Gå til innhold

Goodbye NAV!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som mor til ungdommer som nå er litt eldre enn deg, vil jeg si at jeg skulle vært bra lutfattig før jeg hadde sendt min 19-årige skoleelev til Nav.

Tenker det må være den verst tenkelige start på livet.  Om du var arbeidsledig så, men du er jo skoleelev etter som jeg skjønner. I din alder går du vel siste året på videregående ?

Litt annet svar i fra meg enn fra de andre her.

Jeg liker ikke gå på nav. Det har jeg aldri gjort. Derfor jeg meldte meg ut. Ja, jeg går siste året på vgs. Men det var ikke foreldrene mine som sendte meg ditt om du lurer.

Endret av Caylee
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

19

• AnonymBruker

10

• Angustia1

7

• Captain Cheeseheart

5

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg liker ikke gå på nav. Det har jeg aldri gjort. Derfor jeg meldte meg ut. Ja, jeg går siste året på vgs. Men det var ikke foreldrene mine som sendte meg ditt om du lurer.

Ta imot det du har krav på, du. Denne diskusjonen her, den handler ikke om deg, men om systemet.

Skrevet (endret)

Ring til nav og si at du gjorde en feil når du sendte meldekort - at du krysset av feil. Hvis du er heldig hører de på deg og du får de pengene du har krav på. Andre har ikke noe med hvor du får penger fra. Bare svar at det er privat eller at de ikke har noe med det, eller la være å svare. Man må være egoistisk når man er syk. Ikke tenke på hva andre tenker. Når det gjelder kontakt med Nav må man også være litt tykkhudet. Ansatte på nav kan ha fordommer mot de som får penger fra Nav. Dette må man bare la prelle av.

ELLER

Begynn å gå med morgenavisen da. Det greier du å leve av.

OG lær av dine feil. Impulsive handlinger kan være skadelig for deg selv.

Endret av tjohei1
Skrevet

Hvordan gjør man det? Må man vente i flere måneder i kø på nytt?

Jeg svarte nok uklart i går fordi jeg kun hadde tilgang til en PC som produserer ca 50 4-tall per tegn, og jeg redigerer til den stor gullmedaljen  :lol:

Prøver igjen:

Du kryssa nei på fortsatt arbeidssøker. Meiner å huske at du har arbeidsavklaringspenger, i så fall får din saksbehandler / veileder en beskjed på datasystemet som sier noe slikt som at "Caylee har svart nei på spørsmålet om å fortsatt være registret som arbeidssøker, men skal ikke "inaktiveres" pga servicegruppe aap (arbeidsavklaringspenger)". Ergo blir du antakelig snarlig kontakta av din saksbehandler. Evt kan du komme i forkant å kontakte NAV ang dette.

Antakelig er aap-stønaden din stansa fra NAV Forvaltning (dette skjer maskinelt). Da må du i så fall fylle ut skjema om gjenopptak av aap, dette kan du også sende elektronisk. Behandlingstida på dette er vanligvis kort. Du bes oppgitt en årsak - der kan du si at du kryssa nei og oppgi dårlig dømmekraft / helsesituasjon, eller at det var ved en feiltakelse. NAV trenger ikke ytterligere dokumentasjon på dette så lenge du har en løpende sak.

Skrevet

Jeg svarte nok uklart i går fordi jeg kun hadde tilgang til en PC som produserer ca 50 4-tall per tegn, og jeg redigerer til den stor gullmedaljen  :lol:

Prøver igjen:

Du kryssa nei på fortsatt arbeidssøker. Meiner å huske at du har arbeidsavklaringspenger, i så fall får din saksbehandler / veileder en beskjed på datasystemet som sier noe slikt som at "Caylee har svart nei på spørsmålet om å fortsatt være registret som arbeidssøker, men skal ikke "inaktiveres" pga servicegruppe aap (arbeidsavklaringspenger)". Ergo blir du antakelig snarlig kontakta av din saksbehandler. Evt kan du komme i forkant å kontakte NAV ang dette.

Antakelig er aap-stønaden din stansa fra NAV Forvaltning (dette skjer maskinelt). Da må du i så fall fylle ut skjema om gjenopptak av aap, dette kan du også sende elektronisk. Behandlingstida på dette er vanligvis kort. Du bes oppgitt en årsak - der kan du si at du kryssa nei og oppgi dårlig dømmekraft / helsesituasjon, eller at det var ved en feiltakelse. NAV trenger ikke ytterligere dokumentasjon på dette så lenge du har en løpende sak.

Jobber du på NAV?

Hva menes med statusen "Venter på behandling av tidligere meldekort"? 

Anonymous poster hash: 65ec6...57b

Skrevet

Jobber du på NAV?

Hva menes med statusen "Venter på behandling av tidligere meldekort"? 

Du har sikker funnet ut av dette nå, men svarer likevel:

Meldekortet venter på behandling pga at du har svart annerledes en maskinelt forventa, altså meldekorta leses maskinelt, ikke av veiledere (saksbehandlere i NAV). Din veileder har fått beskjed om du har en løpende ytelse, og bør kontakte deg.

A wild guess:

1) Du har kryssa nei på tiltak fordi du er i praksis og (i verste fall) har ført timer på punkt 1

2) Du har kryssa nei på tiltak (praksis, kurs, utdanning) pga sykdom / jobb, men tiltaket er registrert hos NAV

3) Du har kryssa ja på kurs / utdanning, men dette er ikke i regi av NAV (altså "ordinære" studier / kurs)

4) Du har glemt å sende et meldekort som blei manuelt oppretta (beklager stammespråk, dette bør NAV kontakte deg om).

Om ikke pengene har kommet siden du skreiv innlegget ditt, vil jeg råde deg til å kontakte NAV. 

Kontaktsenteret finner ut det meste, og kan evt sette deg over til din veileder. Tlf 55 55 33 33 

Skrevet

Du har sikker funnet ut av dette nå, men svarer likevel:

Meldekortet venter på behandling pga at du har svart annerledes en maskinelt forventa, altså meldekorta leses maskinelt, ikke av veiledere (saksbehandlere i NAV). Din veileder har fått beskjed om du har en løpende ytelse, og bør kontakte deg.

A wild guess:

1) Du har kryssa nei på tiltak fordi du er i praksis og (i verste fall) har ført timer på punkt 1

2) Du har kryssa nei på tiltak (praksis, kurs, utdanning) pga sykdom / jobb, men tiltaket er registrert hos NAV

3) Du har kryssa ja på kurs / utdanning, men dette er ikke i regi av NAV (altså "ordinære" studier / kurs)

4) Du har glemt å sende et meldekort som blei manuelt oppretta (beklager stammespråk, dette bør NAV kontakte deg om).

Om ikke pengene har kommet siden du skreiv innlegget ditt, vil jeg råde deg til å kontakte NAV. 

Kontaktsenteret finner ut det meste, og kan evt sette deg over til din veileder. Tlf 55 55 33 33 

Har ennå ikke mottatt noen penger, og jeg har ikke krysset av feil, og har sendt inn alle meldekort jeg har mottatt (elektronisk).

Er NAV-systemet helt fucka opp, eller har jeg fått en totalt inkompetent saksbehandler?

Skrevet

Har ennå ikke mottatt noen penger, og jeg har ikke krysset av feil, og har sendt inn alle meldekort jeg har mottatt (elektronisk).

Er NAV-systemet helt fucka opp, eller har jeg fått en totalt inkompetent saksbehandler?

Har du kontakta NAV? Tviler på at saksbehandleren din er inkompetent, men h*n har kanskje ikke hatt tid til å kontakte deg ang dette. Ta en telefon, send en mail eller stikk innom ditt lokale kontor, så ordner det seg nok  :)

Skrevet

Har du kontakta NAV? Tviler på at saksbehandleren din er inkompetent, men h*n har kanskje ikke hatt tid til å kontakte deg ang dette. 

Hatt tid???? Det er nå 5 (fem!) uker siden jeg leverte første meldekort og denne statusen dukket opp etter én dag.

Og ja, jeg har kontaktet NAV, men det skjer jo ingen ting. Derfor jeg lurte på om hele NAV-systemet er totalt fucka opp, eller om det bare er min saksbehandler som er totalt inkompetent. Beklager å si det, men fy faen, for et totalt råttent system. Hadde jeg ikke hatt sparepenger hadde jeg havnet på gata.

Skrevet

Hatt tid???? Det er nå 5 (fem!) uker siden jeg leverte første meldekort og denne statusen dukket opp etter én dag.

Og ja, jeg har kontaktet NAV, men det skjer jo ingen ting. Derfor jeg lurte på om hele NAV-systemet er totalt fucka opp, eller om det bare er min saksbehandler som er totalt inkompetent. Beklager å si det, men fy faen, for et totalt råttent system. Hadde jeg ikke hatt sparepenger hadde jeg havnet på gata.

OK, det er ikke bra. NAV-systemet er neppe fucka i og med at mange hundretusentalls mennesker lever av NAV-midler.. Logg inn på "Din side" og sjekk status, eller ring / mail / drop innom igjen. Det er også rom for serviceklage på nav.no:

https://www.nav.no/Tilbakemelding/Klage%2C+ris+og+ros

eller du kan sende en klage via skjema:

https://www.nav.no/Skjema/Skjemaer/Klage+p%C3%A5+vedtak/Skjemaveileder11/Klage+p%C3%A5+vedtak

Ang å havne på gata: NAV er plikta til å finne midlertidig bolig i en akuttsituasjon. Det kan være campinghytte, hospits eller brakkerigg.

Har du oppsparte midler, er det i følge "Lov om sosiale tjenester" at du bruker disse før du søker sosialstønad via NAV.

Skrevet

OK, det er ikke bra. NAV-systemet er neppe fucka i og med at mange hundretusentalls mennesker lever av NAV-midler.. Logg inn på "Din side" og sjekk status, eller ring / mail / drop innom igjen. Det er også rom for serviceklage på nav.no:

https://www.nav.no/Skjema/Skjemaer/Klage+p%C3%A5+vedtak/Skjemaveileder11/Klage+p%C3%A5+vedtak

Ang å havne på gata: NAV er plikta til å finne midlertidig bolig i en akuttsituasjon. Det kan være campinghytte, hospits eller brakkerigg.

Har du oppsparte midler, er det i følge "Lov om sosiale tjenester" at du bruker disse før du søker sosialstønad via NAV.

Det skal vel for pokker ikke være nødvendig å søke om sosialstønad når en er innvilget AAP (som forøvrig tok mer enn tre måneder å få behandlet).

Skrevet

Jeg kommer til å bli sykt fattig :(

Idiot!!!

Anonymous poster hash: c95ac...8b9

Skrevet

Det skal vel for pokker ikke være nødvendig å søke om sosialstønad når en er innvilget AAP (som forøvrig tok mer enn tre måneder å få behandlet).

Hvorfor i all verden svarer du Angustia så aggressivt? Hun gidder jo å bruke av sin fritid til å svare på nav-relaterte spørsmål.

Skrevet

Hvorfor i all verden svarer du Angustia så aggressivt? Hun gidder jo å bruke av sin fritid til å svare på nav-relaterte spørsmål.

Jeg er lei av hennes bortforklaringer om hvor fantastiske og feilfrie NAV er. Jeg har i alle år takket høyere makter for at jeg aldri har behøvd å ha noe med dem å gjøre, og når man likevel har måtte det, finner man ut at systemet er minst like ille som slik at det kommet frem i utallige presseoppslag. Hele systemet er pil råttet. Jeg har aldri noen gang opplevd mer rot og inkompetanse.

Skrevet

Jeg er lei av hennes bortforklaringer om hvor fantastiske og feilfrie NAV er. Jeg har i alle år takket høyere makter for at jeg aldri har behøvd å ha noe med dem å gjøre, og når man likevel har måtte det, finner man ut at systemet er minst like ille som slik at det kommet frem i utallige presseoppslag. Hele systemet er pil råttet. Jeg har aldri noen gang opplevd mer rot og inkompetanse.

I såfall synes jeg du kan velge andre enn Angustia som offer for frustrasjonen din. Hun forsøker jo vitterlig å hjelpe deg.

Skrevet

Jeg er lei av hennes bortforklaringer om hvor fantastiske og feilfrie NAV er.

Hvis du leser innleggene hennes som "bortforklaringer om hvor fantastiske og feilfrie NAV er", burde du søke om støtte til nye briller.

Captain Cheeseheart
Skrevet

NAV-systemet er neppe fucka i og med at mange hundretusentalls mennesker lever av NAV-midler..

Hehehe, her sa du noe essensielt på en kort og fin setning...  ;)

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som det hjeper!  Sendte klage i desember (4-6 ukers behandling skulle det være), tror du jeg har fått svar på den klagen nå etter nesten 6 måneder? Tror ikke det nei!

Skrevet

Akkurat som det hjeper!  Sendte klage i desember (4-6 ukers behandling skulle det være), tror du jeg har fått svar på den klagen nå etter nesten 6 måneder? Tror ikke det nei!

Fikk svaret ditt på epost. Trasig at du opplever dette.  :angry: 

Neste skritt er å adressere klagen til NAV-lederen på kontoret via brev eller Kontaktsenteret , da har vedkommende 48 timer på seg til å svare .

Ang andre anklager, bør du adressere dem til rette vedkommende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...