Gjest bekymret Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Hei! Mamma er 63 år, og har vært storrøyker i alle år. For ca et år siden begynte hun å føle seg slapp og sliten , og dette har bare blitt verre etterhvert som tida har gått. Etter mange og lange prøverunder hos legen ble hun endelig sendt på rønken, der fant de en flekk på lungene. Hun ble lagt inn på sykehus, har nå tatt nytt rønkenbilde, CT og bronkoskopi. I dag kom det svar om at prøvene fra bronkoskopien er fine , men nå skal hun legges inn til biopsi i morgen. Det jeg lurer på er hva sjekker de på de forskjellige undersøkelsene (bronkoskopi og biopsi)? Kan dette være noe annet enn lungekreft? Jeg er veldig bekymret, spesielt mtp at hun har vært i dårlig form så lenge. Er det vanlig at de finner noe før de tar biopsi hvis det er kreft? Venteperioden er helt forferdelig , vi har gjennom hele det siste året fått dårlig oppfølging, først av lege, deretter lite informasjon fra sykehuslegen. Vi håper jo fortsatt på det beste, men jeg hadde blitt takknemmelig for et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39542-lungekreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Ved bronkoskopi tar man ofte en skylleprøve, setter ned litt væske for å suge dette opp igjen, for å se om det er en infeksjon gående eller om man kan finne celler som kan fortelle noe om årsaken til de funn man har gjort på røntgen. De har funnet en kul, og vil gjerne vite hva dette er. Sannsynligvis har de ikke fått tak i materiale herfra ved bronkoskopi enten fordi kulen ligger for langt ut i de bitte små luftveiene (bronkiolene) eller fordi de ikke har sett den gjennom bronkoskopet. Da er det ikke uvanlig at man prøver å ta en bit, som er et lite inngrep, for å sende denne til analyse slik at de vet hva det er. Det kan være en ondartet kul, men det kan også være mye annet. Det kan være noe helt godartet også. Det er godt at det nå skjer noe med henne, for ventetid er helt fryktelig. Og nå skjer det fort, forstår jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39542-lungekreft/#findComment-149345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.