Gå til innhold

Haster litt... trenger råd!

Anbefalte innlegg

Vår lille gutt på to år, sliter litt for tiden. Han har den siste måneden vært mye syk, feber og forkjølelse. Ved røntgen thorax ble det bemerket "svakt mettede fortetninger perihilært bilat", og CRP tyder på virusinfeksjon. For ca. 14 dager siden fikk han babyhaler med ventoline, inntil 8 ggr. pr. dag, 1-2 doser pr. gang.

Fra tirsdag og til fredag i forrige uke var han i OK form. Han har ikke hostet så mye, og ikke virket tett. Hadde heller ikke feber. Fra fredag og til i dag har hosten øket på, og fra i går kveld har han vært tett. Fortsatt ingen feber. Han har tydelige inndragninger både i halsgrop og under bryskassen, puster med magen og skuldrene, og vi hører at det piper og hveser på utpust. Han har i tillgg fått litt feber i dag. Han er relativt grinete, sover veldig dårlig, hoster en del og puster raskt og hektisk.

Til tross for dette, så er han i aktivitet. Han går litt rundt her hjemme, leker med bilene sine og er ltt aktiv. Jeg har gitt ham ventoline 4 ggr hittil i dag, og synes at virkningen forsvinner veldig fort. Han vil ikke spise eller drikke nevneverdig, og blir da litt "hyper" og "overstadig" når han får medisin. Og han virker tett igjen ganske raskt, raskere enn vi tidligere har erfart når han har fått ventoline. Kan dette være lungebetennelse? Har lungebetennelse de samme pipelydene som vi hører i ryggen hans på utpust? Jeg kvier meg litt for å ringe legen hans, det har blitt noen turer dit i de siste...

Hosten hans er litt slimete, og jeg synes dette høres ut som det legen mente var astma, men vi har så liten erfaring enda, både med ventoline og hvordan astma "høres" ut, så jeg synes det er så vanskelig å bedømme hva som er hva. Jeg synes at han høres besværet ut i pusten hele tiden, og hver gang jeg har lagt øret mot ryggen hans, så hører jeg tydelige pipelyder langt nede i lungene hans. I tillegg hoster han altså endel.

Noen erfarne "astma-mødre" eller andre med erfaring å dele? Hva bør jeg gjøre når ventolin ikke har veldig god effekt. Det må jo sies at uten ventoline blir han enda tettere. Jeg blir så usikker...Han er ikke blå eller noe sånt, og han puster ikke så hurtig at han ikke klarer å snakke, så det er jo ikke alvorlig i den forstand, men jeg ser jo at han blir så sliten. Og det er fælt for en mamma det...

Dette ble, som vanlig, langt, håper virkelig at noen kan gi meg noen gode råd! Jeg synes dette er vanskelig jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39550-haster-litt-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tie!

Vår sønn er 19 mnd, og har hatt lungebetennelser flere ganger. Både med tydelig hvesing og stille. Er det lenge siden dere hadde lungerøntgen?

Hvis legen mente han hadde astma, syntes jeg det var rart at han kun har fått ventolin, som er en anfallsmedisin. (åpner luftveiene). Han burde hatt en forebyggende medisin i tillegg, feks. Pulmicort o.l.

Mange barn kan bli litt hyper av ventolin. Vår gjør det...

Synes du skal ta kontakt med legen igjen jeg. Ikke vær redd for å mase, legene har betalt for å hjelpe deg. Det er derfor de er der.

Ps! En trenger ikke ha skyhøy feber heller for å ha lungebetennelse, vår pode lå på ca. 38,3-38.6

Håper dere får god hjelp videre.

klem fra

Jeg har telt pustefrekvensen hans, og denne ligger på mellom 40-50 i våken tilstand. Den går litt ned etter at han har fått ventoline, men etter 1 time maks. er det like ille igjen. Han peser skikkelig, men er kvikk og helt med. Får selvfølgelig panikk når vi prøver å gi ham ventoline med babyhaleren nå, sikkert fordi han bruker så mye krefter på å puste. Vi gir ham altså ventoline fortsatt, men får ikke den helt store virkningen. Er snart oppe på den dosen legen sa at var maks i døgnet, 8 ggr., inntil 2 puff hver gang. Fortsatt veldig takknemlig for svar!

Jeg har telt pustefrekvensen hans, og denne ligger på mellom 40-50 i våken tilstand. Den går litt ned etter at han har fått ventoline, men etter 1 time maks. er det like ille igjen. Han peser skikkelig, men er kvikk og helt med. Får selvfølgelig panikk når vi prøver å gi ham ventoline med babyhaleren nå, sikkert fordi han bruker så mye krefter på å puste. Vi gir ham altså ventoline fortsatt, men får ikke den helt store virkningen. Er snart oppe på den dosen legen sa at var maks i døgnet, 8 ggr., inntil 2 puff hver gang. Fortsatt veldig takknemlig for svar!

For meg høres det ut som om dere burde dra til legen. Jeg har en toåring som skal bruke forstøverapparat når han er så dårlig som du beskriver, og selvsagt er det viktig med forebyggende medisin som wiil skriver. Dessuten har vi fått beskjed om å kontakte lege hvis han tetner fortere enn hver 3. time. Ventolinen skal gis med tre timers mellomrom ikke sant.?! Sykehuset vil ha kontroll på astmamedisiner som må gis i kortere intervaller enn dette.

Om derre ikke allerede dro i går gå i dag.

Min sønn har lungebetennelse nå uten høy feber eller tunge inndragninger, men så får han også astmamedisin.

Lykke til

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

tie.

Det er klart at dette bør legen vurdere på nytt. Både om astmabehandlingen bør utvides med andre preparater og om det foreligger en infeksjon i tillegg. Uansett, få legen til å se på han igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...