Gå til innhold

Kors som smykke i NRK


flisa

Anbefalte innlegg

Jeg for min del syns at akkurat nyhetsredaksjonen kan være frie for både politiske og religiøse symboler, skjønner jeg mener motsatt av de fleste -også i min familie Jeg syns korset er et religiøst symbol, som en SV-pin er et smykke for en politisk overbevisning. Dessuten er korset et torturredskap Klart mange bruker et kors som smykke uten noen religiøs overbevisning - det er uansett et tegn på kristendommen, og når de leser opp nyheter kan de godt la vær å bruke det, ellers vil det bli "inngangsporten" for både SV- og Høyre-pins, hijaber, burkaer, stjerner, måner, wikka - you name it.

Ja, vet det er et ikke-problem - men likevel. OG vi ble som nasjon avkristnet her for en stund tilbake - og jeg venter ennå på konsekvenser av den beslutningen. Hva var den for, om ikke for at religion skal være privat og ikke forankret i staten? Hvorfor har vi fremdeles offentlig kristne helligdager etc. etc. Det henger ikke sammen det vi sier og gjør, det savner jeg.


http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/stoppet-programlederkors-etter-seerklager-4150160.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del syns at akkurat nyhetsredaksjonen kan være frie for både politiske og religiøse symboler, skjønner jeg mener motsatt av de fleste -også i min familie Jeg syns korset er et religiøst symbol, som en SV-pin er et smykke for en politisk overbevisning. Dessuten er korset et torturredskap Klart mange bruker et kors som smykke uten noen religiøs overbevisning - det er uansett et tegn på kristendommen, og når de leser opp nyheter kan de godt la vær å bruke det, ellers vil det bli "inngangsporten" for både SV- og Høyre-pins, hijaber, burkaer, stjerner, måner, wikka - you name it.

Ja, vet det er et ikke-problem - men likevel. OG vi ble som nasjon avkristnet her for en stund tilbake - og jeg venter ennå på konsekvenser av den beslutningen. Hva var den for, om ikke for at religion skal være privat og ikke forankret i staten? Hvorfor har vi fremdeles offentlig kristne helligdager etc. etc. Det henger ikke sammen det vi sier og gjør, det savner jeg.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/stoppet-programlederkors-etter-seerklager-4150160.html

 

Norge er ikke avkristnet selv om §2 i Grunnloven ble endret - "Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten og Menneskerettighederne."

 

Begrenset politisk nøytralitet

Dommere, politifolk og militære offiserer kan ikke i yrkesmessig sammenheng "flagge" egne politiske preferanser. Ingen må tape tillit til dem som upartiske, rettferdige og tilstrekkelig lojale til norsk lov. NRK skal også opptre upolitisk. Det finnes ikke grunner til å kreve politisk og livssynsmessig nøytralitet fra andre.

 

Kristen tro er ikke en politisk religion, fordi den er løsrevet fra gammeltestamentlige regler for organisering av offentlig virksomhet. Islam derimot er en politisk religion, fordi den har regler for staters organisering.  Man kan ikke sammenligne uttrykk for en upolitisk religion som kristen tro, med markeringer for ulike politiske partier!

 

Sunn toleranse?

Et lite smykke som måler 1,4 cm får noen til å gå helt bananas. Hva da med korset i flagget som kan være mer 100 ganger større? Eller nasjonalsangen? Eller at NRK tidligere kringkastet Gudstjenester? Her fikk virkelig NRK vist sitt nye sanne ansikt, det fanatisk antireligiøse! Den påtatte "nøytraliteten" er til NRK er kun hyklerisk skalkeskjul for å vise avsky mot folk de ikke liker. Ytringsfrihet gjelder for alle, enten de er religiøse eller ikke!

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...