Gå til innhold

Gravid og strekk-smerter i magen


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg er gravid (37 år), 34 uker på vei og har stort sett vært i fin form fram til nå. Jeg har ett barn fra før. Den siste uken har jeg fått smerter på venstre side av magen (på høyde med navlen).

Smertene meldte seg først bare da jeg beveget meg utendørs. Det kjentes som jeg fikk "hold". Senere har de økt både i intensitet og varighet. Nå er smertene der hele tiden, men verst når jeg beveger meg. Magen er øm å trykke på i det aktuelle området. Det er smertefullt å gå, særlig utendørs, jeg våkner hver gang jeg snur meg om natten og det tar tid å komme seg ut av sengen/opp fra liggende stilling. Jeg klarer ikke bevege meg over lange avstander ute lenger, jeg må ta bilen til butikken for eksempel, og jeg må gå i sakte for at smertene ikke skal bli for intense.

Etter å ha surfet litt, tenker jeg at dette kan dreie seg om såkalte ligamentsmerter. Jeg har vært hos lege i dag, og han var enig (men virket ikke som om han hadde så god greie på dette). Jeg stilte en del spørsmål jeg ikke fikk utfyllende svar på. Kanskje du kan svare? Jeg leverte forresten urinprøve og legen utelukket at det hadde noe med nyrene å gjøre.

Hva er egentlig ligamentsmerter og er det sannsynlig at det er det jeg har (lite info å finne ved surfing, men de fleste steder knyttes det til tidlige svangerskapsplager)?

Jeg opplever at smertene øker ved fysisk aktivitet, og at jeg blir "straffet" om kvelden og natten hvis jeg for eksempel går en tur. Bør jeg likevel prøve å holde et normalt aktivitetsnivå?

Finnes det øvelser eller lignende jeg kan gjøre for å lindre eller forebygge ytterligere smerter?

Er det sannsynlig at dette går over i løpet av de siste ukene av svangerskapet? Hvor lenge er det evt. vanlig at man går med slike smerter?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ligamentsmerter er ikke er definert medisinsk begrep. Det er ikke noe man lærer om som legestudent og det finnes ikke beskrevet i de vanlige lærebøker. Det er en slags trøst for ubestemte smerter, at det nok er båndene omkring livmoren som strekkes. Så jeg forstår godt at din lege er usikker.

Symptomene du beskriver får meg til å tenke på bekkenløsning, men stedet (i høyde med navlen) stemmer ikke. Det at du har smerter en stund etter aktivitet, er typisk ved bekkenløsning. Rådet er mosjon innenfor smertegrensen. Mosjon i basseng er nyttig og belaster ikke kroppen. Det er vel fare for at dette kan vare i resten av svangerskapet.

Hvis det er veldig plagsomt, synes jeg at du skal henvises til fødeavdelingen for en sjekk.

Lykke til med resten av svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...