Gå til innhold

Kan noe gjøres med høyden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine barn er noe lave. Det er gutter og en er 165 og den andre er 169. Begge har slitt med følelsen av at de er lave. De er begge utvokst. 

 

Var hos lege vedr. han ene og da fikk vi beskjed om at de ikke var lave nok til at det var ønskelig å sette i gang med hormonbehandling.

.

Er det noe å få gjort så de kan få noen cm til?

 

Jeg forteller dem selvsagt at det ikke er noe problem å være litt lav. At jeg skjønner at de kunne ønske seg noen cm til men at alle jeg kjenner som er lave har hatt suksess i det de har drevet med, både jobb, kjærlighet, venner osv.  

 

Samtidig så ser jeg jo at spesielt den laveste sliter med selvtilliten. Han er i tillegg veldig slank.

 

Er det noe å få gjort, både medisinsk og ellers?

 

De har begge god holdning så regner ikke med at noe trening kan hjelpe til med å få dem til å strekke seg rakere, men alle tips og råd tas i mot med takk.  

 

 



Anonymous poster hash: a711a...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppshøyde er nesten 100% genetisk bestemt, forutsatt at man bor i en del av verden der man får nok næring i oppveksten. (Og da snakker vi virkelig om næringstilgang, ikke om man er litt småspist i barneårene.)

Det er evt. hormoner som må til, og da må man nok være enda litt lavere, slik du fikk beskjed om. Det må uansett gjøres før de er så gamle at de er utvokst.

Du skriver ikke hvor gamle de er - gutter kan vokse fram til ganske høy alder, atskillig lenger enn jenter. Men det vet du sikkert.

Det finnes verre ting, jeg er lav selv. Men jeg er ikke mann og forstår for så vidt problemet. Men høyden er nok noe man må leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine barn er noe lave. Det er gutter og en er 165 og den andre er 169. Begge har slitt med følelsen av at de er lave. De er begge utvokst. 

 

Var hos lege vedr. han ene og da fikk vi beskjed om at de ikke var lave nok til at det var ønskelig å sette i gang med hormonbehandling.

.

Er det noe å få gjort så de kan få noen cm til?

 

Jeg forteller dem selvsagt at det ikke er noe problem å være litt lav. At jeg skjønner at de kunne ønske seg noen cm til men at alle jeg kjenner som er lave har hatt suksess i det de har drevet med, både jobb, kjærlighet, venner osv.  

 

Samtidig så ser jeg jo at spesielt den laveste sliter med selvtilliten. Han er i tillegg veldig slank.

 

Er det noe å få gjort, både medisinsk og ellers?

 

De har begge god holdning så regner ikke med at noe trening kan hjelpe til med å få dem til å strekke seg rakere, men alle tips og råd tas i mot med takk.  

 

 

Anonymous poster hash: a711a...b4b

 

Hei, man kan fremskynde puberteten hvis personen ser ut til å kunne bli veldig høy, og utsette puberteten hvis hun / han ser ut til å bli veldig lav.  Men da måsette i gang behandlingen _før_ puberteten starter.  

 

Anonymous poster hash: 126b7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mekanisk måte å gjøre det på også, hvor man fysisk strekker benet med en inntretning, populært i Japan, men vil ikke anbefale det... Tror det er bedre å jobbe med selvtilliten til gutta enn å jobbe med høyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...