Gå til innhold

Jobb som avtalespesialist


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg er en medisinstudent som har et stort ønske om å spesialisere meg innen psykiatri. Kunne etter dette tenkt meg å åpne min egen praksis, med driftstilskudd (avtalespesialist?), og har et par spørsmål knyttet til dette;

1) Hvilke fagområder er det behov for i det private? (Barn og unge, geriatrisk, familieterapi osv)

2) Hvordan går man frem for å få tilskudd fra staten? Er det begrenset med hjemler, slik at man (som i allmennpraksis) gjerne \"kjøper lista\" til en annen?

Hadde satt utrolig stor pris på svar fra deg.

Tusen takk!

Mvh,

TSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er ekstrem mangel på privatpraktiserende spesialister i barne- og ungdomspsykiatri, men dette er en egen spesialitet.

Innen voksenpsykiatri bør en først utdanne seg med bred kompetanse før en evt spisser seg innen deler av faget. Her må du se det an og også kjenne på hva du selv synes er mest interessant.

Som avtalespesialist er breddekompetansen avgjørende.

 

2. Det er de regionale helseforetakene, RHF, som ansetter folk i hjemlene for avtalespesialister. Det kan sammenlignes med en stilling som arbeidstaker. Når en slutter, blir stillingen utlyst. Når en evt har fått en slik spesialisthjemmel, kan en evt kjøpe praksisen til en som har sluttet. I psykiatri er ikke dette så avgjørende, da selve praksisen ikke trenger verken så mye rom, utstyr eller hjelpepersonell.

 

Nåværende regjeringspartnere har sagt at de skal legge ned RHF-ene om de vinner valget også neste gang, så her er det mye usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ekstrem mangel på privatpraktiserende spesialister i barne- og ungdomspsykiatri, men dette er en egen spesialitet.

Innen voksenpsykiatri bør en først utdanne seg med bred kompetanse før en evt spisser seg innen deler av faget. Her må du se det an og også kjenne på hva du selv synes er mest interessant.

Som avtalespesialist er breddekompetansen avgjørende.

 

2. Det er de regionale helseforetakene, RHF, som ansetter folk i hjemlene for avtalespesialister. Det kan sammenlignes med en stilling som arbeidstaker. Når en slutter, blir stillingen utlyst. Når en evt har fått en slik spesialisthjemmel, kan en evt kjøpe praksisen til en som har sluttet. I psykiatri er ikke dette så avgjørende, da selve praksisen ikke trenger verken så mye rom, utstyr eller hjelpepersonell.

 

Nåværende regjeringspartnere har sagt at de skal legge ned RHF-ene om de vinner valget også neste gang, så her er det mye usikkerhet.

 

Hva er det som avgjør hvem som får spesialisthjemmelen? Erfaring, egnethet?

Er det noen spesielle egenskaper man bør inneha eller ikke inneha for å kunne bli en bra barnepsykiater?

Anonymous poster hash: c69a2...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Hva er det som avgjør hvem som får spesialisthjemmelen? Erfaring, egnethet?

Er det noen spesielle egenskaper man bør inneha eller ikke inneha for å kunne bli en bra barnepsykiater?

Anonymous poster hash: c69a2...d70

 

Utvelgelsen er som ved en hvilken som helst annen tilsetting.

 

Egenskaper: Intelligens, empati, kommunikasjonsferdigheter og være glad i barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvelgelsen er som ved en hvilken som helst annen tilsetting.

 

Egenskaper: Intelligens, empati, kommunikasjonsferdigheter og være glad i barn.

 

Gjelder dette bare for barnepsykiatere? Hvis ikke, hvordan kan det ha seg at alle avtalespesialist-psykologer jeg har vært borti, har vært noen tullinger, tildels empatiløse, og ihvertfall ikke gode på kommunikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gjelder dette bare for barnepsykiatere? Hvis ikke, hvordan kan det ha seg at alle avtalespesialist-psykologer jeg har vært borti, har vært noen tullinger, tildels empatiløse, og ihvertfall ikke gode på kommunikasjon?

Svaret på dette kan jeg ikke gi her på et offentlig nettsted. Men du kan tenke på begrepet seleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder dette bare for barnepsykiatere? Hvis ikke, hvordan kan det ha seg at alle avtalespesialist-psykologer jeg har vært borti, har vært noen tullinger, tildels empatiløse, og ihvertfall ikke gode på kommunikasjon?

Det høres såpass merkelig ut at det er nærliggende å lure på hvordan du forstår andre mennesker. Det var i mange år stor konkurranse i Oslo om denne typen avtaler , slik at en stor andel av avtalespesialistene er meget kompetente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Nils Håvard Dahl, for utfyllende svar! 

Om man ser for seg en fremtidig karriere som avtalespesialist, er det slik at det er vanlig å spesialisere seg gjennom jobb som LIS på sykehuset? Eller er det andre veier man kan gå?
Hvor lang tid tar det å bli spesialist i psykiatri?

 

Er det slik å forstå at disse hjemlene utlyses gjennom sykehusenes hjemmesider? Altså på lik linje med andre jobber ved sykehuset.

 

Takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres såpass merkelig ut at det er nærliggende å lure på hvordan du forstår andre mennesker. Det var i mange år stor konkurranse i Oslo om denne typen avtaler , slik at en stor andel av avtalespesialistene er meget kompetente.

 

Det er også min oppfattelse. Personlig har jeg svært god erfaring med den avtalespesialisten jeg har gått hos, faktisk over all forventning.

Anonymous poster hash: c69a2...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på dette kan jeg ikke gi her på et offentlig nettsted. Men du kan tenke på begrepet seleksjon.

 

Jeg har ofte tenkt at opptak til medisinstudiet burde baseres på langt flere parametre enn bare karakterer. Hadde vært fint om også LIS-stillinger hadde blitt fordelt etter vurdering av personlig egnethet.

Anonymous poster hash: c69a2...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk, Nils Håvard Dahl, for utfyllende svar! 

Om man ser for seg en fremtidig karriere som avtalespesialist, er det slik at det er vanlig å spesialisere seg gjennom jobb som LIS på sykehuset? Eller er det andre veier man kan gå?

Hvor lang tid tar det å bli spesialist i psykiatri?

 

Er det slik å forstå at disse hjemlene utlyses gjennom sykehusenes hjemmesider? Altså på lik linje med andre jobber ved sykehuset.

 

Takk igjen! 

Spesialisering til psykiater skjer på psykiatriske avdelinger og DPS. Det er et meget strukturert opplegg en må gjennom. Spesialiseringen tar minimum 5 år etter turnustjeneste.

 

Når det er aktuelt å søke en slik jobb, tar en vanligvis kontakt med det RHF hvor en ønsker å arbeide for å finne ut om det er ledige hjemler evt når neste hjemmel utlyses. Det er RHF-ene som utlyser stillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Jeg har ofte tenkt at opptak til medisinstudiet burde baseres på langt flere parametre enn bare karakterer. Hadde vært fint om også LIS-stillinger hadde blitt fordelt etter vurdering av personlig egnethet.

Anonymous poster hash: c69a2...d70

 

Dette er et markedsspørsmål. Så lenge antall søkere var lavt, måtte arbeidsgiverne ta de som søkte. Nå har vi mange søkere til hver LIS-stilling. Det betyr at vi kan sette strenge krav også til egnethet.

Slik jeg ser det per i dag (2013), er den største utfordringen i norsk psykiatri på dette feltet at vi har alt for mange leger som ikke behersker norsk språk på et tilfredsstillende nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et markedsspørsmål. Så lenge antall søkere var lavt, måtte arbeidsgiverne ta de som søkte. Nå har vi mange søkere til hver LIS-stilling. Det betyr at vi kan sette strenge krav også til egnethet.

Slik jeg ser det per i dag (2013), er den største utfordringen i norsk psykiatri på dette feltet at vi har alt for mange leger som ikke behersker norsk språk på et tilfredsstillende nivå.

 

Blir det da så dere ofte velger tidligere turnusleger, eller stiller de med turnus fra andre steder like sterkt? Og hvordan er ansettelsesprosessen? Flere intervjurunder?

Anonymous poster hash: c69a2...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Blir det da så dere ofte velger tidligere turnusleger, eller stiller de med turnus fra andre steder like sterkt? Og hvordan er ansettelsesprosessen? Flere intervjurunder?

Anonymous poster hash: c69a2...d70

 

Personlig har jeg liten tro på ansettelsesintervjuer. Jeg har sett svært mange eksempler på folk som er gode på intervju, men dårlige i kliisk arbeid.

Dersom en har vist seg frem på en positiv måte i fire mnd turnustjeneste, teller dette selvsagt positivt. Omvendt om turnusarbeidet ikke har vært like bra.

Jeg har ting jeg ser etter i papirene, og referansene er også viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i å jobbe i psykiatrien senere, men har også et ønske om å kunne praktisere litt av den somatikken vi lærer på skolen. Hadde vært utrolig synd om det gikk i glemmeboka. Finnes det en mulighet for en slik kombinasjon i dag? Altså, hvor psykiatriske pasienter dominerer arbeidstiden, men at man også møter pasienter med typiske somatiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg innbiller meg dette, men er det ikke en god del pasienter i psikiatrien som også har en fysisk sykdom? Psykiske sykdommer som depresjoner og angst kan vel komme sekundært til disse?

I tillegg tror jeg at endel mennesker kan bli feildiagnostisert. Har man engang fått en psykiatrisk diagnose, blir alle symptomer man måtte ha puttet inn i denne. Noen leger, ikke alle, har " skylapper" for at en med psykisk sykdom faktisk også kan bli fysisk syk.

Sånn sett så tror jeg man kan få litt somatiske lidelser og bryne seg på i psykiatrien også ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at man kan ta legevakter som psykiater. Det er veldig positivt!

Du mener da "vanlig" legevakt, og ikke psykiatrisk legevakt?

Angående somatiske pasienter i møte med en psykiater; vil ikke disse bli henvist til den respektive somatiske avdelingen om de skulle ha slike plager? Evt. fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Ja, jeg mener vanlig legevakt. Du vil kunne møte nok av psykiatri der også, men det er en annen sak.

 

Jeg vil tro behovet for leger er såpass stort de fleste steder at du vil kunne få jobb som vikarlege. Det er ikke så uvalig at psykiatere jobber i legevakt nettopp for å beholde kontakten med somatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...