Gå til innhold

Artikkel om hjertestans av Cipramil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er et "ikkeproblem" for unge og friske forutsatt at de ikke tar svære overdoser.

 

Hvis en av mine nære/kjære hadde brukt Cipramil, hadde det likevel ikke kommet på topp-2000-lista over ting jeg kunne tenke meg å bekymre meg for.

 

Cipramil er for øvrig på vei ut av bruk fordi den langt bedre Cipralex har kommet på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/05/31/lykkepiller-er-skyld-i-mange-hjertestopp

 

Hvor reelt er dette problemet for unge og ellers friske mennesker?

Gjelder dette også Cipralex, evt. andre SSRI også?

 

Er jo litt surt om man ikke våkner opp en morgen pga. det.

Anonymous poster hash: 2ff48...76e

 

Det kan jo ikke være så surt da, for da merker du det jo ikke likevel :)

 

Det er godt de forsker på det, men når jeg leste artikkelen synes jeg ikke det høres så veldig alarmerende ut. Det var ikke så mange i forhold til hvor mange som bruker de som fikk hjertestans.  Men det er tragisk for de det gjelder, og bør jo følges opp.  Men jeg tror ikke jeg hadde sluttet på grunn av det hvis jeg hadde hatt god effekt av de. Det er farlig å kjøre bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et "ikkeproblem" for unge og friske forutsatt at de ikke tar svære overdoser.

 

Hvis en av mine nære/kjære hadde brukt Cipramil, hadde det likevel ikke kommet på topp-2000-lista over ting jeg kunne tenke meg å bekymre meg for.

 

Cipramil er for øvrig på vei ut av bruk fordi den langt bedre Cipralex har kommet på markedet.

Gjelder dette ikke Cipralex? Cipralex inneholder jo mye av det samme som Cipramil, bare halvparten av molekylet?

Anonymous poster hash: 2ff48...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Gjelder dette ikke Cipralex? Cipralex inneholder jo mye av det samme som Cipramil, bare halvparten av molekylet?

Anonymous poster hash: 2ff48...76e

 

Det er ingen rapporter på det. De to halvdelene er ulike og har svært ulik effekt. Hvis ikke, hadde det ikke vært noe poeng å dele dem.

 

Dette handler om enantiomerer (se link). I dette tilfellet er det S-delen som er virksom. R-delen er i beste fall uvirksom, men mest sannsynlig har den en blokkerende effekt på den ønskede antidepressive effekten av S-delen (S-isomeren). De to delene (som begge finnes i Cipramil) har altså ulik effekt. Ikke bare på depresjon, men også på andre faktorer.

Lundbeck greide å skille ut den ønskede delen (S) fra den blokkerende delen ( R). Derfor kan en langt fra si at de to medisiner er tilnærmet like. Dette viser seg også i dosering der Cipralex 10 mg har bedre effekt enn Cipramil 20 mg.

 

Litt selvskryt: Selv påsto jeg at det måtte være en slik sammenheng for firmaet lenge før de selv innrømmet at det var slik. Dette ut fra den kliniske effekten jeg den gang opplevde på pasientene.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Enantiomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i

 

Kan du forklare forskjellen på cipramil og cipralex på en ordentlig måte. Ikke bare at de er forskjellige?. Jeg har hørt det av flere leger at det er omtrent det samme me n at denne ble skapt etter at patentet gikk ut.  At det rett og slett bare er en noe nyere litt bedre medisin

 

Hvorfor fungerer ikke Generika på samme måte når det skal være samme medisin?. Er det bare noe som er i mitt eget hode? En i nærfamilie hadde akkurat samme problemet så jeg forstår det ikke.

 

Anonymous poster hash: 8daa5...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan man vel glemme.

 

Omtrent alle legemidler som brukes mot psykiske lidelser har vel en ørliten risiko for å forlenge tiden det tar for hjertet å "lade seg opp" mellom hvert hjerteslag. Cirka 1 av 5000 av oss har en genetisk defekt som gjør at denne tiden fra naturens side er forlenget.

 

Selv om man har denne genfeilen, så er sjansen utrolig liten for at det trigger en farlig hjerterytmeforstyrrelse med et klingende fransk navn.

 

Selv var jeg fryktelig redd for det før, men denne angsten har jeg greid å legge vekk.

 

For å sette det litt i perspektiv. Vi har som regel en "oppladingstid" på ca 0,400 sekunder. Hvis man har lengre enn 0,500 sekunder kan man i teorien ha økt risiko, og ved 0,550 sekunder eller mer er det farlig. 30 mg Cipralex (60 mg Cipramil) som er en veldig stor dose, øker i gjennomsnitt denne tiden med 0,0106 sekunder.

 

M.a.o: Glem det :) og greier du mot formodning ikke å glemme det, så spør fastlegen om et EKG neste gang du er der..

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...