Gå til innhold

Antidepressiva og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor som over lang lang tid har slitt psykisk. På flere områder egentlig. Jeg er sykepleier selv,( og har i tillegg selv diagnosene sf, alvorlig depresjon og dissosiativ lidelse), og syns absolutt hun burde forsøke antidepressiva. Det har vært tatt opp med fastlegen hennes også, som anbefaler det, men min mor er

e-k-s-t-r-e-m-t redd for (og overbevist om at det vil skje) at hun skal gå opp i vekt.

 

Er det noen typer jeg kan nevne for henne som har mindre risiko for økt apetitt/vektøkning? Jeg har ikke så mye erfaring med det selv, siden jeg har en spiseforstyrrelse også, og heller har hatt et vektproblem som peker i andre retningen.

Synes vektøkning står som bivirkning på de fleste jeg.... ? Men det kan vel ikke gjelde alle i like stor grad?

 

Takknemlig for svar :)



Anonymous poster hash: c725e...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen vektøkning på Wellbutrin og Aurorix.

 

De fleste går ikke opp i vekt på SSRI/SNRI, men de som gjør det er flinke til å publisere det.

 

Remeron er verst på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron er verst på dette området.

 

Interessant sak, lavkarbo-kosthold eliminerer denne effekten (i alle fall gjelder det meg). Når jeg kutter ut karbohydratene (spesielt de raske i form av sukker og stivelse) har jeg ikke lengre denne enorme trangen til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Beklager, men du tilhører mindretallet.

Det mindretallet som er villige til å ta på seg sunne livsstilsendringer for å bedre helsen og/eller motvirke bivirkninger.

 

Du kan da ikke mene seriøst at vi kan forvente at folk flest skal kutte ut brus og snop for å bedre helsen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du tilhører mindretallet.