Gå til innhold

Aurorix spørsmål


Beverly123

Anbefalte innlegg

Går på Fluanxol 0.5 mg x 3 med god virkning på angst, og lurer på om det går an å trygt kombinere med Aurorix? Har lyst til å få den ekstra boosten i humøret.

Siden Fluanxol påvirker 5HT2, kan man likevel blande det med annen medisin som påvirker serotonin?

 

Håper på svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en liten kommentar:

 

Fluanxol blokkerer 5HT-2. 

 

5HT-2 er noen underlige reseptorer som man intuitivt skulle tro bare fører problemer med seg. Stimulans av disse reseptorene fører til nedsatt utskillelse av dopamin og noradrenalin, fører til nedsatt seksuell lyst samt angst og depresjon. Mange av bivirkningene til SSRI kommer av stimulans av 5HT-2 reseptorer.

 

Imidlertid har disse reseptorene også en viktig funksjon. De gjør at du opplever å bli mett når du spiser. Blokkering av reseptorene gjør at denne egenskapen svekkes og at man gjerne spiser for mye.

 

Om kombinasjonen er trygg må vel legen svare deg på. Men jeg ville bare påpeke at Fluanxol ikke stimulerer disse reseptorene noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar:

 

Fluanxol blokkerer 5HT-2. 

 

5HT-2 er noen underlige reseptorer som man intuitivt skulle tro bare fører problemer med seg. Stimulans av disse reseptorene fører til nedsatt utskillelse av dopamin og noradrenalin, fører til nedsatt seksuell lyst samt angst og depresjon. Mange av bivirkningene til SSRI kommer av stimulans av 5HT-2 reseptorer.

 

Imidlertid har disse reseptorene også en viktig funksjon. De gjør at du opplever å bli mett når du spiser. Blokkering av reseptorene gjør at denne egenskapen svekkes og at man gjerne spiser for mye.

 

Om kombinasjonen er trygg må vel legen svare deg på. Men jeg ville bare påpeke at Fluanxol ikke stimulerer disse reseptorene noe ekstra.

 

Takk for svar :)

 

Ja, nei jeg vet ikke. Legen visste heller ikke, pga Aurorix er en MAO hemmer, som kan skape interaksjoner med så mye. Så det ble visst ingen Aurorix på meg. Men skal titte lit rundt og se om det er noen andre AD som kan være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...