Gå til innhold

Ekteskap og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Jeg er varig ufør og samboer på andre året med en som nettopp fikk ung uføre. Det jeg lurer på er om begges trygd blir redusert hvis vi gifter oss? Og er det allerede sånn at NAV egentlig skal ta bort deler av trygden våres når vi er samboere over 12 måneder? Har ikke fått redusert trygd ennå, selv om vi lever sammen på andre året. Har i alle fall ikke merket noe til det..

Har hørt at det nettopp er kommet noen nye regler for uføre? Innbefatter de også regler for ekteskap når begge parter er uføre?

Lønner det seg ikke å gifte seg? Eller blir trygda automatisk redusert ved samboerskap også?

Blir glad for hjelp her.

Hilsen

Forvirret

Anonymous poster hash: 045da...6ae

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395277-ekteskap-og-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er selv meldepliktig om endrede forhold i din familiesituasjon. Dvs at du må melde til NAV at dere er samboere.

"

Meld frå om endringar

Om du får endringar i inntekt, familiesituasjon og/eller jobbsituasjon, eller planlegg opphald i utlandet, kan det ha noko å seie  for beløpet du får utbetalt frå NAV. I slike tilfelle må du derfor straks melde frå til NAV-kontoret der du bur."

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon

Uførepensjon reguleres når en er samboende eller gift.

"Full grunnpensjon for enslig tilsvarer grunnbeløpet (1 G). For ektefeller og samboere utgjør full grunnpensjon 85 % av G."

https://www.nav.no/Pensjon/Relatert+innhold/Beregning+av+uf%C3%B8repensjon%2C+gjenlevendepensjon+og+offentlig+AFP.1026.cms

Hjelpe meg, har ikke meldt fra - var ikke klar over at vi måtte gjøre det. Så hva kan da skje hvis vi nå melder fra om dette? Må vi etterbetale noe, eller?

Må bare si at jeg synes dette systemet med samboere og gifte er blodig urettferdig. Kanskje vi skulle blitt særboere.

Hjelpe meg, har ikke meldt fra - var ikke klar over at vi måtte gjøre det. Så hva kan da skje hvis vi nå melder fra om dette? Må vi etterbetale noe, eller?

Dette står på noen av utbetalingslappene fra NAV, bl.a. i april 2013.

Du er selv meldepliktig om endrede forhold i din familiesituasjon. Dvs at du må melde til NAV at dere er samboere.

"

Meld frå om endringar

Om du får endringar i inntekt, familiesituasjon og/eller jobbsituasjon, eller planlegg opphald i utlandet, kan det ha noko å seie  for beløpet du får utbetalt frå NAV. I slike tilfelle må du derfor straks melde frå til NAV-kontoret der du bur."

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon

Uførepensjon reguleres når en er samboende eller gift.

"Full grunnpensjon for enslig tilsvarer grunnbeløpet (1 G). For ektefeller og samboere utgjør full grunnpensjon 85 % av G."

https://www.nav.no/Pensjon/Relatert+innhold/Beregning+av+uf%C3%B8repensjon%2C+gjenlevendepensjon+og+offentlig+AFP.1026.cms

Men det du skriver her - stemmer det egentlig? Fordi jeg har hørt at det har kommet nye regler. Er det noen som kan svare på det?

For øvrig har vi begge trygd til forvaltning fordi vi har så lite utbetalt at vi trenger hjelp til å sette opp budsjett. Da MÅ jo NAV har fått med seg at vi er samboere? Trygden er sikkert allerede redusert, tenker jeg.

Må bare si at jeg synes dette systemet med samboere og gifte er blodig urettferdig. Kanskje vi skulle blitt særboere.

Det som er fornuftig nå er å ta kontakt med nav og opplyse om fra når dere ble samboere.

Annonse

Det som er fornuftig nå er å ta kontakt med nav og opplyse om fra når dere ble samboere.

Jeg glemte å si at vi begge har trygd til forvaltning, og NAV setter opp budsjett og betaler regninger for oss. Trygda kommer direkte inn på en forvaltningskonto til NAV, og så får vi utbetaling derfra to ganger i uka. Da må jo NAV ha registrert at vi er samboere. Kan ikke forstå noe annet. Men skal spørre min økonomiske forvalter om dette.

Men da spiller det vel egentlig ingen rolle om vi er samboere eller gift ift trygdeytelsene?

Men det du skriver her - stemmer det egentlig? Fordi jeg har hørt at det har kommet nye regler. Er det noen som kan svare på det?

For øvrig har vi begge trygd til forvaltning fordi vi har så lite utbetalt at vi trenger hjelp til å sette opp budsjett. Da MÅ jo NAV har fått med seg at vi er samboere? Trygden er sikkert allerede redusert, tenker jeg.

Det er lett å finne ut av.

Du kan se på utbetalingslappen hvor stor grunnpensjon du får utbetalt hver måned.

Full grunnpensjon er kr 7.104 pr. måned.

Redusert grunnpensjon er 85% av dette, dvs kr 6.038 pr måned.

Endret av Høstløv

Det er lett å finne ut av.

Du kan se på utbetalingslappen hvor stor grunnpensjon du får utbetalt hver måned.

Full grunnpensjon er kr 7.104 pr. måned.

Redusert grunnpensjon er 85% av dette, dvs kr 6.038 pr måned.

Jeg gikk inn på mine utbetalinger nå, og har funnet ut at min grunnpensjon ikke er trukket 15% fra. Dvs at NAV er ikke klar over at vi er samboere. Skrekk og gru, må vi betale tilbake eller noe sånt nå?

Jeg gikk inn på mine utbetalinger nå, og har funnet ut at min grunnpensjon ikke er trukket 15% fra. Dvs at NAV er ikke klar over at vi er samboere. Skrekk og gru, må vi betale tilbake eller noe sånt nå?

Det vet jeg svært lite om.

Meld fra nå.

Annonse

• 2 uker senere...

Nei, samboere kan bo sammen i ett år etterat de har meldt uten å bli trukket mens ektefeller mister 15% hver med en gang.  Barnetillegget mister man fra det øyeblikk man flytter sammen.

Nei de kan ikke bo sammen et år etter at de har meldt i fra. De kan bo sammen et år fra den dagen de blir samboere. Hvis det var fra meldingsdagen tror jeg mange ville ha ventet veldig lenge om ikke bare latt vær.

Det er ikke slik at NAV automatisk ser at dere er samboere bare fordi dere har samme adresse. Jeg bodde i en blokk for ikke så lenge siden, og der hadde vi alle samme adresse. Forskjellen lå i leilighets nr som sjelden eller aldri sto på noe brev. Dessuten tror jeg ikke det er noe automatikk hos NAV for å sjekke personer som bor på samme adresse. De som blir tatt, gjør det enten ved stikkprøver eller at noen melder i fra. Ta kontakt med de så fort som mulig.

Endret av Annve

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...