Gå til innhold

Sette grenser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en veldig deprimert venninne som er negativ og bare klager. Alt grubles på av bagateller som blir til store problemer. Hva om, hvis om sånn og sånn skjer hvis jeg gjør sånn og sånn osv.. jeg sier at jeg ikke kan gi noe sikkert svar. Og så på igjen med samme spørsmål om igjen og om igjen. Henger seg helt opp. Hvis jeg er sliten selv blir jeg så tung i kroppen og føler meg dårlig av negatvititeten og at alt tar så lang tid med henne, fra å snakke til å kle på seg. Jeg prøver å hjelpe, men hun vil ikke ha hjelpen som psykolog tilbyr henne. Vil ikke ta medisner, bare benzodiazepiner, masse av det.

Noen råd for hva jeg skal gjøre som venninne for å orke å være mer sammen med henne? Det viktigste er å sette grenser for masingen hele tiden tenker jeg. Jeg kan ikke bekrefte henne på alt hele tiden, og ganske mange ganger er jeg uenig med henne og forstår at de rundt blir slitne.

Det er nesten som min energi blir borte bare av å ha henne i rommet noen ganger. Kanskje begrense kontakten, men hun har ingen andre. Anonymous poster hash: 2e760...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må være min svigermor som går igjen. Isåfall må grensene leveres skriftlig og med kjempedigre bokstaver. Slike mennesker er tyver, de stjeler energien til folk. Noen bør påpeke ovenfor din venninne at hun risikerer å miste alle sine venner, inklusive deg, om hun ikke endrer adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energity er rette ordet. I dag er jeg helt utsltitt og tung i hodet. Har en samboer som vil at hun skal komme hit ? Men når hun er her så prater ingenting. Melder seg helt ut. Han virker også deprimert og mutt og sur... Har lurt på om det er min skyld, men jeg prøver å dra opps stemningen og gjøre det hyggelig, men ingenting hjelper.<br />Jeg blir glad av å være sammen med andre mennesker så jeg tror ikke det min skyld at han er sånn. Men vet ikke om det er vanlig å bli så dratt ned og påvirket av de som er rundt en som jeg blir?

Anonymous poster hash: 2e760...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må du trå hardt til med kanon. Sprettert virker ikke på slike personer.

 

"Hvis vi skal fortsette å være sammen, er det en forutsetning at du slutter med grubling, negativt prat og sutring. Hvis du starer med dette og ikke umiddelbart slutter når jeg sier fra, kommer jeg til å gå/forlate deg"

 

Du må være forberedt på at du faktisk må gå noen ganger før dette evt endrer seg. Her må du være konsekvent og gjennomføre det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg gjøre. Jeg har prøvd med avledningstekninkker osv, men det nytter bare i en kort periode. Jeg skal prøve det! Hun er nok sterkt "immun" på annet enn direkte tiltale. Slik et hun mot andre selv også. Hun kan blir voldsomt sint og si ting direkte. Hun trenger grenser!

Anonymous poster hash: 2e760...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...