Gå til innhold

Jobb som avtalespesialist


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg er en medisinstudent som har et stort ønske om å spesialisere meg innen psykiatri. Kunne etter dette tenkt meg å åpne min egen praksis, med driftstilskudd (avtalespesialist?), og har et par spørsmål knyttet til dette;

1) Hvilke fagområder er det behov for i det private? (Barn og unge, geriatrisk, familieterapi osv)

2) Hvordan går man frem for å få tilskudd fra staten? Er det begrenset med hjemler, slik at man (som i allmennpraksis) gjerne \"kjøper lista\" til en annen?

Hadde satt utrolig stor pris på svar fra deg.

Tusen takk!

Mvh,

TSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er ekstrem mangel på privatpraktiserende spesialister i barne- og ungdomspsykiatri, men dette er en egen spesialitet.

Innen voksenpsykiatri bør en først utdanne seg med bred kompetanse før en evt spisser seg innen deler av faget. Her må du se det an og også kjenne på hva du selv synes er mest interessant.

Som avtalespesialist er breddekompetansen avgjørende.

 

2. Det er de regionale helseforetakene, RHF, som ansetter folk i hjemlene for avtalespesialister. Det kan sammenlignes med en stilling som arbeidstaker. Når en slutter, blir stillingen utlyst. Når en evt har fått en slik spesialisthjemmel, kan en evt kjøpe praksisen til en som har sluttet. I psykiatri er ikke dette så avgjørende, da selve praksisen ikke trenger verken så mye rom, utstyr eller hjelpepersonell.

 

Nåværende regjeringspartnere har sagt at de skal legge ned RHF-ene om de vinner valget også neste gang, så her er det mye usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ekstrem mangel på privatpraktiserende spesialister i barne- og ungdomspsykiatri, men dette er en egen spesialitet.