Gå til innhold

Hva gjør dere for å tråsse psykiske smerter.


Nycora

Anbefalte innlegg

Jeg har så mye indre smerter at jeg lett blir liggende i senga. Hodet går i turbofart, men jeg har problemer med å gjennomføre ting. Jeg har brukket bein og det var ikke så vondt som dette. Men dette er jo ikke synlig, derfor kan ingen forstå hvorfor jeg er passiv og isolerer meg. Jeg skammer meg veldig over meg selv.

Nå er jeg nødt til å gjøre noe, blant annet må jeg lage meg mat. I tillegg har jeg lovet å være dagmamma til en unge fram til jul.

Er det "stuerent" å ta endel truxal når man passer barn? Må opp i minst 50 mg for å få effekt. Er vant til den og blir ikke så trett. Andre råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jo ikke psykiske smerter av denne størrelsen, men når jeg opplever psykisk ubehag gjør jeg følgende:

 

Jeg gjør ting. Jeg gjør husarbeid, jeg trener, jeg jobber, jeg gjør enhver ting jeg kan for å ikke bare bli sittende og kjenne etter. For det gjør det bare verre.

 

Iblant øver jeg meg også på å bare være til stede og observere tankene mine. Og jeg må iblant trekke på smilet over hvor mye vås hjernen min greier å hoste opp.

 

Hva du skal gjøre, vet jeg ikke helt. I og med at du sliter med noe tyngre enn jeg gjør, så er det neppe så enkelt. Men jeg tror det minst hensiktsmessige er å bare ligge stille. Gjør noe, hvis du klarer.

 

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å skrive ned hva som plager en. Ellers for meg hjelper det å sove bort smerten. Eller rett og slett tenke på gode minner, og at sånn kan det bli på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke psykiske smerter av denne størrelsen, men når jeg opplever psykisk ubehag gjør jeg følgende:

 

Jeg gjør ting. Jeg gjør husarbeid, jeg trener, jeg jobber, jeg gjør enhver ting jeg kan for å ikke bare bli sittende og kjenne etter. For det gjør det bare verre.

 

Iblant øver jeg meg også på å bare være til stede og observere tankene mine. Og jeg må iblant trekke på smilet over hvor mye vås hjernen min greier å hoste opp.

 

Hva du skal gjøre, vet jeg ikke helt. I og med at du sliter med noe tyngre enn jeg gjør, så er det neppe så enkelt. Men jeg tror det minst hensiktsmessige er å bare ligge stille. Gjør noe, hvis du klarer.

 

God bedring :)

Hei.

Takk for råd, jeg vet jeg bør gjøre noe. Bare det at jeg blir mere og mere sliten. Jeg eier ikke energi lengre. Gjør jeg noe, blir det verre og verre. Jeg greier ikke lese så mye, eier ikke konsentrasjon. Gjør jeg noe går jeg i stå, jeg er som en gammel, senil dame.

 

Tror jeg må gjøre noe med medisineringen, bare lurer på hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å skrive ned hva som plager en. Ellers for meg hjelper det å sove bort smerten. Eller rett og slett tenke på gode minner, og at sånn kan det bli på nytt.

Takk for råd, ja, det er ikke så dumt å skrive. Jeg kan ikke sove hele tiden, dessverre. Kjennes ut som det ideelle akkurat er å dope seg ned og sove. Det har jeg ikke anledning til. Jeg har forpliktet meg ganske mye framover, jeg kan ikke hoppe av livet nå.

 

Trenger smertestillende, men paracet hjelper dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for råd, jeg vet jeg bør gjøre noe. Bare det at jeg blir mere og mere sliten. Jeg eier ikke energi lengre. Gjør jeg noe, blir det verre og verre. Jeg greier ikke lese så mye, eier ikke konsentrasjon. Gjør jeg noe går jeg i stå, jeg er som en gammel, senil dame.

 

Tror jeg må gjøre noe med medisineringen, bare lurer på hva?

 

Jeg tror det som er viktig å forstå, er hvor mye energi du "brenner" ved å tenke over at du ikke får gjort noe.

 

Forsøk å ta det litt i omganger. F.eks en halvtime aktivitet, hvor du har fullt og helt fokus på det du skal og ingenting annet, og en time med hvile, hvor du forsøker å meditere eller bruker andre avspenningsteknikker.

 

I denne "timeplanen" er det lite rom for grubling og bekymring. Men det er meningen. Du må prøve å angripe denne "energityven" og i alle fall gi den så lite fokus som du greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det som er viktig å forstå, er hvor mye energi du "brenner" ved å tenke over at du ikke får gjort noe.

 

Forsøk å ta det litt i omganger. F.eks en halvtime aktivitet, hvor du har fullt og helt fokus på det du skal og ingenting annet, og en time med hvile, hvor du forsøker å meditere eller bruker andre avspenningsteknikker.

 

I denne "timeplanen" er det lite rom for grubling og bekymring. Men det er meningen. Du må prøve å angripe denne "energityven" og i alle fall gi den så lite fokus som du greier.

Du har nok rett i det at jeg tenker og tenker på det jeg burde ha gjort, som jeg ikke greier. Jeg har veldig store planer, men jeg eier ikke energi. Det, i tillegg til denne smerten.

 

Jeg har vært å handlet litt i dag, det er faktisk en stor seier akkurat nå. Tror andre ser rett gjennom meg. Prøver å komme meg ut og gå en tur hver dag, om det så bare er å gå rundt huset 5 ganger. Bedre enn ingenting. Nå har jeg spist, det er også en seier med den dårlig matlysten. I morgen må jeg være sammen med mye mennesker, hvordan skal jeg takle det? Jeg er så paranoid at jeg føler meg selvlysende. :ph34r:

 

Kjenner jeg får angst av å tenke på julen, da kommer det mye folk her. Hjelpe meg, håper virkelig at energien kommer strømmende snart.

 

Jeg vet at tankene har mye og si, jobber med dem hele tiden. Prøver å holde humøret oppe og "klistre" på meg et smil uansett. Kan jo ikke vise andre hvor ille det er, vil ikke bli en sånn "gammel sutredame" som alle springer unna fordi hun er så negativ. Vil for all det unngå dette. :blink:.

 

Synes du jobber bra med deg selv. Jeg også har tendensen til tvang og prøver å ikke bry meg om det. Det er jo bare tullete tanker :huh: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg prøver å stå i ubehaget. Det er godt å kjenne hvordan intensiteten til de vanskelige følelsene minker når jeg ikke gir unødvendig næring til tankene. Og så har jeg mye å gjøre på, har ikke tid til å gruble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått i dette ubehaget siden midten av september. Derfor er jeg nok også noe sliten nå. Har hatt en kollaps hvor jeg ble innlagt og greide nesten ikke å gå.

Nå er jeg ikke så ille, men jeg er veldig sliten. Må vel "kvinne" meg opp og stå på, så for det "briste, eller bære". Julen kommer vel uansett :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å overse psykisk smerte og late som det ikke eksisterer, sier til meg selv at jeg er frisk og at mine reaksjoner er normale. Fake it until you make it, det hjelper selv om jeg kan bli sliten innimellom. Men alle blir jo sliten av og til, det er bare å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å overse psykisk smerte og late som det ikke eksisterer, sier til meg selv at jeg er frisk og at mine reaksjoner er normale. Fake it until you make it, det hjelper selv om jeg kan bli sliten innimellom. Men alle blir jo sliten av og til, det er bare å stå på.

Jeg er jo nødt til å ta meg sammen i lang tid framover. Når smerten er så stor at den overdøver alt annet, er dette ikke lett. Men jeg har et barn å ta meg av. Lurer bare på om det er "stuerent" å ta en del truxal, og hvor mye jeg evt kan ta og samtidig kjøre bil? Blir leger sure hvis man øker medisiner selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo nødt til å ta meg sammen i lang tid framover. Når smerten er så stor at den overdøver alt annet, er dette ikke lett. Men jeg har et barn å ta meg av. Lurer bare på om det er "stuerent" å ta en del truxal, og hvor mye jeg evt kan ta og samtidig kjøre bil? Blir leger sure hvis man øker medisiner selv?

Det er nok stuerent å ta truxal og tror ikke legen blir sur om du øker, men hvor mye du kan ta når du kjører bil kan nok nhd svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litium er eneste som funker for meg, men den tålte jo ikke du :(

Nei, vurderer hva som er best av å drite hele tiden, eller ha denne smerten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins det ikke medisiner mot diareen? prøvde du Priadel også?

Nei, prøvde vel ikke det, men imodium tok jeg. Ingenting hjalp. Hadde liksom ingen livskvalitetet, men smerten og depresjonen var borte. Husker hvor godt akkurat det var. Det er faktisk noe av grunnen til at jeg orker å leve enda. Jeg vet at livet kanskje kan bli bedre igjen. Har gitt meg tid til over jul. Håper jeg etterhvert blir bedre og uten disse smertene. Bruker truxal nå da, det demper ihvertfall litt.

Ser du også bruker abilify. Oppmuntrende å se at du har god effekt av den ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. De krever bare at man betaler sine regninger og ikke er til plage for naboene sine og at man ikke er kriminell.

 

Hvorfor kaller du deg for slappedask? Fordi du får penger av nav?

 

 

Hei.

Takk for råd, jeg vet jeg bør gjøre noe. Bare det at jeg blir mere og mere sliten. Jeg eier ikke energi lengre. Gjør jeg noe, blir det verre og verre. Jeg greier ikke lese så mye, eier ikke konsentrasjon. Gjør jeg noe går jeg i stå, jeg er som en gammel, senil dame.

 

Tror jeg må gjøre noe med medisineringen, bare lurer på hva?

Snakk med legen din om medisiner eller NHD. Kanskje du ikke er i stand til å være dagmamma akkurat nå? Det er ingen skam å si nei til noe man føler at man ikke mestrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priadel er en annen type litium man får importert fra utlandet, hvis man får diare av den norske litiumtypen.

Prøvde noe som hette litarex som skulle være bedre for magen, like ille den også.

Snakk med legen din om medisiner eller NHD. Kanskje du ikke er i stand til å være dagmamma akkurat nå? Det er ingen skam å si nei til noe man føler at man ikke mestrer.

Ja, tror jeg skal snakke med en lege snart. Tar truxal nå da, ble litt bedre. Må holde ut den dagmammajobben, holder vel ut denne gangen også. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

priadel er litium karbonat

litarex er litium citrat

ifølge google

så tror ikke det er det samme?

kanskje verdt et forsøk?

en venninne fikk diare av lithhionit og går på priadel og er veldig fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...