Gå til innhold

Schizofreni og meditasjon/mindfullness


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange snakker om hvor nyttig, frigjørende og verdifullt meditasjon i ulike former er.

Jeg har møtt mange som har sagt; dette _må_ du prøve. Jeg har vært tilbakeholden. Jeg har en intuitiv fornemmelse av at dette kan være "skadelig og skummelt" for mennesker med psykoselidelser. Jeg har schizofreni og kjenner ofte at jeg ikke har noen grenser rundt meg som menneske, ja både fysisk og psykisk flyter jeg ut i noe "sfærisk". Jeg synes ofte det er skummelt å lukke øynene fordi jeg er redd for å forsvinne. Hva mener andre/NHD om meditasjon og psykoselidelser? Er det farlig eller kan det være godt for tankene og redusere "tankekjør"?

Anonymous poster hash: 8d56d...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du skal være meget forsiktig med dette. Du skal ihvertfall lære det gjennom behandler i kontrollerte former ihvertfall.

Har tro på mindfulness jeg da. Da mener jeg delen som dreier seg om å være tilstede her og nå. Vet ikke, men kanskje kan dette hjelpe deg. Jeg sliter med hukommelse og konsentrasjon. Når jeg praktiserer mindfullness, kjenner etter hvor kroppen min og pusten er til enhver tid, så blir jeg mere konsentrert. Det hjelper så jeg ikke aå lett "faller ut" når folk snakker til meg.

Har derimot ingen tro på de som blander religion oppi dette, jeg hopper glatt over den buddistiske delen av den. Du kan jo spørre behandleren din om hva han mener om dette :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være et poeng å skille mellom hva slags type mindfulness-  eller meditasjonsteknikk det er snakk om. Øvelser med klare instruksjoner, tror jeg kan bidra til økt evne til tilstedeværelse her og nå. Mer ustrukturerte meditasjonsformer tror jeg derimot kan medføre en opplevelse av fjernhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få spørre om hvilken type meditasjon dette var?

Jeg mediterte på lys og kjærlighet, det ble så intenst med lys at jeg nesten forsvant. Men har tenkt å prøve meg på guidede meditasjoner å se hvordan det går, jeg savner noe av det. Guidede er jo mer kontrollert. Jeg mediterte også på mitt høyeste selv, da smalt det ofte lys i hodet og pannen. Var rett og slett litt skummelt, og jeg ble særdeles sensitiv i alle sanser + den sjette sans gikk amok...eller psykosen ble ute av kontroll kanskje. Taklet det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt en intuitiv ubehagsfølelse overfor meditasjon og denne fikk jeg også da jeg hørte om mindfullness. Det var interessant å lese dette (for jeg har aldri hørt om at noen skulle kunne ha eller burde ha motforestillinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mediterte på lys og kjærlighet, det ble så intenst med lys at jeg nesten forsvant. Men har tenkt å prøve meg på guidede meditasjoner å se hvordan det går, jeg savner noe av det. Guidede er jo mer kontrollert. Jeg mediterte også på mitt høyeste selv, da smalt det ofte lys i hodet og pannen. Var rett og slett litt skummelt, og jeg ble særdeles sensitiv i alle sanser + den sjette sans gikk amok...eller psykosen ble ute av kontroll kanskje. Taklet det ikke.

Det du praktiserte der tror jeg man skal holde seg langt unna, syk eller frisk.

Har lært meg noen øvelser som jeg gjør hver kveld for å få slappet av. Dette har ingenting med det du beskriver å gjøre. Det er kun noen pusteøvelser og avslappingsteknikker for å være tilstede der og da. Jeg har lest litt om det du beskriver når jeg har vært syk, da søker jeg mot slike ting noen ganger. Jeg blir reddere av slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du praktiserte der tror jeg man skal holde seg langt unna, syk eller frisk.

Har lært meg noen øvelser som jeg gjør hver kveld for å få slappet av. Dette har ingenting med det du beskriver å gjøre. Det er kun noen pusteøvelser og avslappingsteknikker for å være tilstede der og da. Jeg har lest litt om det du beskriver når jeg har vært syk, da søker jeg mot slike ting noen ganger. Jeg blir reddere av slike ting.

Det du holder  på med høres bra ut, å lære seg å slappe av er viktig. Ble redd av det jeg praktiserte jeg og, man lærer stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange snakker om hvor nyttig, frigjørende og verdifullt meditasjon i ulike former er.

Jeg har møtt mange som har sagt; dette _må_ du prøve. Jeg har vært tilbakeholden. Jeg har en intuitiv fornemmelse av at dette kan være "skadelig og skummelt" for mennesker med psykoselidelser. Jeg har schizofreni og kjenner ofte at jeg ikke har noen grenser rundt meg som menneske, ja både fysisk og psykisk flyter jeg ut i noe "sfærisk". Jeg synes ofte det er skummelt å lukke øynene fordi jeg er redd for å forsvinne. Hva mener andre/NHD om meditasjon og psykoselidelser? Er det farlig eller kan det være godt for tankene og redusere "tankekjør"?

Anonymous poster hash: 8d56d...7ed

Jeg har prøvd meditasjon et par ganger. Like grusomt hver gang. Masse lynkjappe tanker og rare fornemmelser hver gang. Det passer i hvert fall ikke for meg. (Er BP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meditasjon et par ganger. Like grusomt hver gang. Masse lynkjappe tanker og rare fornemmelser hver gang. Det passer i hvert fall ikke for meg. (Er BP)

Jeg har også måttet være med på div. former for meditasjonslignende sessions. Det jeg har følt er skikkelig redsel; jeg har følt at jeg nærmest har mistet meg selv; fått enorm hjertebank, vippet over i psykotisk tenkning, jeg har følt at jeg har forsvunnet ut av kroppen osv. Jeg har ikke vært i nærheten av å føle noe positivt. Jeg har alltid tenkt at det er noe jeg gjør feil. Noe jeg ikke har skjønt. At de andre er bedre enn meg.

For meg er det godt å lese her at andre med psykoselidelser har opplevd det på tilsvarende måter, og jeg er takknemlig for NHD og andres velsignelse av at dette er noe mennesker som meg bør unngå.

Anonymous poster hash: 8d56d...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også måttet være med på div. former for meditasjonslignende sessions. Det jeg har følt er skikkelig redsel; jeg har følt at jeg nærmest har mistet meg selv; fått enorm hjertebank, vippet over i psykotisk tenkning, jeg har følt at jeg har forsvunnet ut av kroppen osv. Jeg har ikke vært i nærheten av å føle noe positivt. Jeg har alltid tenkt at det er noe jeg gjør feil. Noe jeg ikke har skjønt. At de andre er bedre enn meg.

For meg er det godt å lese her at andre med psykoselidelser har opplevd det på tilsvarende måter, og jeg er takknemlig for NHD og andres velsignelse av at dette er noe mennesker som meg bør unngå.

Anonymous poster hash: 8d56d...7ed

Hvorfor føler du at du trenger noens velsignelse for å ikke drive med mindfulness?

Anonymous poster hash: 6c5e2...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på rolig musikk, favorittmusikken, og slapp av. Ha øynene åpne, eller lukk dem om du vil. Ikke tenk at "nå mediterer jeg".

 

Meditasjon har for meg noen ganger ikke hjulpet noen ting, etter å ha meditert i opptil 5 timer. Mens andre ganger har det vært godt å roe ned på etter bare 20 min. Men er enig, kan være litt skummelt med tanke på det å forvente at noe stort skal skje. Har opplevd det før. Følte at jeg åpnet opp noe rart som ga et sterkt klarsyn, akkurat idet jeg hadde totalt indre ro og ekstasefølelse. Det gjorde med redd. Og etter det forandre livet mitt seg totalt.

 

Jeg tror at å slappe av i senga med god musikk som gir deg noe, er den beste meditasjon :) Ikke å gå på sånne sjelelige oppdagelsesreiser for noen som er ustabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...