Gå til innhold

Lommepenger på vei ut


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg liker dårlig ordningen med lommepenger til barn eller ukelønn, ulike navn.

 

Jeg syns man hjelper til hjemme uten å få betalt for det, og syns det er mer realt at man får penger når man trenger det.

 

Dessuten får jo barna alt de trenger, klær, mobiil, PC, sminke osv...

Det er jo nødvendigheter, og spesielle ting ønsker de seg utenom til bursdag og jul feks,.

 

Eller man kommer frem til en løsning,feks at den tingen trenger man/ønsker man seg og det er lenge til bursdag og jul osv..

 

Jeg forstår at ordningen med ukelønn går stadig ned, syns det er kunstig og ikke minst uheldig å lønne barna for å rydde rommet sitt, støvsuge, tørke støv , lage middag osv...

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Norske-familier-dropper-lommepenger-7359525.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg liker dårlig ordningen med lommepenger til barn eller ukelønn, ulike navn.

 

Jeg syns man hjelper til hjemme uten å få betalt for det, og syns det er mer realt at man får penger når man trenger det.

 

Dessuten får jo barna alt de trenger, klær, mobiil, PC, sminke osv...

Det er jo nødvendigheter, og spesielle ting ønsker de seg utenom til bursdag og jul feks,.

 

Eller man kommer frem til en løsning,feks at den tingen trenger man/ønsker man seg og det er lenge til bursdag og jul osv..

 

Jeg forstår at ordningen med ukelønn går stadig ned, syns det er kunstig og ikke minst uheldig å lønne barna for å rydde rommet sitt, støvsuge, tørke støv , lage middag osv...

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Norske-familier-dropper-lommepenger-7359525.html

 

Det er viktig at barna lærer å administrere faste inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at barna lærer å administrere faste inntekter.

Hei!

 

Det lærer de på andre måter.

 

Syns er en kunstig ordning som gir barn er merkelig holdning om at de skal ha betalt for å gjøre husarbeide? For å bidra til fellesskapet?  For å lage mat, ha faste plikter, det skal ikke foreldre betale for, det skaper ubehagelige holdninger.

 

Man hjelper til og man får det man trenger sånn er det å være barn og voksen og en familie.

Av og til får man ikke ting, av og til etter en stund, av og til må man ønske seg av og til må avgjørelsen tas mer etter grundig overveielse. Det er noe barna er med på, av det lærer de, samtidig lærer de at å leve i en familie, er ikke uten ansvar, de skal ikke få betalt for å støvsuge annenhver dag, for å gjøre nødvendig hagearbeide, for å rydde stuen eller tømme oppvaskemaskinen hver dag, akkurat det syns jeg er en uting, å betale barn for alt de gjør som må gjøres i en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg syns man hjelper til hjemme uten å få betalt for det, og syns det er mer realt at man får penger når man trenger det.

 

Dessuten får jo barna alt de trenger, klær, mobil, PC, sminke osv...

 

Jeg forstår at ordningen med ukelønn går stadig ned, syns det er kunstig og ikke minst uheldig å lønne barna for å rydde rommet sitt, støvsuge, tørke støv, lage middag osv...

 

Det er ikke alle (større) barn som vil ha samme syn som foreldrene, på hvor mye penger de trenger og hvor ofte.  Det kan også være store avvik mellom hva barna / ungdommene selv synes de trenger, og hva foreldrene synes er nødvendig.  Da kan det være greit å ha en fast avtale.

 

Det trenger ikke være sånn at hver gang de gjør ting ethvert familiemedlem burde bidra med, øker utbetalingen. 

 

Noen vil nesten automatisk kople inn fornuften og tenke langsiktig når de får egne penger, helt fra de er små.  Andre trenger lang trening før de klarer å la være å bruke opp alt de har til rådighet, nesten øyeblikkelig.  Jeg har ett barn av hver type, selv om de er oppdratt nokså likt. Hvis jeg bare skal forsyne han som ikke kan spare, med det han "trenger" til enhver tid, kommer han til å gå på en kjempesmell den dagen han skal stå på egne bein.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man faste oppgaver i hjemmet uten at man får betalt for det. Ingen her får betalt for å gjøre noe hjemme... Men hvis det trengs ekstra penger kan vi godt bli enige om en oppgave "utenom det vanlige" som man kan tjene litt ekstra på. 

 

Ellers får hun penger når hun trenger det, eller ønsker seg noe og jeg synes det er ok... Jeg kjøper det jeg har lyst på hvis jeg har råd, hvorfor skulle ikke hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Slabbedask og Sur kjerring, dere er nesten som hr og fru surpromp.

 

I alle svar til meg promper dere jo ut guffe:-)

 

Men det er jo morsomt av og til da med en prompeguffe.

 

Ikke ordentlig promp, det liker jeg ikke, men ordpromper det er mer ok, og ikke alt for uhøflig.

 

Tenk om dere promper skikkelige promper sånn som dere promper ut ord da hadde det ikke blitt særlig hyggelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle (større) barn som vil ha samme syn som foreldrene, på hvor mye penger de trenger og hvor ofte.  Det kan også være store avvik mellom hva barna / ungdommene selv synes de trenger, og hva foreldrene synes er nødvendig.  Da kan det være greit å ha en fast avtale.

 

Det trenger ikke være sånn at hver gang de gjør ting ethvert familiemedlem burde bidra med, øker utbetalingen. 

 

Noen vil nesten automatisk kople inn fornuften og tenke langsiktig når de får egne penger, helt fra de er små.  Andre trenger lang trening før de klarer å la være å bruke opp alt de har til rådighet, nesten øyeblikkelig.  Jeg har ett barn av hver type, selv om de er oppdratt nokså likt. Hvis jeg bare skal forsyne han som ikke kan spare, med det han "trenger" til enhver tid, kommer han til å gå på en kjempesmell den dagen han skal stå på egne bein.   

Hei!

 

Ok.

 

Kanksje jeg trekker den konkulsjonen fordi mine kobler fort inn fornuften, kanskje foreldre skjønner selv hva som trengs.

 

Jeg vet jo ikke svaret og fasiten, det blir litt sånn at det som er riktig for oss ikke er riktig for andre.

 

Men jeg leste artikkelen i aftenposten og tenkte "ja selvsagt går ukelønn ut på dato" Vi tenker ikke ukelønn og min mann syns det er en uting, barn skal bidra i familien sier han og det uten å få penger for det, og jeg er enig i tankerekken hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Slabbedask og Sur kjerring, dere er nesten som hr og fru surpromp.

 

I alle svar til meg promper dere jo ut guffe:-)

 

 

Nei, nå overdriver du altså! Og jeg som er så snill og hyggelig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man faste oppgaver i hjemmet uten at man får betalt for det. Ingen her får betalt for å gjøre noe hjemme... Men hvis det trengs ekstra penger kan vi godt bli enige om en oppgave "utenom det vanlige" som man kan tjene litt ekstra på. 

 

Ellers får hun penger når hun trenger det, eller ønsker seg noe og jeg synes det er ok... Jeg kjøper det jeg har lyst på hvis jeg har råd, hvorfor skulle ikke hun?

Hei!

 

Da har vi det likt.

 

Puh, takk :-)

 

Det hender jeg har funnet på ekstra superspesielle oppdrag eks male hønsehuset, da har avtalen likosm vært at MÅ ha penger og spare til noe :-)

 

Men ellers er vi tydelige på at man får det man trenger og man gjør sine plikter uten betaling.

 

Det føles naturlig og mest får jo barna uansett, man kjøper jo heller en ny vinterjakke til tenåringen enn til seg selv, man arver jo mye fint som mamma med tenråing:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå overdriver du altså! Og jeg som er så snill og hyggelig da!

Hei!

 

Ja huff, kanskje jeg gorde det :-(

 

Unnskyld,

 

Fikk bare så rar humor fikk sånn prompeord også gikk det ut over deg :mellow:

 

Unnskyld, mente ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke svaret og fasiten, det blir litt sånn at det som er riktig for oss ikke er riktig for andre.

 

Vi tenker ikke ukelønn og min mann syns det er en uting, barn skal bidra i familien sier han og det uten å få penger for det, og jeg er enig i tankerekken hans.

Nettopp - dette får hver familie finne ut av selv.

 

Jeg tror ikke hovedpoenget for de som gir barna faste beløp, er at de skal få betalt for å gjøre selvfølgeligheter.  Det går nok mer på å slippe stadig mas om penger og at barna skal få trening i at det kommer en fast sum inn som de selv kan bestemme over - og når den er brukt, er det tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja huff, kanskje jeg gorde det :-(

 

Unnskyld,

 

Fikk bare så rar humor fikk sånn prompeord også gikk det ut over deg :mellow:

 

Unnskyld, mente ikke!!

 

Ingen fare, jeg tåler det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp - dette får hver familie finne ut av selv.

 

Jeg tror ikke hovedpoenget for de som gir barna faste beløp, er at de skal få betalt for å gjøre selvfølgeligheter.  Det går nok mer på å slippe stadig mas om penger og at barna skal få trening i at det kommer en fast sum inn som de selv kan bestemme over - og når den er brukt, er det tomt.

Hei!

 

OK da forstår jeg.

 

Våre barn ber sjelden om penger.

 

De får litt fra de er 13 år, hver uke, men det er kun for å markere en forskjell, det er ikke betaling for noe, kun litt lommepenger feks til en brus eller kake eller kaffe på waynes coffee.

 

Våre barn foretrekker sunn mat fra hjemmet og sløser ikke, så de kjøper ikke mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn ber sjelden om penger.

 

Våre barn foretrekker sunn mat fra hjemmet og sløser ikke, så de kjøper ikke mye ute.

Jeg har også et sånt barn.  Men så har jeg ett til, som kommer fra en helt annen planet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et sånt barn.  Men så har jeg ett til, som kommer fra en helt annen planet ;)

Hei!

 

OK:-)

 

Jeg er selv fra en annen planet, men jeg sier for tiden at jeg tilhører jorden, det er litt fordi jeg vet det og vil være en flink pasient:-)

 

Men innerst inne, er svaret på min lengsel  E = mC^2

 

Nettopp reiser i enorme hastigheter og da glemmer jeg at jeg er fra planeten jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt genialt med ukepenger. Guttungen min lærte seg i dag at om han venter en uke til så har han råd til den leken han egentlig hadde lyst på. Han ha allerede gledet seg fælt til i dag for å kjøpe en leke, men så at han ikke hadde råd til akkurat den han hadde lyst på. Han så verdien av å vente en hel uke til, han lærer seg å spare, han lærer å prioritere penger, han må også gjøre ting for å tjene seg pengene, tolmodighet. Foreløpig er det bare å holde rommet sitt ryddig og være flink å gjøre leksene. Han må hjelpe til med andre ting også, men det går under det med at alle må hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg liker dårlig ordningen med lommepenger til barn eller ukelønn, ulike navn.

 

Jeg syns man hjelper til hjemme uten å få betalt for det, og syns det er mer realt at man får penger når man trenger det.

 

Dessuten får jo barna alt de trenger, klær, mobiil, PC, sminke osv...

Det er jo nødvendigheter, og spesielle ting ønsker de seg utenom til bursdag og jul feks,.

 

Eller man kommer frem til en løsning,feks at den tingen trenger man/ønsker man seg og det er lenge til bursdag og jul osv..

 

Jeg forstår at ordningen med ukelønn går stadig ned, syns det er kunstig og ikke minst uheldig å lønne barna for å rydde rommet sitt, støvsuge, tørke støv , lage middag osv...

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Norske-familier-dropper-lommepenger-7359525.html

 

Barn må lære å handtere penger. Beste måten å gjøre det på er å gi dem et gitt beløp som de må administrere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...