Gå til innhold

Overgangsstønad og arbeidsledighetstrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglus

Hei!

Etter endt fødselperm. er jeg arbeidsledig. Jeg har søkt arb.l.trygd og fått det.

Har også fått skjema fra trygdekontoret ang overgangsstønad. Jeg er enslig forsørger.

Overgangsstønaden blir jo redusert etter hvor mye inntekt man har, det vet jeg.

Men jeg forsto det slik at arb.l.trygden også regnes som inntekt og at man kan søke overgangsstønad når man har arb.l.trygd. på lik linje med når man jobber og får lønn.

Stemmer dette...at jeg kan søke om overgangsstønad (og få det, redusert) selv når jeg går på arbeidsledighetstrygd?

Tusen takk for evt svar

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Man mister arbeidsledighetstrygden og får full overgangsstønad hvis man søker overgangsstønad, det kommer helt an på om du planlegger å få deg jobb eller ei

Det er ikke hjemmel i ftrl § 4-25 for stans av dagpenger pga overgangsstønad.

Forholdet mellom dagpenger og overgangsstønad reguleres av ftrl § 15-9, som sier at overgangsstønad reduseres med 40% av arbeidsinntekt utover halve grunnbeløpet.

Dagpenger likestilles i § 15-9 tredje ledd med arbeidsinntekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...