Gå til innhold

NHD Prosopagnosi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner du til hvordan en kan teste seg for prosopagnosi? Eventuelt tester på nettet.  Jeg klarte å få noen fornærmet igjen, så nå ønsker jeg å finne ut om det er det jeg har. Jeg tok en test på nettet der den ene viste 0 dårligere enn meg, og den andre 2 dårligere enn meg.  Men jeg vet ikke om det er folk som er vanlige eller folk som sliter med gjenkjennelse jeg ble sammenlignet med. Dermed sier ikke testen meg så mye mer enn jeg allerede vet.



Anonymous poster hash: db716...ec8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan ser du for deg at en slik test skal lages? Om jeg skal lage testen, må jeg vite hvilke ansikter nettopp du skal gjenkjenne og hvilke du ikke kan forventes å gjenkenne.

 

Hva ville du evt bruke resultatet av testen til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg at en slik test skal lages? Om jeg skal lage testen, må jeg vite hvilke ansikter nettopp du skal gjenkjenne og hvilke du ikke kan forventes å gjenkenne.

 

Hva ville du evt bruke resultatet av testen til ?

http://www.testmybrain.org/index.php

 

Her tok jeg tester.  Det virket som bra tester, men jeg vet ikke om jeg sammenlignes med andre som sliter med gjenkjennelse eller folk som ikke har problemer. 

 

Det er ikke så mye å bruke resultatene til.  Jeg må bare godta at slik er jeg, og det har jeg for så vidt gjort også.  Men av en eller annen grunn så får du bedre forstålese fra andre når det du sliter med har et navn. Så er jeg nok også litt nysgjerrig på hvor galt det egentlig er i forhold til normalbefolkningen. 

 

Det er lite kjekt når folk blir fornærmet når jeg kanskje har snakket med de noen timer før, og ikke kjenner dem igjen, og jeg tenker det er enda mange flere som blir fornærmet som jeg ikke vet om.  Flaut når du er i et selskap med mange ukjente, og går bort og hilser på samme person flere ganger. Filmer og serier med mange personer trenger jeg ikke å se på for når jeg ikke gjenkjenner  folk i filmen mister jeg fort innholdet.

Anonymous poster hash: db716...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjenner du til hvordan en kan teste seg for prosopagnosi? Eventuelt tester på nettet.  Jeg klarte å få noen fornærmet igjen, så nå ønsker jeg å finne ut om det er det jeg har. Jeg tok en test på nettet der den ene viste 0 dårligere enn meg, og den andre 2 dårligere enn meg.  Men jeg vet ikke om det er folk som er vanlige eller folk som sliter med gjenkjennelse jeg ble sammenlignet med. Dermed sier ikke testen meg så mye mer enn jeg allerede vet.

Anonymous poster hash: db716...ec8

 

Jeg pleier ikke å tenke at jeg har problemer med ansiktsgjenkjenning, men jeg fikk samme resultat som du oppgir i den andre testen du tok.

Anonymous poster hash: 70605...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg pleier ikke å tenke at jeg har problemer med ansiktsgjenkjenning, men jeg fikk samme resultat som du oppgir i den andre testen du tok.

Anonymous poster hash: 70605...019

 

Jeg går heller ikke å tenker på det til daglig, men når jeg kommer ut for skikkelig pinlige situasjoner som jeg gjorde her en dag, så synes jeg ikke det er så kjekt å ikke kjenne igjen folk.  Jeg har hatt det slik alltid, og har alltid hatt lyst til å få testet hvor galt det er i forhold til normalbefolkningen.  Samtidig som det er lettere å få andre til å forstå at det er et problem hvis jeg har et navn på det.  

Anonymous poster hash: db716...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du er dårlig til å kjenne igjen ansikter? Jeg tenker at du mystfiserer det hele ved å benytte lite kjente fremmedord for noe hverdagslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare si at du er dårlig til å kjenne igjen ansikter? Jeg tenker at du mystfiserer det hele ved å benytte lite kjente fremmedord for noe hverdagslig.

Jeg sier det, men det er ikke alltid jeg vet at jeg går rett forbi folk jeg burde kjent.  Det er heller ikke alle situasjoner jeg får meg til å si noe heller.  Jeg kommer oppi mange ubehagelige situasjoner.  Og vet at mange har blitt fornærmet. Jeg har nok en god del større problemer med gjenkjenning enn normalt.  Likevel har jeg godtatt at det bare er slik jeg er. Men jeg har alltid hatt lyst til å teste det skikkelig, hvis det finnes slike tester.

 

Hvorfor jeg brukte fremmedord på det vet jeg ikke helt.  Anonymiserte det nok litt. Det var kanskje litt dumt. 

Anonymous poster hash: db716...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg sier det, men det er ikke alltid jeg vet at jeg går rett forbi folk jeg burde kjent.  Det er heller ikke alle situasjoner jeg får meg til å si noe heller.  Jeg kommer oppi mange ubehagelige situasjoner.  Og vet at mange har blitt fornærmet. Jeg har nok en god del større problemer med gjenkjenning enn normalt.  Likevel har jeg godtatt at det bare er slik jeg er. Men jeg har alltid hatt lyst til å teste det skikkelig, hvis det finnes slike tester.

 

Hvorfor jeg brukte fremmedord på det vet jeg ikke helt.  Anonymiserte det nok litt. Det var kanskje litt dumt. 

Anonymous poster hash: db716...ec8

 

Men hva vil du gjøre annerledes om du har tatt flere tester? Du vet jo at du er dårlig på ansiktsgjenkjennelse, du trenger jo ikke teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vil du gjøre annerledes om du har tatt flere tester? Du vet jo at du er dårlig på ansiktsgjenkjennelse, du trenger jo ikke teste det.

Hvis det finnes slike tester ønsker jeg å teste det. Hvorfor jeg ønsker det klarer jeg ikke helt å forklare, for jeg vet at det ikke er noe å gjøre med det.  Det er spesielt når jeg opplever ubehagelige episoder at jeg får ønske om å finne ut mer. 

Anonymous poster hash: db716...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du er dårlig til å kjenne igjen ansikter? Jeg tenker at du mystfiserer det hele ved å benytte lite kjente fremmedord for noe hverdagslig.

Hei!

 

Det handler ikke om å være dårlig til å kjenne igjen ansikter, det handler om å ikke kjenne igjen sin egen familie.

 

Det er veldig greit å kunne si "jeg er ansiktsblind" sier man det handler det ikke om at man en gang iblant ikke kjenner igjen noen/de man skal, men snarere at man ikke kjenner igjen sin beste venn, sin mor, sin nabo osv...

 

Det er ukjent for mange, derfor mystifistisk, jeg pleier si at prinsessen i Sverige har det, også ler jeg, også sier andre "ja det kan ikke være lett" også sier jeg "men hun har i vertfall noen ved sin side som forteller hvem som står foran henne"

 

Jeg har veldig godt gehør, og stemmer kan jeg sjelden glemme, ordene og stemmene setter merker, og der er min styrke. Jeg er likevel helt åpen om det, sier til andre at "hils på meg om du ser meg, jeg vil aldri kjenne deg igjen" det vet min psykiater, mine venner, og min familie.

 

Hva det kommer av vet jeg ikke. Muligens noe med speilnevronene.

 

Det er fint å si i fra, mennesker syns det er OK, og hilser på meg.

Så er alt avklrt sånn at det ikke blir misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...