Gå til innhold

Ekteskap og uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er varig ufør og samboer på andre året med en som nettopp fikk ung uføre. Det jeg lurer på er om begges trygd blir redusert hvis vi gifter oss? Og er det allerede sånn at NAV egentlig skal ta bort deler av trygden våres når vi er samboere over 12 måneder? Har ikke fått redusert trygd ennå, selv om vi lever sammen på andre året. Har i alle fall ikke merket noe til det..

 

Har hørt at det nettopp er kommet noen nye regler for uføre? Innbefatter de også regler for ekteskap når begge parter er uføre?

 

Lønner det seg ikke å gifte seg? Eller blir trygda automatisk redusert ved samboerskap også?

 

Blir glad for hjelp her.

 

Hilsen



Anonymous poster hash: 045da...6ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle allerede ha hatt trekk i trygden din. Etter et år som samboere trekkes du 15% i grunnstønaden forutsatt at samboer har vanlig lønn. Dere har  bodd sammen i to år.

 

Hvis dere begge har stønader fra NAV, er trekken noe høyere. Grunnen kan være at du ikke har blitt trukket tidligere kan være at dere ikke har meldt i fra at dere er samboere til NAV. Dette må gjøres skriftlig. Har dere ikke gjort dette, anbefaler jeg på det sterkeste at dere gjør det så fort som mulig. Kjedelig å måtte etterbetale. Det kommer en ny reform, men reglene for samboerskap og ekteskap er den samme. Du skal i utgangspunktet bli trukket likt enten dere er samboere eller gifte. Så forskjellen vil ikke komme i trygden men på skatten ved ekteskap, om dere skattes felles eller hver for dere. Nå skal vel etterhvert fordelen med å våre gift skattemessig falle bort, ved at skatteklasse 2 fjernes for gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er varig ufør og samboer på andre året med en som nettopp fikk ung uføre. Det jeg lurer på er om begges trygd blir redusert hvis vi gifter oss? Og er det allerede sånn at NAV egentlig skal ta bort deler av trygden våres når vi er samboere over 12 måneder? Har ikke fått redusert trygd ennå, selv om vi lever sammen på andre året. Har i alle fall ikke merket noe til det..

 

Har hørt at det nettopp er kommet noen nye regler for uføre? Innbefatter de også regler for ekteskap når begge parter er uføre?

 

Lønner det seg ikke å gifte seg? Eller blir trygda automatisk redusert ved samboerskap også?

 

Blir glad for hjelp her.

 

Hilsen

Anonymous poster hash: 045da...6ae

 

 

Dette må du få ordnet opp i med NAV snarest, eller kan du risikere anmeldelse og en saftig baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...