Gå til innhold

tvangstanker hos barn


Gjest anonymlitteg

Anbefalte innlegg

Gjest anonymlitteg

Korleis skal eg forholde meg til mitt barn på 9 år som er plaga av tvangstankar?

Det blir så mykje av det i perioder at eg ikkje veit kva eg skal svare han.. Av og til blir eg sint, også. Eg veit at eg ikkje må bli det, men eg blir så fortvila. Han tenker dei villaste, grusomaste ting. EG veit jo at det er berre tankeer, men det skjønner ikkje ahan. Vi har tatt kontakt med BUP, men korleis skal eg takle dette i kvardagen? Eg er aleinemor, og har enda et barn. Det er vanskelig å finne overskudd, og eg føler meg svært utilstrekkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Om han ikke allerede får det, synes jeg han bør få prøve medisiner. Zoloft er godkjent for tvangslidelser hos barn ned til 6 år.

Jeg synes BUP bør kunne gi deg veilledning på hvordan du skal forholde deg til han i hverdagen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte tidlig med tvangstanker selv.Selv om det ikke var riktig så tidlig som 9 år.

Det som er viktig for barnet er at du er der for han.Ikke le av han eller si at han er dum.

Dette har jeg aldri opplevd fra familien,men fra andre,og det gir en liten knekk.

Hvis han kommer til det stadiet hvor han ler av seg selv og det han gjør,så le med han,ikke av han.

Hvordan tvangstanker har barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymlitteg

Jeg begynte tidlig med tvangstanker selv.Selv om det ikke var riktig så tidlig som 9 år.

Det som er viktig for barnet er at du er der for han.Ikke le av han eller si at han er dum.

Dette har jeg aldri opplevd fra familien,men fra andre,og det gir en liten knekk.

Hvis han kommer til det stadiet hvor han ler av seg selv og det han gjør,så le med han,ikke av han.

Hvordan tvangstanker har barnet ditt?

Eg prøver å vere der for han. Høyrer på han og avkrefter det han trur. Har aldri ledd av tankane hans, men kanskje spøkt med dei ved noken tilfeller. Av og til føler han at eg ikkje forstår han, eller at eg ikkje bryr meg nok. Eg blir jo så sliten av og til! Og så lei meg fordi han har det så vondt! Eg føler meg så utrulig makteslaus i det her... Eg føler meg veldig illojal hvis eg skal skrive her på nettet kva han tenker... Så.... Men det er skumle ting om han sjøl, og gjerne om meg også...

Kva skal eg gjere, seie, når alt blir heilt vilt, og eg virkelig ikkje klarer meir?? Fint om eg kan få høre litt frå deg, regva, som veit kva det handler om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver å vere der for han. Høyrer på han og avkrefter det han trur. Har aldri ledd av tankane hans, men kanskje spøkt med dei ved noken tilfeller. Av og til føler han at eg ikkje forstår han, eller at eg ikkje bryr meg nok. Eg blir jo så sliten av og til! Og så lei meg fordi han har det så vondt! Eg føler meg så utrulig makteslaus i det her... Eg føler meg veldig illojal hvis eg skal skrive her på nettet kva han tenker... Så.... Men det er skumle ting om han sjøl, og gjerne om meg også...

Kva skal eg gjere, seie, når alt blir heilt vilt, og eg virkelig ikkje klarer meir?? Fint om eg kan få høre litt frå deg, regva, som veit kva det handler om dette...

Jeg ser du skriver om skumle tanker han har om seg sjølv og om deg.Jeg tror jeg vet hva du mener,men er ikke sikker.

Det jeg nå skriver,behøver du ikke å bekrefte hvis du ikke føler for det.

I perioder så var jeg redd for å skade eller drepe meg selv eller personer som sto meg nær.

Dette er ting jeg har kommet over,og som jeg ikke har noen forklaring på .

Når det gjelder tvangstanker,så vet en innerst inne at det er galt det en driver med,men en klarer ikke å slutte.

Jeg vet ikke hva du vil vite.

Men du kan bare spørre meg.

Er det noe du ikke vil legge ut her,så mail meg.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver om skumle tanker han har om seg sjølv og om deg.Jeg tror jeg vet hva du mener,men er ikke sikker.

Det jeg nå skriver,behøver du ikke å bekrefte hvis du ikke føler for det.

I perioder så var jeg redd for å skade eller drepe meg selv eller personer som sto meg nær.

Dette er ting jeg har kommet over,og som jeg ikke har noen forklaring på .

Når det gjelder tvangstanker,så vet en innerst inne at det er galt det en driver med,men en klarer ikke å slutte.

Jeg vet ikke hva du vil vite.

Men du kan bare spørre meg.

Er det noe du ikke vil legge ut her,så mail meg.

[email protected]

Et litt sånn tåkete spørsmål igjen: Er det feil av meg å avfeie han når han for hundre og ørtande gang kjem til meg om at han er årsak til katastrofer av alle slag?? Eg blir heilt gal, eg, og så seier eg: DET DER ER TULL, OG DET VEIT DU! NO MÅ DU SLUTTE!!!!!

Eg liker det ikkje, men slik blir det av og til...

Andre ganger seier eg at "Nei, nei, nei, slik er det ikkje. Det der er berre ein slik tanke som har hengt seg opp, veit du.. Ingen ting å bry seg om. Ikkje tenk på det." Og så skifter eg tema.

Eg er så lei av det! Eg føler at ingenting hjelp! Kva vil han at eg skal seie????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et litt sånn tåkete spørsmål igjen: Er det feil av meg å avfeie han når han for hundre og ørtande gang kjem til meg om at han er årsak til katastrofer av alle slag?? Eg blir heilt gal, eg, og så seier eg: DET DER ER TULL, OG DET VEIT DU! NO MÅ DU SLUTTE!!!!!

Eg liker det ikkje, men slik blir det av og til...

Andre ganger seier eg at "Nei, nei, nei, slik er det ikkje. Det der er berre ein slik tanke som har hengt seg opp, veit du.. Ingen ting å bry seg om. Ikkje tenk på det." Og så skifter eg tema.

Eg er så lei av det! Eg føler at ingenting hjelp! Kva vil han at eg skal seie????

Det er ikke lett å si hva HAN vil at du skal si.

Men vær forståelsesfull. Sett deg ned og prat med han.Fortell han at selv om du hisser deg opp,så er du ikke mindre glad i han.Spør han hva han tenker,føler,og hva ha vil at du skal si. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...