Gå til innhold

Glidemiddel og infeksjoner


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg lurer på om glidemiddel kan føre til gardnerella vaginitt? I forbindelse med en MA og påfølgende utskrapning tidligere i år fikk jeg påvist gardnerella vaginitt. Jeg fikk antibiotika, og har tatt tester hos fastlegen som viser at jeg er kvitt infeksjonen. Nå prøver vi å bli gravide igjen, og det er ikke til å stikke under en stol at opplevelsen med aborten preger meg. Jeg blir anspent, og jeg blir sår. Jeg er temmelig sikker på at glidemiddel kan hjelpe på opplevelsen, og gjøre sexlivet bedre både for mannen min og meg - men så er jeg også veldig redd for å få tilbakefall. Jeg vet at det ikke er bevist at GV fører til abort, og at den er mer kjent for å føre til tidlig fødsel enn abort, men det hjelper ikke meg så mye - jeg hadde det (uten å vite om det), og jeg mistet. På den annen side har jeg lest at både sårhet, små rifter og hyppig sex kan føre til tilbakefall - og skal vi bli gravide, må vi jo ha relativt hyppig sex, og hyppig sex gir mer sårhet. Jeg blir sprø.

Er det eventuelt noe spesielt glidemiddel vi bør unngå, eller som du kan anbefale? Vi har til nå vært veldig fornøyd med "Klick", som er vannbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, det med aborten. Det skjer i minst 15% at greviditet ender med abort, og en abort øker ikke risiko for at det skal skje igjen. Så det med gardnerella som finnes i skjeden hos de fleste og som i seg selv ikke er tegn på at noe er galt. Den kan være spesielt rikelig til stede ved bakteriell vaginose, men den tilstand diagnostiseres på en helt annen måte (utseende og lukt av utflod, pH og mikroskopi). Jeg vet ikke om du fikk fastslått at det var bakteriell vaginose (BV). Men uansett skal du ikke tenke mye på det. Bruk glidemiddel som du pleier, det kan ikke føre til BV, men hyppige samleier kan disponere. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som finner sted 14 dager før ventet menstruasjon. Samleie 2-3 ganger per uke er nok for å ramme de fruktbare dager. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...