Gå til innhold

Sjakk bra for autister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror sjakk er bra for alle jeg :-)

 

Spilte det mye da jeg var liten, men har dessverre sluttet med det for mange år siden.

Synd egentlig, siden vi nerder har blitt de kuleste gutta nå :P og sjakk har blitt sosialt akseptert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sjakk er bra for alle jeg :-)

 

Spilte det mye da jeg var liten, men har dessverre sluttet med det for mange år siden.

Synd egentlig, siden vi nerder har blitt de kuleste gutta nå :P og sjakk har blitt sosialt akseptert igjen.

Hei!

Ok

Først: jeg er så stolt, Carlsen begrunnet sine uvanlige trekk som PC var uenig i :-)

Ja sjakk er sikkert btra for mange, men artikkelen jeg linker til vektla.

Stillhet konsentrasjon og mønster, samt regler, dette er veldig autismevennlig.

Det betyr ikke at alle har talent, men kan oppleve stor mestring og glede og utvikling gjennom spillet.

Når jeg mente bra for autister, mener jeg også at mange med autisme ikke er gode i idretter som innebærer baller, mye uro og hurtighet. I sjakk får man tid å tenke, det er en mer stille og roligg sport.

Jeg spiller lite selv, spilte mye før, nå lstuderer jeg og gjør husarbeidet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakk er bra for alle, tror jeg. Jeg synes det er så gøy å se at ungene er blitt sjakkfrelste! Min sønn er klar som et egg for å finne en sjakklubb for barn her i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakk er bra for alle, tror jeg. Jeg synes det er så gøy å se at ungene er blitt sjakkfrelste! Min sønn er klar som et egg for å finne en sjakklubb for barn her i nærheten :)

Hei!

Jada.

Det jeg mente er at noen idretter utpeker seg ved sin ro, rom for konsentrasjon og tenkning, som autismevennlig.

Men ja jeg mener at sjakk bør bli et skolefag, jeg ser jo barn vi har på besøk bli glade i sjakk og mange har aldri spilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...