Gå til innhold

Madelenemie og andre med Asbergererfaring


Løvemamma

Anbefalte innlegg

Ble bare litt nysgjerrig på hva dere som her/har erfaring med i forhold til Asberger tenker i forhold til denne kritikken. 

 

 

Den norske forfatteren Gro Dahle (51) mener at «Broen» og seriens etterforsker Saga Norén fremstiller mennesker med Aspergers syndrom klisjéaktig og foreldet.

 

 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10144878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble bare litt nysgjerrig på hva dere som her/har erfaring med i forhold til Asberger tenker i forhold til denne kritikken. 

 

 

 

 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10144878

Hei!

 

Jeg mislikte det!

 

Jeg er blitt enda mer glad i meg selv etter Saga Noren i Broen.

 

Det fordi det ble lettere å forstå hvorfor mennesker liker meg.

 

Det er ikke lett for meg å forstå når jeg gjør så mange feil!

 

Men Saga har derfor blitt litt en deilig aspergerhelt, endelig en kvinne, om hun har asperger eller ikke, som er mer sånn som meg, og likevel, liker mennesker henne:-)

 

Min manns venner, min mann, mine barn, og min psykiater, syns jeg minner mye om Saga, nå forstår jeg bedre hvorfor de liker meg:-)

 

Min mann ler når han ser serien, han sier jeg svarer som saga, klemmer som Saga og er så søt at jeg ikke vet det selv. Jeg sier , "mm" fordi jeg da lurer og tenker, så blir jeg glad inni meg, for så var det broen som skulle gi meg forståelsen av hvorfor andre mennesker liker meg, selv om jeg gjør så mange feile og galte og på snei ting.

Nå vet jeg mer hvorfor andre skjermer meg, litt sånn verner om meg, og bryr seg.

Derfor er jeg rørt inni meg.

 

Men jeg hadde ikke forstått dette av meg selv, det er fordi min mann ler når han ser broen og viser meg, jeg ler sjelden, jeg ser ikke noe spesielt ved Saga, jeg syns hun er mer vanlig, det andre ser er altså mer naturlig for meg, men min mann bruker episoder til å forklare mange ting for meg.

 

Hvorfor han ler når jeg sier "jeg elsker deg" (lurer på om han har skjønt at jeg har lest og fått råd på kurs om dette?)

Han ler når jeg klapper han på ryggen og smiler til han. Når jeg spør hvorfor han ler, bare ler han mer og sier jeg er søt. Men nå viser han meg Saga i broen, og det betyr at det er ikke vanlig at man klapper på sin ektemann og sier, "hei" og smiler. Jeg svarte i vertfall at "jeg prøver bare være hyggelig og elskverdig" og til det sier han "det vet jeg og du er søt".

 

Min psykiater sa i går, "jeg tenker på deg hver episode jeg ser" også nevnte hun også mange situasjoner, feks når saga svarer "ja" til at hun ser hvem liket er, da mener min psykiater at det ligger i et slikt spørsmål et ønske om å svare noe mer. Jeg sa til min psykiater da "akkurat, merkelig, det kunne jeg aldri tenkt", så sa min psykiater "nettopp". Da forstod jeg resten, selv om jeg ikke er etterforsker og leter etter drapspersoner, så er det nettopp måten å følge oppskrifter, lese seg opp på regler, og ha en teoretisk tilnærming til de mellommenneskelige relasjoner.

 

Min psykiater er lei, av "kjendisoppnevnte eksperter på asperger syndrom" sa hun, hun er lei av alle som sier de har diagnosen uten tydelige symptomer, eller vansker av noe slag. Min psykiater sa i tillegg at det Gro Dahle driver med er diskriminering av oss med uttalte aspergertrekk og vansker, og det gjør henne veldig sint sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg mislikte det!

Jeg er blitt enda mer glad i meg selv etter Saga Noren i Broen.

Det fordi det ble lettere å forstå hvorfor mennesker liker meg.

Det er ikke lett for meg å forstå når jeg gjør så mange feil!

Men Saga har derfor blitt litt en deilig aspergerhelt, endelig en kvinne, om hun har asperger eller ikke, som er mer sånn som meg, og likevel, liker mennesker henne:-)

Min manns venner, min mann, mine barn, og min psykiater, syns jeg minner mye om Saga, nå forstår jeg bedre hvorfor de liker meg:-)

Min mann ler når han ser serien, han sier jeg svarer som saga, klemmer som Saga og er så søt at jeg ikke vet det selv. Jeg sier , "mm" fordi jeg da lurer og tenker, så blir jeg glad inni meg, for så var det broen som skulle gi meg forståelsen av hvorfor andre mennesker liker meg, selv om jeg gjør så mange feile og galte og på snei ting.

Nå vet jeg mer hvorfor andre skjermer meg, litt sånn verner om meg, og bryr seg.

Derfor er jeg rørt inni meg.

Men jeg hadde ikke forstått dette av meg selv, det er fordi min mann ler når han ser broen og viser meg, jeg ler sjelden, jeg ser ikke noe spesielt ved Saga, jeg syns hun er mer vanlig, det andre ser er altså mer naturlig for meg, men min mann bruker episoder til å forklare mange ting for meg.

Hvorfor han ler når jeg sier "jeg elsker deg" (lurer på om han har skjønt at jeg har lest og fått råd på kurs om dette?)

Han ler når jeg klapper han på ryggen og smiler til han. Når jeg spør hvorfor han ler, bare ler han mer og sier jeg er søt. Men nå viser han meg Saga i broen, og det betyr at det er ikke vanlig at man klapper på sin ektemann og sier, "hei" og smiler. Jeg svarte i vertfall at "jeg prøver bare være hyggelig og elskverdig" og til det sier han "det vet jeg og du er søt".

Min psykiater sa i går, "jeg tenker på deg hver episode jeg ser" også nevnte hun også mange situasjoner, feks når saga svarer "ja" til at hun ser hvem liket er, da mener min psykiater at det ligger i et slikt spørsmål et ønske om å svare noe mer. Jeg sa til min psykiater da "akkurat, merkelig, det kunne jeg aldri tenkt", så sa min psykiater "nettopp". Da forstod jeg resten, selv om jeg ikke er etterforsker og leter etter drapspersoner, så er det nettopp måten å følge oppskrifter, lese seg opp på regler, og ha en teoretisk tilnærming til de mellommenneskelige relasjoner.

Min psykiater er lei, av "kjendisoppnevnte eksperter på asperger syndrom" sa hun, hun er lei av alle som sier de har diagnosen uten tydelige symptomer, eller vansker av noe slag. Min psykiater sa i tillegg at det Gro Dahle driver med er diskriminering av oss med uttalte aspergertrekk og vansker, og det gjør henne veldig sint sa hun.

Din mann elsker deg :)

Anonymous poster hash: 74b27...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann elsker deg :)

Anonymous poster hash: 74b27...e62

Hei!

 

Ja han gjør det, det er hyggelig.

 

Han blir sint også, det er fordi han er et følelsemenneske, jeg er da helt stille og venter på at det går over, og det går over hver gang, av erfaring, da angrer han også på sinne sitt.

Det er helt ok, alt, nå som jeg vet, at han ikke mener det han sier.

 

Han er et svært godt menneske syns jeg, han har så mange sider som er forutsetninger for at jeg skal like noen, feks hardterbeidende, rettferdig, pliktoppfyllende, ansvarsfull, og delvis sannferdig. Det siste ikke helt til min målestokk, men han er ingen løgner. Han sier derimot ikke alltid helt det han mener og akkurat sånn som det er, men det er fordi han har andre tanker om hva som er passende å si.

Det er komplisert for meg, jeg foretrekker mer tydelighet, men så er han et svært diplomatisk menneske og det er noe jeg finner relativt vrient. Ikke å være hyggelig mot andre, men å lyve og ikke si sannheten eller hva man mener.

 

Da en foreleser som er hissig, ustanselig stilte meg et spørsmål sa jeg, "jeg svarer ikke", da han lurte på hvorfor ikke,sa jeg, "fordi jeg ikke klarer å svare deg når du er så hissig", så ble han sur, for at jeg sa han var hissig. Etter forelesning sa andre til meg at det var bra noen sa i fra. Det forundrer meg at foreleseren ikke visste hvor hissig han er og at han ble fornærmet pga av det.

De andre er nok diplomatisk, og jeg er nok ikke særlig diplomatisk, men akkurat det er noe jeg liker ved meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...