Gå til innhold

Han har så rett. Bra noen sier dette.


ekte nick

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.vl.no/samfunn/ytre-venstre-vet-ikke-hva-rasisme-er/

 

Jeg er vanligvis på venstresiden. Men i spørsmål om innvandring og romfolk mm syns jeg ofte at venstresiden låser debatten altfor fort.

 

Derfor liker jeg det han her sier.

 

Ordene rasist, rasisme og fremmedfrykt er etter hvert så misbrukt at de har mistet enhver mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hvor tolerant er du når du har en sigøynerfamilie i etasjen under deg, oppgangen er griset ned og det er bråk døgnet rundt? Det koster så lite å være edel. Jeg tror en del som er ute i felten har andre opplevelser, særlig med blikk på barn og unge. Jeg tror det ville vært en stor fordel om flere rom­familier ble fratatt ungene sine. Men det er ekstremt ubehagelig å si noe sånt, fordi den ekle høyre­populismen spøker i bakgrunnen.»

 

Fantastisk! Med samme "logikk" anfører jeg herved at flere foreldre med IQ inntil 3 standardavvik over normalen også burde blitt fratatt ungene sine - ordskiftet og tilværelsen forøvrig hadde blitt mye renere uten tilvekst av flere irrasjonelle idioter... 

 

...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Availability_heuristic

 

...

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 4df2f...6db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart
 Jeg tror det ville vært en stor fordel om flere rom­familier ble fratatt ungene sine.

 

Jeg får ikke helt på hva som egentlig kommuniseres her, jeg. Er ikke dette selvinnlysende da? Det er også en fordel om flere norskinger ble fratatt ungene sine. Mener han at flere romfamilier enn norskingfamilier, relativt til antallet av hver, bør fratas ungene sine? Vel, ok, det er vel heller ingen drøy påstand, da romfamilier såvisst er mer fattige enn norskingfamilier. Mener han kanskje at flere romfamilier enn norskingfamilier med samme økonomi (og diverse andre sosiale forhold) burde fratas ungene sine? Først da er vi inne på rasisme, i den forstand at en rase er bedre enn en annen. Kort oppsummert er det en løssluppen uttalelse det er tvilsomt om er verdt å gjøre til nasjonal samfunnsdebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt på hva som egentlig kommuniseres her, jeg. Er ikke dette selvinnlysende da? Det er også en fordel om flere norskinger ble fratatt ungene sine. Mener han at flere romfamilier enn norskingfamilier, relativt til antallet av hver, bør fratas ungene sine? Vel, ok, det er vel heller ingen drøy påstand, da romfamilier såvisst er mer fattige enn norskingfamilier. Mener han kanskje at flere romfamilier enn norskingfamilier med samme økonomi (og diverse andre sosiale forhold) burde fratas ungene sine? Først da er vi inne på rasisme, i den forstand at en rase er bedre enn en annen. Kort oppsummert er det en løssluppen uttalelse det er tvilsomt om er verdt å gjøre til nasjonal samfunnsdebatt.

 

Det er bl.a. veldig mange sigøynerbarn som ikke går på skole. Og de som gjør det, har stort fravær.

 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/norske-rom-barn-dropper-skolen-1.10865918

 

Fraværet blant rom-elever er opptil 62 dager - eller en tredel av skoleåret. Det skyldes blant annet at elevene er på reise med familien flere måneder i sommerhalvåret, fra april til oktober.

 

Dette er én grunn til at barnevernet bør komme på banen uten at man  drar opp rasismekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Dette er én grunn til at barnevernet bør komme på banen uten at man  drar opp rasismekortet.

 

Det er ikke rasisme med mindre man "skylder på" romfolk som "rase". Man kan anerkjenne hvordan situasjonen er og ikke være rasist om man skylder på økonomiske og sosiale forhold. Det blir det samme som å si at man bør frata ungene til noen alkoholikere. Det bare er slik at det pga. mange "eksterne" forhold står veldig dårlig til med romfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rasisme med mindre man "skylder på" romfolk som "rase". Man kan anerkjenne hvordan situasjonen er og ikke være rasist om man skylder på økonomiske og sosiale forhold. Det blir det samme som å si at man bør frata ungene til noen alkoholikere. Det bare er slik at det pga. mange "eksterne" forhold står veldig dårlig til med romfolket.

 

Reising halve året er en del av kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en liten andel romfolk reiser hit for å tigge, mener du?

 

Leser du i det hele tatt innleggene du svarer på?

 

Fraværet blant rom-elever er opptil 62 dager - eller en tredel av skoleåret. Det skyldes blant annet at elevene er på reise med familien flere måneder i sommerhalvåret, fra april til oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en liten andel romfolk reiser hit for å tigge, mener du?

Romfolk har i alle tider reist rundt, spesielt i sommerhalvåret. Ergo har ungene der sjeldent gått på skolen annet enn på vinterstid. Jeg hadde en rom-jente i klassen en kort periode på barneskolen, jeg får helt vondt når jeg tenker på henne nå, barnevernet skulle helt klart vært inne i bildet. Hun hadde hallusinasjoner i dusjen på skolen husker jeg, jeg var hjemme der en gang og det var et salig rot og faren var ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Det er mange romfolk som forblir på hjemstedet sitt. Jeg tror ikke lykkejegerne som farter rundt for å tigge representerer flertallet. Mange har faktisk ikke råd til denne "investeringen"...

 

At Lillemus trekker frem ett eksempel anser jeg som lite relevant for romfolk som folkeslag.  ;) Det var en norsk mann som mishandlet sin stesønn til døde for litt siden, skal man si noe om norskinger på bakgrunn av dette, da?

 

Når det er sagt, det er mye som må gjøres med romfolk. Men jeg mener det kommer av sosiale forhold. Mange ser ut til å tolke slike uttalelser (som mine) som at man "unnskylder" noen. Det er en feilslutning. Ta rusmisbruk blant norskinger, da. Dette er jo noe man anerkjenner som sykdom og/eller sosiale problemer. Det er nok likevel ganske få som unnskylder vanskjøtsel av barn av den grunn, aller minst meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene rasist, rasisme og fremmedfrykt er etter hvert så misbrukt at de har mistet enhver mening.

 

Ja, de har i hvertfall mistet mye av sin opprinnelige mening. Noen bruker ordene til hets mot meningsmotstandere. Veldig ugreit.

 

Andre på venstresiden som bruker ordene i feil betydning, mangler et passende ord for å beskrive det de vil. Ser man på sammenhengen de brukes i, ser man bedre hva som vedkommende vil uttrykke: At det etter deres syn ofte gis for lite omtanke for utslåtte og vanskeligstilte mennesker med utenlandsk opprinnelse. Et slikt syn bygger gjerne på forestillingen om at Norge har mer enn tilstrekkelige med velferdsressurser til å tilby utlendinger et liv her som ikke er dårligere enn de fleste andre har. Disse folkene på venstresiden skiller ikke mellom "velferdsflyktninger" og virkelige hjelpetrengende flyktninger. Akkurat det provoserer vel mange sterkt.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Ytterliggående venstre slenger om seg med rasismeanklager (mot altfor mange), og ytterliggående høyre er det (rasister). Syns det er ganske håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rasisme med mindre man "skylder på" romfolk som "rase". Man kan anerkjenne hvordan situasjonen er og ikke være rasist om man skylder på økonomiske og sosiale forhold. Det blir det samme som å si at man bør frata ungene til noen alkoholikere. Det bare er slik at det pga. mange "eksterne" forhold står veldig dårlig til med romfolket.

 

Det er kun en norsk rom som har fullført videregående skole - noensinne. Det skyldes ikke mangel på muligheter. Det skyldes ikke mangel på økonomiske og sosiale forhold. Det skyldes ikke "eksterne forhold".

 

Det skyldes ene og alene kulturen.

 

Ønsker man da å gjøre noe med dette, så er det kulturen som det må settes søkelys mot - og der endringer må skje. For om man ikke makter å endre kulturen til romfolket, så får man heller aldri gjort noe med økonomiske, sosiale eller andre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Det er kun en norsk rom som har fullført videregående skole - noensinne. Det skyldes ikke mangel på muligheter. Det skyldes ikke mangel på økonomiske og sosiale forhold. Det skyldes ikke "eksterne forhold".

 

Det skyldes ene og alene kulturen.

 

Ønsker man da å gjøre noe med dette, så er det kulturen som det må settes søkelys mot - og der endringer må skje. For om man ikke makter å endre kulturen til romfolket, så får man heller aldri gjort noe med økonomiske, sosiale eller andre forhold.

 

Jeg tror ikke dette er motsetninger. Altså at årsaken er kulturen og eller sosiale forhold. Alt henger jo sammen.

 

Det betyr gjerne ikke at man unnskylder noe som helst eller ikke skal stille krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...