bråseponere fra en høyere dose kan en altså kunstig fremkalle en ny depresjon og evt en aggressiv reaksjon.

 

Håper dette var forståelig.

Dette var VELDIG forståelig! Skulle ønske svaret ditt ble klistret fordi det ga så godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI virker antiaggressivt. Når en bruker en effektiv dose over noe tid, kan du tenke deg at noe forandres i hjernen. Tenk deg det som at du drar en pendel ut til siden og holder den der.

 

Hvis en bråslutter eller slutter for raskt, kan virkningen både på depresjon og aggresjon bli som at du slipper pendelen fra en stilling langt fra midtpunktet: Den slår over til den andre siden.

 

Ved å trappe ned med 25% per måned slik det er anbefalt, tar du pendelen kontrollert ned mot midtstilling slik at effekten av det siste steget blir svært liten.

 

Ved å bråseponere fra en høyere dose kan en altså kunstig fremkalle en ny depresjon og evt en aggressiv reaksjon.

 

Håper dette var forståelig.

Takk, det ga meg et veldig godt svar! :) Så dere der ute som står på slike medikamenter.... ikke trapp ned for kjapt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var VELDIG forståelig! Skulle ønske svaret ditt ble klistret fordi det ga så godt svar.

Tillegg/ps: vil ikke svaret ditt mht pendelen gjelde for bråslutt eller rask nedtrapping for også andre medisiner enn ssri, uansett reaksjoner - eller?

For meg virker det logisk at det er noe sånt som skjer ved bråslutt eller rask nedtrapping på medisiner, men jeg har liten peiling på medisiner så det er mulig jeg er på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke noen tror jeg føler meg viktig eller noe for at jeg foreslo klistring og spørsmål som jeg trodde ville være til stor nytte for mange.. dette var nok bare et godt eksempel på at "på seg selv kjenner en ingen andre". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...