Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvem jeg kan spørre om dette, men du kan vel kanskje hjelpe litt. Jeg hadde en fetter på 17 år som plutselig døde her i oktober. Han bare sovnet inn i soveposen sin på et data party. Det kom i VG og med kun feil informasjon hele veien for å skape nyheter. Der forklarte de at han la seg feil vei i soveposen og døde av oksygen mangel. Dette er da helt feil. De har prøvd å finne en årsak til hans plutselige bortgang, men etter utallige undersøkelser finner de ingenting. Så vi får aldri noe svar på det ser det ut til. Dette er jo veldig frustrerende for alle. Men nå nettopp skjedde det nok et plutselig dødsfall. Kusinen til faren til den avdøde fetteren min, hadde også en gutt på 17 år som plutselig fallt om etter å ha stått opp om natten for å gå på toalettet. Heller her finner de ingen grunn til at gutten skulle dø. Man får ikke noe som helst svar på det...Og jeg kan nesten ikke fatte hvordan det er mulig at noen bare dør uten noen som helst grunn. Og hadde jeg vært under 17 år nå og ikke 23 så hadde jeg virkelig begynt å frykte og lukke øynene. Skjer dette oftere enn vi får høre om? Hvor vanlig er det at så unge gutter bare dør uten noen som helst synlig grunn? Hører noen snakke om forsinket krybbedød...men synes det høres veldig vagt ut og virker i det hele tatt veldig usannsynlig. Finnes det noe som helst du kan si for å belyse dette? Det virker bare tvers igjennom ufattelig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at du her ser hvor tilfeldig slikt kan skje. Plutselig dør to unge gutter, helt uforklarlig. Nå kan det gå tyve år til neste gang du opplever at noen du kjenner dør.

Selv opplevde jeg at to fra min skole døde like etter ungdomsskolen. Tilfeldig, men sant. Så opplevde jeg ikke noen dødsfall i min bekjentskapskrets før jeg var i slutten av tredveårene. Da døde også to jeg kjenner.

Tror de fleste opplever slike dødsfall som du refererer til, og for alle er det sikkert de samme tankene om :hvorfor/hvordan/hvorfor dem og ikke meg osv......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-149371
Del på andre sider

Jeg tror nok at du her ser hvor tilfeldig slikt kan skje. Plutselig dør to unge gutter, helt uforklarlig. Nå kan det gå tyve år til neste gang du opplever at noen du kjenner dør.

Selv opplevde jeg at to fra min skole døde like etter ungdomsskolen. Tilfeldig, men sant. Så opplevde jeg ikke noen dødsfall i min bekjentskapskrets før jeg var i slutten av tredveårene. Da døde også to jeg kjenner.

Tror de fleste opplever slike dødsfall som du refererer til, og for alle er det sikkert de samme tankene om :hvorfor/hvordan/hvorfor dem og ikke meg osv......

Da er det uvanlig mange som må få ubegrunnet dødsårsak rundt omkring. Trodde kanskje vi hadde tester og utstyr til å finne dødsårsakene på de fleste...Men da har vi kanskje ikke kommet så langt likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-149564
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Buskas.

Sannsynligheten for at to unge gutter i samme familie skal dø plutselig ar statistisk sett forsvinnende liten. Imidlertid vil det kunne foreligge en tilstand som er genetisk betinget, og da vil forholdet være helt annertedes.

Det finnes enkelte genetisk betingete (arvelige) tilstander som disponerer de personer, som har forandringen, for meget alvorlige hjerterytmeforstyrrelser. Hos noen av dem vil plutselig død være det første symptom. Tilstanden er ikke lett å diagnostisere, den vil ikke kunne finnes ved en vanlig undersøkelse etter inntrådt død, og diagnosen før eventuelle symptomer er ikke enkel å stille.

Vi er nå kjent med at slike tilstander kan foreligge, og vil ved hjelp av spesielle genteknologiske diagnosemetoder kunne vise at tilstanden foreligger.

Det finnes også andre tilstander som kan forårsake plutselig død hos unge mennesker, uten at de har genetisk bakgrunn, og det vil i så fall være mer tilfeldig hvem som får slik fatal komplikasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-150280
Del på andre sider

En venn av meg døde da han var 18 år (13 år siden nå). Jeg husker han fortalte meg om lillesøsteren hans som uforklarlig døde på klippene ved havet, nedenfor huset hans. Hun ble funnet død (og tørr - hadde ikke druknet). Jeg var rystet da han fortalte det.

Men på samme måte døde denne vennen min, nede ved klippene ved havet. Helt uten forvarsel eller noen plager. Ingen synlige tegn til dødsårsak (er ikke sikker på om han ble obdusert).

Mystisk.

Det kan være en genetisk betinget hjertefeil, men kanskje vanskelig å konstantere i ettertid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-150318
Del på andre sider

Annonse

Gjest aaabbbcc

En venn av meg døde da han var 18 år (13 år siden nå). Jeg husker han fortalte meg om lillesøsteren hans som uforklarlig døde på klippene ved havet, nedenfor huset hans. Hun ble funnet død (og tørr - hadde ikke druknet). Jeg var rystet da han fortalte det.

Men på samme måte døde denne vennen min, nede ved klippene ved havet. Helt uten forvarsel eller noen plager. Ingen synlige tegn til dødsårsak (er ikke sikker på om han ble obdusert).

Mystisk.

Det kan være en genetisk betinget hjertefeil, men kanskje vanskelig å konstantere i ettertid.

I en fjern gren av vår familie har mange av guttene/mennene dødd plutselig og uforklarlig. De fleste var fettere, det døde ca 2 i hver søskenflokk. Den yngste døde da han var i det millitære (kona nektet obduksjon), 2 andre har dødd på idrettsbanen, en var på sjukehus for en bagatell da han døde o.s.v.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39585-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-150320
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...