Gå til innhold

Antidepressiva og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor som over lang lang tid har slitt psykisk. På flere områder egentlig. Jeg er sykepleier selv,( og har i tillegg selv diagnosene sf, alvorlig depresjon og dissosiativ lidelse), og syns absolutt hun burde forsøke antidepressiva. Det har vært tatt opp med fastlegen hennes også, som anbefaler det, men min mor er

e-k-s-t-r-e-m-t redd for (og overbevist om at det vil skje) at hun skal gå opp i vekt.

 

Er det noen typer jeg kan nevne for henne som har mindre risiko for økt apetitt/vektøkning? Jeg har ikke så mye erfaring med det selv, siden jeg har en spiseforstyrrelse også, og heller har hatt et vektproblem som peker i andre retningen.

Synes vektøkning står som bivirkning på de fleste jeg.... ? Men det kan vel ikke gjelde alle i like stor grad?

 

Takknemlig for svar :)



Anonymous poster hash: c725e...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen vektøkning på Wellbutrin og Aurorix.

 

De fleste går ikke opp i vekt på SSRI/SNRI, men de som gjør det er flinke til å publisere det.

 

Remeron er verst på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron er verst på dette området.

 

Interessant sak, lavkarbo-kosthold eliminerer denne effekten (i alle fall gjelder det meg). Når jeg kutter ut karbohydratene (spesielt de raske i form av sukker og stivelse) har jeg ikke lengre denne enorme trangen til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Beklager, men du tilhører mindretallet.

Det mindretallet som er villige til å ta på seg sunne livsstilsendringer for å bedre helsen og/eller motvirke bivirkninger.

 

Du kan da ikke mene seriøst at vi kan forvente at folk flest skal kutte ut brus og snop for å bedre helsen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du tilhører mindretallet.

Det mindretallet som er villige til å ta på seg sunne livsstilsendringer for å bedre helsen og/eller motvirke bivirkninger.

 

Du kan da ikke mene seriøst at vi kan forvente at folk flest skal kutte ut brus og snop for å bedre helsen? :-)

 

Jeg skal innrømme at jeg tilhørte flertallet inntil en stund tilbake.

 

Det vil si, jeg trente jo ganske mye for å motvirke vektøkning, men det hjalp ikke. Jeg hadde en mystisk dragning mot hylla med usunn mat.

 

Men - så kom det til en grense (kall det gjerne at vekten skremmende raskt beveget seg mot 0,1 tonn.) Siden den gang har jeg tilhørt mindretallet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Tviler sterkt på at min mor er motivert til å endre på kostvaner slik ting er nå iallfall, men takk for tips :)

Skal nevne de to medikamentene for henne så hun kan bringe det videre til legen sin. Om hun vil da...



Anonymous poster hash: c725e...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...