Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På engelskspråklige bipolarforum blir jeg stadig vekk rådet til å røyke cannabis. Nå røyker jeg ikke sigaretter en gang, så det blir ikke aktuelt, men hadde det ikke gjort vondt verre? Jeg sliter med ettervirkninger av en psykose, også blir jeg rådet til å røyke noe som jeg trodde kan føre til psykose. Forvirrende. Men virker som en del pasienter i USA røyker cannabis med sin leges velsignelse.

Skrevet

Er ikke rådet veldig enkelt: Ikke gjør det?

Røyking av cannabis er vel sammen med å ta LSD den sikreste måten å få en psykose?

Skrevet

Det var et rart råd, man kan jo bli psykotisk av det.

Skrevet

På engelskspråklige bipolarforum blir jeg stadig vekk rådet til å røyke cannabis. Nå røyker jeg ikke sigaretter en gang, så det blir ikke aktuelt, men hadde det ikke gjort vondt verre? Jeg sliter med ettervirkninger av en psykose, også blir jeg rådet til å røyke noe som jeg trodde kan føre til psykose. Forvirrende. Men virker som en del pasienter i USA røyker cannabis med sin leges velsignelse.

Det er livsfarlig å bruke internett som doktor. Spør heller norsk helsevesen, ikke ting du leser om på nettet. Det er typisk for "dophuer" å rose cannabis opp i skyene, som noe virkelig uskyldig, men jeg har sett så alt for ofte at det slettes ikke er uskyldig... De fleste jeg kjenner som røkte dette som ungdom har endt opp som psykiatriske pasienter i dag........ Jeg syns spesielt synd på søskenbarnet mitt, husker jeg var så bekymret for han pga han hang med feil gjeng - flere der som var halvkriminelle og som brukte dop, men han lovte på tro og ære å ligge unna dop.... men da jeg møtte han sist fattet jeg mistanke om at han rett og slett var havnet i samme møkka, stygge tenner, depressiv, tiltaksløs..... psykotisk muligens etter de rare facebookoppdateringene han har postet. Nei, ligg unna dop. Mye bedre at du jobber med deg selv, søker profesjonell hjelp og pleier sosialt nettverk - evnt. prøver å danne et om du ikke har. Meget viktig! Og hold deg unna dophuer. 

Anonymous poster hash: 873c7...872

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For bipolare er det svært viktig å holde seg unna rusmidler. Det inkluderer cannabis.

Skrevet

Jeg er ikke bipolar, men jeg har røkt marihuana en gang, og gud bedre så urolig og paranoid jeg ble.

Aldri mer.

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke om bipolar, men har lest det hjelper mot noen tilstander.

Jeg ville vært like måteholden med cannabis som med alkohol tror jeg.

Jeg begynte å drikke alkohol da jeg var ca 35 år, men siden da har jeg drukket jevnt. Rett og slett fordi jeg liker smaken av rødvin.

Jeg tror ikke at jeg hadde kommet på dette av meg selv, uten først at min psykiater anbefalte det.

Nå er det et savn hvis jeg ikke drikker vin, men den eneste formen for alkoholsmak jeg liker er rødvin, jeg liker ikke noe annet.

Jeg har asperger syndrom som er en form for autisme, derfor er vist rødvin anbefalt, men dyrt er det.

Syns jeg, før drakk jeg bare te og kaffe, nå drikker jeg rødvin hver kveld og med stor glede.

Nesten hver kveld, minus de kveldene jeg er for sliten.

Skrevet

Jeg begynte å drikke alkohol da jeg var ca 35 år, men siden da har jeg drukket jevnt. Rett og slett fordi jeg liker smaken av rødvin.

Og siden har du drukket tett :lol:

Jeg tror ikke at jeg hadde kommet på dette av meg selv, uten først at min psykiater anbefalte det.

Dementerte hun ikke dette?

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg er heller ikke bipolar, men ble paranoid av å røyke cannabis over en periode. Så har ingen tro på at det vil hjelpe deg.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tør prøve.. Man vet jo hvilke konsekvenser det kan få.

Skrevet

Hm... " i nøden spiser fanden fluer?" Jeg ser veldig mye selvmedisinering med alkohol rundt meg, man skal være stor og sterk og klare seg selv når man sliter psykisk.

Kanskje det samme gjelder for andre stoffer også?

Skrevet

Hm... " i nøden spiser fanden fluer?" Jeg ser veldig mye selvmedisinering med alkohol rundt meg, man skal være stor og sterk og klare seg selv når man sliter psykisk.

Kanskje det samme gjelder for andre stoffer også?

Det gir jo på sikt bare større problemer.. Men jeg forstår behovet for å selvmedisinere.

Skrevet

jada, er mye som er farlig, men man må jo også leve livet, ikke bare overleve

Skrevet

jada, er mye som er farlig, men man må jo også leve livet, ikke bare overleve

Har veldig stor respekt for narkotika. Jeg anser det som noe av det farligste og dummeste man kan starte med. En i nær familie hengte seg i narkorus. Men jeg har sikkert altfor lite kunnskap om narkotika - at det ikke er så farlig som jeg innbiller meg. At det blir litt som med alkohol - ok i små eller moderate mengder.

Skrevet

for normale mennesker så er alkohol mye farligere enn cannabis, men selvsagt kan det som nevnt ovenfor være farligere for enkelte grupper. Om man ønsker å ta risikoene ved alkoholinntak / cannabisinntak må hver enkelt vurdere for seg selv. Det er andre narkotiske stoffer som man absolutt uansett bør holde seg unna, men det er en annen sak 

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg ønsker heller at cannabis skal være lovlig enn at alkohol skal være det. Men har man psykiske problemer er det ikke en god idé og regelmessig inntak tror jeg heller ikke er noe lurt.

Skrevet

Jeg ønsker heller at cannabis skal være lovlig enn at alkohol skal være det. Men har man psykiske problemer er det ikke en god idé og regelmessig inntak tror jeg heller ikke er noe lurt.

Hvorfor er alkohol mer farlig enn cannabis?

Gjest Ladytron
Skrevet

Hvorfor er alkohol mer farlig enn cannabis?

Jeg er ingen ekspert altså, men virker som om mange kan bli aggressiv og voldelig av overdrevent alkoholkonsum, slik er det ikke med cannabis. Fysisk har jeg også inntrykk av at cannabis er mindre skadelig, ihvertfall hvis man inntar det på andre måter enn å røyke. For min egen del så har jeg hatt noen veldig gode opplevelser med å prøve cannabis. Jeg følte jeg kom i kontakt med en glede, kreativitet og nysjerrighet som jeg aldri har vært i nærheten av å føle når jeg har inntatt alkohol (og svært sjelden som edru). Dette var når jeg var psykisk frisk og det var enkeltstående episoder med inntak, ikke ved hyppig bruk. Negative effekter jeg har opplevd er tiltaksløshet, paranoia og noen dypere innsikter som jeg nok kunne ha vært foruten.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert altså, men virker som om mange kan bli aggressiv og voldelig av overdrevent alkoholkonsum, slik er det ikke med cannabis. Fysisk har jeg også inntrykk av at cannabis er mindre skadelig, ihvertfall hvis man inntar det på andre måter enn å røyke. For min egen del så har jeg hatt noen veldig gode opplevelser med å prøve cannabis. Jeg følte jeg kom i kontakt med en glede, kreativitet og nysjerrighet som jeg aldri har vært i nærheten av å føle når jeg har inntatt alkohol (og svært sjelden som edru). Dette var når jeg var psykisk frisk og det var enkeltstående episoder med inntak, ikke ved hyppig bruk. Negative effekter jeg har opplevd er tiltaksløshet, paranoia og noen dypere innsikter som jeg nok kunne ha vært foruten.

Jeg er ikke noe særlig for alkohol heller, har mange dårlige minner. Men jeg trodde altså at narkotika var verre enn alkohol :) Så feil kAn man ta :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...