Gå til innhold

Rettferdig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hvis du hadde bodd 10 timers biltur (t/r) unna foreldrene dine og du i tillegg hadde møtt veggen og drev og bygde deg opp etter denne med bl.a å prioritere jobben det siste året (noe foreldrene vet).

Ville du reagert om foreldrene dine og søsknene dine var sure for at du ikke kom og besøkte dem på litt over ett år?

Hva tenker du om at de sier du utnytter foreldrene dine fordi du spør foreldrene om de kan hjelpe deg utav en vanskelig økonomisk situasjon fordi du ikke har besøkt dem på litt over ett år? Synes du det er urettferdig eller rettferdig? Det er ikke snakk om å få penger, men om lån og som du selv skal betale.

Ville du klart å låne på slike "premisser"?

Tillegg: det er ikke noe dårlig forhold i familien og før det siste året har besøkene vært gjevnlig.

Endret av hww
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395356-rettferdig-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Ville du reagert om foreldrene dine og søsknene dine var sure for at du ikke kom og besøkte dem på litt over ett år?

2. Hva tenker du om at de sier du utnytter foreldrene dine fordi du spør foreldrene om de kan hjelpe deg utav en vanskelig økonomisk situasjon fordi du ikke har besøkt dem på litt over ett år?

Synes du det er urettferdig eller rettferdig? Det er ikke snakk om å få penger, men om lån og som du selv skal betale.

Ville du klart å låne på slike "premisser"?

1. Forklart at jeg ikke har hatt overskudd til å gjøre mer.

2. Ville ikke lånt en krone av foreldre, spesielt med den innstillingen de har. Det er opplegget til konflikt. Har de ikke forstått at du var sliten, har de ikke mulighet til å forstå økonomien i det heller. Et lån kan bli brukt mot deg senere.

Lån heller penger et annet sted om du absolutt må låne penger.

Har vært i en lignende situasjon og er veldig glad for at jeg hverken lånte eller bad foreldre om økonomisk hjelp. Noen er bare ikke i stand til å forstå hva det vil si å være fullstendig utslitt.

Anonymous poster hash: 53534...9ab

Enig med den anonyme over her - lån ALDRI penger fra familie! Det kan være en sikker kilde til konflikter og dritt. Spesielt når forholdet allerede er litt betent som hos dere. Finn et annet sted å låne penger, eller selg noe om du har noe som kan selges.

Jeg synes ikke det er rart at familien reagerer på at det lånes penger av foreldre som ikke er besøkt på et års tid. Å tro at familien ikke skal reagere på dette mener jeg er bra naivt.

Støtter opp under de andre som sier at man ikke bør låne av familie.

Jeg ville reagert om de var sure når de var informert om hvorfor siste året har vært slik. De har ingen grunn til å være sure om det ikke ligger annet til grunn. Om mine foreldre ga uttrykk for at de savnet meg og var lei seg for at det var slik så hadde jeg hatt full forståelse for det. 

Å hjelpe/støtte hverandre om det så er økonomisk skal aldri måles i antall besøk/samvær. Noe sier meg at det ikke er lurt å be om økonomisk bistand her da det vil bli målt opp mot andre tiing enn tilbakebetaling til avtalt tid. Du blir skyldig mer enn pengene. Ikke bra! Enten har man anledning til å bistå eller så har man det ikke. 

Anonymous poster hash: 90d2b...983

Annonse

Jeg ville ikke bedt om et lån fra familien uansett, og enda mindre hvis jeg ikke hadde hatt kontakt med dem på lange tider. Jeg synes ikke det er så rart at de reagerer. Hvordan ville du selv reagert hvis et nært familiemedlem som ikke virket særlig interessert i å besøke deg (ha særlig kontakt?) plutselig var på tråden for å be om et lån? Jeg ville følt litt på det hvis det var en av mine.

Jeg ville vel ikke reagert på deres reaksjon, hvis jeg spurte om et lån, ville jeg vært forberedt på litt sure miner, tror jeg. Om jeg hadde tatt i mot lånet hvis de tilbød meg det selv om de var litt småsure, spørs om hvor viktig det var for meg, og hva deres reaksjon faktisk besto i. Risikererer du å ødelegge forholdet til søsken og/eller foreldre, eller er det snakk om en kommentar eller to angående sjeldent besøk i det siste?

Om det er rettferdig eller urettferdig er meningsløst å svare på. Spiller det noen rolle hva vi syns? Jeg hadde sikkert følt at det var litt "urettferdig", men hva så? Hyggelig at de ønsker mer besøk av deg i hvertfall, og det er vel bra at du fortsatt har mulighet til det lånet, på tross av at de ble sure.

Deres reaksjon kan du ikke styre, å gruble over din egen reaksjon på deres reaksjon, virker lite konstruktivt. Ta deres reaksjon til etterretning, bestem deg for hva du gjør med hensyn til lånet. Hvis du kjenner innerst inne at deres holdning føles litt urettferdig, hva så?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...