Gå til innhold

Overgangsalder og skifte av hormontabletter


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg fyller snart 49 og har tatt Novofem i litt under to år. Jeg hadde noe beskjeden menstruasjon ca hver 20. dag før det, samt svettetokter om natten og var generelt sliten og nedstemt. Overgangsalder ble påvist vha blodprøve. Har ellers god helse og følger opp med årlig helsesjekk. Novofem hjelper i stor grad mot svettetokter. Enkelte måneder plages jeg noe av det de siste 6-10 dagene av syklus, sammen med PMS-lignende symptomer som økt irritabilitet/nedstemthet og murring i underlivet. Jeg har hatt månedlig bortfallsblødning ved slutten av hvert brett. Jeg er usikker på i hvilken grad behandling med Novofem kan ha påvirket nedstemthet og stemningsleie, da jo også andre faktorer kan spille inn. Jeg har vært noe nedstemt i perioder også tidligere. I perioder etter at jeg begynte med Novofem har jeg følt meg lettere, i andre har jeg vært såpass nedfor at jeg har lurt på om det kan være en bivirkning av tablettene. Jeg har også sovet dårlig de siste månedene, uten at det har noe med nattesvette å gjøre. Da jeg tok opp dette med legen, anbefalte han å gå over til Activelle. Jeg har et par spørsmål rundt dette, som jeg ikke fikk noe godt svar på. Jeg regner med å være ekstra utsatt for blødninger de første månedene med Activelle, siden jeg vel mest sannsynlig ikke ville vært blødningsfri i et år allerede. Det første spørsmålet er om du likevel ville anbefalt å prøve Activelle nå? Det andre er hva Activelle kan gjøre som Novofem ikke kan? Kan det f.eks være at kontinuerlig tilførsel av gestagen kan bidra til å stabilisere hormonbalansen og således humøret og søvnen?

Glad for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok Activelle. Etter tre dager var jeg så deprimert at det var skummelt. Jeg var svimmel og fikk skikkelig angst. Heller har jeg hetebyger. Huff, for en tablett. Min erfaring bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager at det har tatt litt tid å svare, men jeg har vært bortreist. For det første, så er det vanskelig å påvise ‘overgangsalder’ ved en enkelt blodprøve. Det kan endre seg fra dag til dag, man må gå etter menstruasjoner og symptomer. Fortsatte menstruasjoner tyder imot at du var kommet i overgangsalder. Men du hadde hjelp at Novofem for søvnen i all fall. Det at du har PMS-symptomer i de siste 6-10 dager stemmer godt med at du har samme hormonsetning (østrogen og gestagen som likner på progesteron) som kvinner har i dagene før menstruasjon. Med Activelle kan du risikere å få det gjennom hele måneden i stedet. Fordelen med Activelle er at du ikke får menstruasjon, men det tilføres mer hormon av typen (gestagen) og det øker risiko for brystkreft mer en ved sekvensbehandling (som Novofem). Det er selvsagt lov å prøve og være innstilt på blødningsproblem i en periode.

Er du sikker på at det er hormontilførsel som er årsak til dine humørsvingninger? Du er selv inne på andre forhold, men som sagt du kan gjøre et forsøk over noen måneder. Kanskje du burde få henvisning til en gynekolog som kan råde deg og følge deg opp?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...