Gå til innhold

Holder ikke ut å være syk lenger

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin59

Kjære doktor,

Jeg er en kvinne på 42 år som har gått mer eller mindre konstant syk de siste årene. Jeg har vært utredet for mageproblemer, p.g.a. at jeg har diare flere ganger hver dag. Dette er forferdelig plagsomt! Jeg har diare spesielt etter at jeg har spist middag eller mat som inneholder fett. Jeg er selv en "stor" dame på over 100kg/176, men trener på SATS og prøver å holde meg i form.

I den senere tid har jeg blitt fort anpusten når jeg går i trapper etc. Jeg bli ikke sliten, men får pusteproblemer (ingen smerter). Jeg har nå gått med kronisk tørrhoste i over 6 mndr., uten at legen gjør annet enn å ta en test nede i halsen, lytte og skrive ut koselan (som jeg blir veldig trett av). Videre er jeg konstant tørr i halsen, det "kiler" i øvre del av halsen/munnen og dette fører igjen til at jeg hoster. Hosten fører til at jeg har sår hals, hele tiden. Ofte føles det som om noen holder en "stram hånd" over halsen min, når jeg ligger, slik at jeg føler at jeg har et trykk på puste/spiserøret. Jeg plages også av kløe i øynene og det svir også ofte. I tillegg er det uholdbart å ha en kombinasjon av hoste og diare, det sier seg selv!

Jeg jobber som lærer og har problemer med å få stemmen til å "bære" i klassen min. Ofte er jeg så sliten i stemmen/halsen at jeg nesten ikke kan snakke. Halsen blir da også veldig sår og jeg føler meg fryktelig sliten og matt.

Til opplysning: Jeg har hatt katter i 15 år (2 stykker) men har ikke reagert på disse tidligere (korthårete).

Når jeg bar 19 år ble jeg testen på Rikshospitalet for allergi og det slo ut på allergi for støv. Siden har ingen lege/sykehus tatt noen test på meg.

Jeg sliter også med psykiske problemer p.g.a. forhold i min oppvekst, noe som gjør at jeg går til psykiater hver uke. Jeg nevner dette fordi jeg vet at psykisk/fysisk ofte henger sammen.

Kan du være så snill å svare meg på om du tror jeg kan lide av en allergiform? Jeg skulle så gjerne ha en lidelse som det går an å gjøre noe meg! Jeg har nettopp byttet lege (fatlege) og føler at jeg uansett ikke blir undersøkt grundig nok. "Virus" er vel ikke et svar på alle mine plager, hver gang?

På forhånd takk!

Hilsen en sliten lærer og mamma

Fortsetter under...

Det der minner om meg selv! For inntil få år siden hadde jeg også problemer med løs mage og diare hver dag gjennom flere år. Nevnte det for en lege og fikk beskjed om at jeg bare skulle se på det som en fin måte å gå ned i vekt på...

Jeg var trøtt og tiltaksløs, sliten og ble ansett for å være lat. Vanskeligheter med hukommelsen, enorme og uregelmessige menstruasjoner, tørt hår, deigete/pløsete hud, vannansamlinger i kroppen (særlig bena) + + + . Overvekt sliter jeg fremdeles med. Jeg har også hatt hoste hver dag det siste året, men mest slimhoste. Har ikke vært hos lege for hosten.

I 1997 fikk jeg påvist lavt stoffskifte og fra jeg fikk medisin for det, ble jeg gradvis bedre og bedre av mageproblemene, jeg fikk mye mer energi og overskudd også. Mange av de andre symptomene jeg hadde på denne sykdommen ble også bedre. Sykdommen er kronisk og jeg må gå på tabletter hver dag resten av livet og jeg kan heller aldri regne med å bli helt symptomfri. Det gikk nemlig for mange år fra jeg ble syk og til jeg fikk diagnosen.

Med denne sykdommen følger også hjerteproblemer og følelsen av å bli kvalt. Sistnevnte kan komme av struma som igjen er en av grunnene til at man har lavt stoffskifte.

Jeg synes du bør ta en tur til legen og få sjekket stoffskiftet ditt, det er gjort med en blodprøve.

Du kan lese mer om sykdommen og min historie her: http://home.online.no/~smidtlie

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

KJære Kristin

Det er klart at dette er veldig tungt og vanskelig for deg. Det du virkelig trenger er en legetime hvor dere har god tid og du får sjansen til å virkelig ta opp problemene dine og få en grundig undersøkelse. Det er klart at virus ikke er svar på alle plager. Men det er også helt sikkert at psykiske forhold ofte kan virke inn på kroppen og gjøre en kroppslig syk.

Snakk med fastlegen din og be Henne/ham sette av litt bedre tid til deg slik at du virkelig føler at du har fått en grundig undersøkelse. Vanligvis går det an å bestille en dobbeltime!

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...