Gå til innhold

Lurasidone / Latuda


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har tidligere vært spurt om denne medisinen her på DOL. Jeg var i kontakt med firmaet, og har nå fått dette svaret:

 

Jeg viser til din henvendelse på  ECNP i Barcelona vedrørende når lurasidone blir tilgjengelig i Norge.

 

Lurasidone er for tiden ikke markedsført i Norge. Det europeiske legemiddelverket (EMA) har akseptert vår søknad om markedsføringstillatelse, og denne er foreløpig under vurdering. Vi kan dessverre ikke gi nærmere opplysninger om videre fremdrift for søknaden, og kan derfor heller ikke si når vi forventer at lurasidone lanseres i Norge. Vi kan imidlertid ta kontakt med deg så snart vi kan gå ut med tidspunktet for lansering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Informasjon fra firmaet i dag:

 

Latuda (lurasidon) har nå fått norsk markedsføringstillatelse og pris, og vi forventer å ha varer tilgjengelig fra 1. september.

Latuda er indisert for behandling av schizofreni hos voksne over 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg lyst på, men spørs om de liker at jeg vil forandre på medisinene da når jeg nett har begynt på risperdal :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har en facebookvenn som fikk tardive dyskenisier fra Latuda. 

Fra hvilket land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utfra hva jeg kan lese om det på nett virker det som et fint preparat, litt som Zeldox. Siden det er nyere, tror du det kan ha bedre effekt enn Zeldox?

Foreløpig velger jeg å ikke tro noe om dette. Jeg formidler kun informasjon.

Etter hvert som jeg får erfaring med det, skal jeg komme med egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare benzo også., ser ike noe galt med det. Det hjelper meg med angst , uro og konsentrasjonsevne.

Men har prøvd det som er aktuelt av andre medisiner. Av disse medisinene har jeg lagt på meg, fått hud

problemer, nerverykkning i ansiktet, som gikk bort igjen .

Medisinene gjorde meg dessuten følelsesløs, fint å kunne føle glede synes jeg.

Kan ikke skjønne hva som ee så negativt med benzo, den har langt mindre bivirkninger enn de andre medlemmene som brukes i psykriatrien.

Avhengighet? ja vel , men er det verre enn å bruke annen medisin år etter år .Dessuten blir en avhengig av de og, kan være like vanskelig eller verre å slutte på dem.

Det er ikke det at jeg er imot medisiner som brukes mot depresjon og psykose, fordeler og bakdeler ved å bruke dem må veies opp, det må den enkelte gjøre selv.For meg er bare bebzo riktig.

Anonymous poster hash: 671e5...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste alt du hadde lagt ut av informasjon om den nye medisinen jeg, nå er ikke jeg noen proff på medisiner men det minnet meg om mye jeg har lest før. Og bivirkning listen var som vanlig lang som et vondt år.

Hvorfor kan de ikke lage noen medisiner uten alle disse potensielt farlige bivirkningene?

Jeg kommer aldri til å bruke noen av disse medisinene så lenge de kan være så skadlige, benzo har ikke så mange bivirkninger så da velger jeg heller det.

Virker som det er langt igjen før det kommer en medisin mot psykose som virker godt på alle typer symptomer og som gir lite bivirkninger.

Og så tenker jeg at det er litt forskjell på hva en kan akseptere av bivirkninger, skal en bare bruke medisinen en kort tid, så kan en tåle å utsette seg for litt mer bivirkninger enn vis en skal bruke medisiner et helt liv.

Anonymous poster hash: 671e5...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det blitt slettet mye her? Eller er benzo diskusjoner bannlyst på,dol?

Benzodiskusjonen tar vi i tråder med tilsvarende overskrift. I denne tråden diskuterer vi lurasidone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare du NHD som kan diskutere lurasidone, er vel ikke så mange her som er lege .Ikke er det brukt i Norge heller så da er det ingen her med brukererfaring heller.Blir det ikke da litt vanskelig å diskutere?

Så da må du vel kanskje heller gi enkel opplysning.

Hva er eet produsenten mener er anderledes /bedre med denne medisinen i forhold til det vi har av psykosemedisin fra før?

Anonymous poster hash: 671e5...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde medisiners virkning var veldig individuelt.

Jeg tror ikke min behandler hadde brydd seg noe særlig om hva jeg følte ville hjelpe meg, basert på et knippe andre personlige erfaringer og kanskje litt lesing i bivirkningslisten på Wikipedia.

Men kanskje jeg tar feil.

Uansett håper jeg denne nye medisinen fører til bedre liv for dere. Men jeg mistenker at den ikke skiller seg noe ut fra de andre. Selv en eldgammel medisin som Trilafon er det som virker best på noen.

Jeg tror man skal vente lenge på noe revolusjonerende. (Selv håper jeg på et passende retrovirus, for å faktisk rette opp det som er galt genetisk sett.)

For all del, prøv den ut. Men jeg tror det ofte kan bli sløsing med tid og krefter. Dette gjelder mer enn lurasidone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...