Gå til innhold

NHD: ran, rus og psykisk ubalanse


Gjest hww

Anbefalte innlegg

Vet du om det er slik at de fleste som raner butikker og bensinstasjoner gjør det i ruspåvirket tilstand? Og i tillegg er i psykisk ubalanse? Særlig der ran synes å begå pga spenning - jmfr tre tette ran i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du om det er slik at de fleste som raner butikker og bensinstasjoner gjør det i ruspåvirket tilstand? Og i tillegg er i psykisk ubalanse? Særlig der ran synes å begå pga spenning - jmfr tre tette ran i Hedmark.

En serieraner tror jeg ikke det på noen måte er gitt at verken er ruspåvirket eller i psykisk ubalanse. Serieran - med helt lik modus - krever planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel kanskje være både og?

Rent generelt så er jo ran en kombinert volds- og vinningskriminell handling. En mindre voldelig utgave av ran er jo tyveri, og en mindre profitabel form er jo overfall.

Jeg tror nok at de fleste ran (om ikke alle) har en form for økonomisk drivkraft. Jeg innbiller meg at rene psykiske utageringer mer finnes i form av "ren" vold, men selvsagt finnes det jo blakke mennesker med dårlig impulskontroll. Men en ren utagering tror jeg sjeldent det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel kanskje være både og?

Rent generelt så er jo ran en kombinert volds- og vinningskriminell handling. En mindre voldelig utgave av ran er jo tyveri, og en mindre profitabel form er jo overfall.

Jeg tror nok at de fleste ran (om ikke alle) har en form for økonomisk drivkraft. Jeg innbiller meg at rene psykiske utageringer mer finnes i form av "ren" vold, men selvsagt finnes det jo blakke mennesker med dårlig impulskontroll. Men en ren utagering tror jeg sjeldent det er.

Jeg vet ikke. Skummelt å jobbe i butikk blir det uansett, man blir bare påminnet at det er farlig når man hører om ran - særlig der man jobber alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Skummelt å jobbe i butikk blir det uansett, man blir bare påminnet at det er farlig når man hører om ran - særlig der man jobber alene.

 

Det kan hjelpe å gjennomgå rutinene ved ran for personalet med jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette er noe som er litt meningsløst å ofre for mye tid, egentlig, foruten å sørge for at man har så god sikkerhet i butikken som man kan ha, rent teknisk.

 

Man kan bli ranet på gaten. Man kan bli voldtatt ute på kvelden. Man kan havne i en ulykke og man kan møte på en gal mann rundt neste hjørne.

 

Man kan ikke sikre seg mot alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tatt den som ranet på Gjøvik, de vet ikke om det er samme mann som har vært de to andre stedene. Han brukte softgun.

Nå er han sluppet ut.. Fatter ikke at det er mulig! Gå rundt og skremme folk, ran ses jo på som et traume (?), og så får det ikke større konsekvenser for den som raner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det er slik at de fleste som raner butikker og bensinstasjoner gjør det i ruspåvirket tilstand? Og i tillegg er i psykisk ubalanse? Særlig der ran synes å begå pga spenning - jmfr tre tette ran i Hedmark.

Jeg og min mann hadde en artig samtale her en dag, der vi mente at de fleste kriminelle egentlig hører til under psykiatrien, dermed burde vi egentlig slått sammen psykiatri og politi, da de ofte er nært knyttet. For hva er grunnen til at folk oppsøker kriminelle miljø og rus? Er der psykiske underliggende komponenter? Som f.eks. dårlig selvtillitt, adhd, osv, det trenger ikke være noen kraftig psykisk sykdom, men rett og slett psykiske komponenter som der burde jobbes med. For der er en grunn til at disse kriminelle fortsetter å være kriminelle. De søker aksept som de ikke finner andre steder - eller? Dårlig selvtillit? Og det å begynne med rus er ofte selvterapi mot det de nå enn sliter med, eller ønske om sosial aksept - pga dårlig selvtillit osv... Hadde man knyttet psykiatri tettere på politi- og fengselsvesen, tror jeg man kunne "kurert" flere kriminelle og rusmisbrukere. det er ikke normalt å drive og ruse seg, å rane folk, begå innbrudd, "normale" personer har visse sperrer mot slikt. Hva med å ha litt psykiatrisk ettervern i fengslene i alle fall, der de innsatte får mulighet til å snakke om sine problemer, svakheter, få terapi osv.... og et godt tilbud utenfor fengsel - der de lettere kan komme ut av den onde sirkelen de har snevret seg inn i.

Anonymous poster hash: 20e64...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å gjennomgå rutinene ved ran for personalet med jevne mellomrom.

Jeg foreslo dette for sjefen. Resultat: oppfriskning og nytt ranskurs - noe ikke alle har vært med på. Takk for rådet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo dette for sjefen. Resultat: oppfriskning og nytt ranskurs - noe ikke alle har vært med på. Takk for rådet :)

 

Flott hww. Jo mer man er drillet desto mindre er sjansene for å gå med stadige bekymring og redsel. Redd blir man uansett, men erfaring og kunnskap gjør at en kan tenke litt annerledes både før og evt under en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...