Gå til innhold

Hva koster det å få bygget en lettvegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha bygget en lettvegg. Hva omtrent tror dere følgende lettvegger vil koste, sånn CIRKA.

 

Alle veggene er ca. 3 m brede og 2,40 høye. Alle skal bygges av tre (stender og plater), ferdig sparklet og klar til tapetsering:

 

1) Kun en vegg.

 

2) En vegg med en dør innsatt.

 

3) En vegg med en skyvedør innsatt Da må veggen bygges "dobbel" slik at skyvedøren kan gå inni. Døren skal ikke gå på utsiden av veggen.

 

 

Noen som har erfaring med omtrentlig hvor mye det vil koste? Oslo-området. Vi trenger å vite sånn omtrent pris i forhold til å planlegge.

 

 



Anonymous poster hash: 9f4e8...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si. Anbefaler å ta kontakt med 5-6 snekkerfirmaer, og be om pris. Eller legge det ut på mittanbud.no.

 

Husk å ta med listing dersom du ikke skal gjøre det selv, evt elektrikerarbeid (ekstra kontakter/stikk?), og spesifiser om du skal ha gipsplater eller sponplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe rundt 15-20.000. Min personlige erfaring med håndtverkere er at de er noe svindelpakk omtrent totalt uten moralske skrupler hele hurven, så ikke bli overrasket om totalregninga går tusenvis av kroner over dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe rundt 15-20.000. Min personlige erfaring med håndtverkere er at de er noe svindelpakk omtrent totalt uten moralske skrupler hele hurven, så ikke bli overrasket om totalregninga går tusenvis av kroner over dette heller.

 

Det var litt av en attest du gir håndverkere. Selv har jeg (heldigvis) vært i kontakt med mange redelige håndverkere, har spesielt god erfaring med snekrere og tømrere.

 

Ble lurt en gang, men da var det jeg som ikke hadde gjort forarbeidet - det viste seg at personen ikke hadde papirene i orden heller. Ergo var det en "falsk" håndverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter to totalrenoveringer kan jeg ikke si annet enn at jeg er dritt lei håndtverkere. Fakturerer for timer de ikke er der, tar 10 ganger betaling for matrialer i forhold til hva jeg kan kjøpe de for selv, surremikler inn fastpris med 'stykkpris' og noe timebetaling og masse matrialvalg, en skammful timepris (7-800 kr timen +mva for folk med 2 års yrkesskole ? yeah right). Fører opp timer de ikke skulle fordi de har gjort feil selv, prøver skjule avkuttede ledninger og vannrør de borret i, følger ikke elementære arbeidsplaner, prøver å jukse så det holder med alt som jukses kan, kommer ikke til avtale, forlater halvgjort arbeid og tar knapt kontakt tilbake, sender fakturaer totalt uten hold...

 

har sikkert brukt 200 timer av mitt liv på å følge opp, krangle og fotfølge håndtverkere. Da snakker vi flere selskap, flere personer inne rørlegger,snekker,taktekker,blikkenslager,elektriker, graver.

 

Ja, du finner noen ok folk. Men min generelle holdning er at håndtverkere ikke eier skam i livet, fakturerer med gaffel og prøver dra så mye kroner de overhode kan ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vi skal ha bygget en lettvegg. Hva omtrent tror dere følgende lettvegger vil koste, sånn CIRKA.

 

Alle veggene er ca. 3 m brede og 2,40 høye. Alle skal bygges av tre (stender og plater), ferdig sparklet og klar til tapetsering:

 

1) Kun en vegg.

 

2) En vegg med en dør innsatt.

 

3) En vegg med en skyvedør innsatt Da må veggen bygges "dobbel" slik at skyvedøren kan gå inni. Døren skal ikke gå på utsiden av veggen.

 

Noen som har erfaring med omtrentlig hvor mye det vil koste? Oslo-området. Vi trenger å vite sånn omtrent pris i forhold til å planlegge.

 

poster hash: 9f4e8...8b6

 

Har regnet på ditt pkt 1).

 

Har sett etter priser på nett. (Mine er fra byggmax.no, de finnes i Bærum og mange andre steder.) De varierer veldig ettersom hvilke materialer du velger, og fra sted til sted. De varierer også med tid. Noe er tilbudspriser. Så ikke stirr deg blind på enhetsprisene. Her har du et oppsett så kan du finne ut mer selv.

 

Antar det går greit å sette opp et stenderverk som du skrur opp gipsplater på.

Stenderverk for 3 meter lettvegg:

Horisontalt lengde oppe+nede+ 6 vertikale lengder á 2,4 m=3+3+2,4*6=20,4 m

6 vertikale lengder fordi de skal stå 0,6 meter fra hverandre målt på senter.

I avstand fra annen vegg blir det: 0 og 0,6 og 1,2 og 1,8 og 2,4 og 3 meter ifra.

 

Du trenger 5 gipsplater på 1,2 x 2,4 meter. Da blir det skjøter mellom gipsplatene på 1,2 meter og 2,4 meter.

Da får du  2 hele plater og kapper 0,6 meter fra den tredje platen. Noe av resten av den gipsplaten bruker du på baksiden. Og der på baksiden får du også to hele plater.

 

Gulvlister og taklister må du ha på begge sider av veggen, derfor 6 meter av hver.

 

Da blir resten av oppsettet slik:

 

Material Type mm Enhet Enhetspris Mengde Pris Gulvlist Furu hvit 12x58 m 22,50 6 135,00 Gipsplate Standard 13x1200x2400 stk 69,95 5 349,75 Taklist Furu hvit 15x58 m 29,95 6 179,70 Stenderverk Furu 36x68 m 11,95 20,4 243,78 Skruer   3,5x30 boks á 200 39,95 1 39,95 Sparkel Hvit, 190ml   boks 49,95 1 49,95 Sum lettvegg uten dør           998,13

 

Jeg tror at det nok blir en god del dyrere enn dette.

 

Noen selger dørkarmsider løst utenom selve dørbladet. Derfor må du se nøyere på dette i butikken.

Selve dørbladet behøver ikke koste så mye. Denne butikken hadde et til 349. Husk at du også må ha en horisontal stolpe i stenderverket over døren slik at den kan festes i den også. Men døren kommer nok til å koste godt over 1000 kr med listverk rundt, dørkarmsider, overdel, dørvridere og låskasse osv.

 

Anonymous poster hash: 6ab58...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenderverk for 3 meter lettvegg:

Horisontalt lengde oppe+nede+ 6 vertikale lengder á 2,4 m=3+3+2,4*6=20,4 m

6 vertikale lengder fordi de skal stå 0,6 meter fra hverandre målt på senter.

I avstand fra annen vegg blir det: 0 og 0,6 og 1,2 og 1,8 og 2,4 og 3 meter ifra.

 

Du trenger 5 gipsplater på 1,2 x 2,4 meter. Da blir det skjøter mellom gipsplatene på 1,2 meter og 2,4 meter.

Da får du  2 hele plater og kapper 0,6 meter fra den tredje platen. Noe av resten av den gipsplaten bruker du på baksiden. Og der på baksiden får du også to hele plater.

Gulvlister og taklister må du ha på begge sider av veggen, derfor 6 meter av hver.

 

Da blir resten av oppsettet slik:

Material Type mm Enhet Enhetspris Mengde Pris Gulvlist Furu hvit 12x58 m 22,50 6 135,00 Gipsplate Standard 13x1200x2400 stk 69,95 5 349,75 Taklist Furu hvit 15x58 m 29,95 6 179,70 Stenderverk Furu 36x68 m 11,95 20,4 243,78 Skruer   3,5x30 boks á 200 39,95 1 39,95 Sparkel Hvit, 190ml   boks 49,95 1 49,95 Sum lettvegg uten dør           998,13

Impressing å sette av tid på å regne på ts behov:) Har satt opp noen lettvegger selv, og ville nok anbefalt isolasjon (har brukt 10 cm selv) mellom stenderverket for å oppnå god lyddemping, og selv ville jeg foretrukket spon om ikke veggen grenser til ildsted eller er del av branncelle. Og så ville jeg dessuten kostet på meg sparkelbånd til bruk i plateskjøter + pluss at veggen må males/ tapetiseres. Sånn timemessig er en lettvegg uten dør satt opp på en liten dag for et par personer, men det er slettes ikke vrient å gjøre dette selv heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig! Hjertelig takk til AnonymBruker som tok seg så god tid til å svare omstendelig på mitt spørsmål! Det var veldig opplysende og nyttig, og jeg har kopiert ned alt du skriver! Tusen takk også til Kayia for nyttige tilleggsopplysninger!

 

Tusen takk til dere andre også, for gode tips og innspill!

 

Kaiya, hva blir forskjellen (mht egenskaper og pris) på å bruke gipsplater og sponplater? Jeg tror nok vi ønsker hjemmet vårt mest mulig brannsikkert, så da bør vi kanskje bruke gips?



Anonymous poster hash: 9f4e8...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiya, hva blir forskjellen (mht egenskaper og pris) på å bruke gipsplater og sponplater? Jeg tror nok vi ønsker hjemmet vårt mest mulig brannsikkert, så da bør vi kanskje bruke gips?

Prismessig er det ikke rare forskjellen, så de skiller seg først og fremst fra hverandre gjennom materialegenskaper. Gips er mer brannbestandig enn spon, men samtidig er det ikke materialet i en lettvegg som avgjør om hjemmet som sådan er brannsikkert eller ikke. Spon inneholder lim, så enkelte liker ikke å bruke det av dengrunn, og andre syns at overflaten blir grov og ru. Spon er langt lettere å henge opp ting i, og spon tåler støt bedre enn gips. Gips kan sammenlignes litt kritt med papir på utsiden. Vi har litt begge deler faktisk både her, og det hadde vi der vi bodde sist også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...