Gå til innhold

Hva med beroligende te istedenfor sobril

Anbefalte innlegg

Captain Cheeseheart

Dette fikk jeg tips om, men det virket ikke men kanskje det virker for noen.

http://www.avogel.no/produkter/kosttilskudd/avena_sativa.php?from_search=yes

Vet du hva slags alkohol det er snakk om? Det står bare "alkohol" - og det finnes som kjent mange typer alkohol. Det som er i øl/vin/brennevin heter etanol. Det man kan bli blind av heter metanol, eller tresprit (noe det er heller usannsynlig at er i dette produktet).

Fortsetter under...

Kamomille"te" er egentlig ikke te, det er trukket kamomille. Te er en spesiell type plante; teplante heter den.

Te / teplante vil jeg ikke anbefale, da det inneholder koffein, som er negativt på angst/uro.

Kamillete skal vel være beroligende?

Hva er te og hva er ikke te av alt som kalles te da?

Captain Cheeseheart

Det er deler fra planten Camellia Sinensis - "teplante". Av den får du hovedsakelig tre typer te; hvit te, grønn te, sort te og oolong. Camellia Sinensis inneholder koffein, spesielt i den sorte formen (sort te).

Når du kjøper Earl Grey så er det "ekte" te, altså med koffein.

Når du kjøper kamomillete, så er det ikke noe fra teplanten i den, men kamomille.

Men det kan jo være ganske forvirrende da, når bruken av ordet er såpass løs.

Så mer om te her: http://no.wikipedia.org/wiki/Te

Vet du hva slags alkohol det er snakk om? Det står bare "alkohol" - og det finnes som kjent mange typer alkohol. Det som er i øl/vin/brennevin heter etanol. Det man kan bli blind av heter metanol, eller tresprit (noe det er heller usannsynlig at er i dette produktet).

Er sikkert noe mildt.

Annonse

Captain Cheeseheart

Jeg har aldri hørt om kamomille før jeg så det i dag. Tenkte at det måtte være det samme, men skal hvis ikke stole på tankene heller :)

Hm, sorry, jeg må kanskje trekke tilbake dette. Det er kanskje det samme. Jaja, man lærer så lenge man lever.

Captain Cheeseheart

Ifølge Wikipedia så er det 124-416 mg koffein per liter te (ekte te, uansett "type" (sort, grønn etc)). Til sammenligning er det 96 i Coca Cola, og 555-845 i traktekaffe.

Om kamomille/kamille:

In 2009, researchers at the University of Pennsylvania concluded the first controlled clinical trial of chamomile extract for generalized anxiety disorder (GAD). The results suggest chamomile may have modest anxiolytic activity in patients with mild to moderate GAD, although the results have not since been replicated.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

http://en.wikipedia.org/wiki/Matricaria_chamomilla

Nils Håvard Dahl, psykiater

Te er uttrekk av blad fra teplanten.

Alt annet skal egentlig kalles laug. F:eks. solbærlaug.

Hvis andre også er interresert så fant jeg litt om de forskjellige beroligende urtene her http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/sovnloshet.htm

Men jeg ser det er flere urter som ikke bør brukes i enkelte tilfeller. Nå sitter jeg og lurer på om det er enkelte urter jeg bør unngå når jeg bruker medisiner. Tenker spesielt på lithium.

Annonse

Captain Cheeseheart

Det som er problemet her, er at det ikke foreligger så mye forskning på interaksjoner mellom stoffer som selges som legemidler, og "naturmedisiner". Man vet mye mer om interaksjoner legemidler imellom.

Det er trist, men det kommer jo av at forskningen er drevet av økonomiske perspektiv. Det er ikke penger i naturmidler, for de kan ikke patenteres.

Så jeg vet ikke hva du bør gjøre...

Det som er problemet her, er at det ikke foreligger så mye forskning på interaksjoner mellom stoffer som selges som legemidler, og "naturmedisiner". Man vet mye mer om interaksjoner legemidler imellom.

Det er trist, men det kommer jo av at forskningen er drevet av økonomiske perspektiv. Det er ikke penger i naturmidler, for de kan ikke patenteres.

Så jeg vet ikke hva du bør gjøre...

Men hva går under naturmedisin? Jeg har aldri tenkt på te som naturmedisin, men når jeg har googlet litt og lest om disse urte teene så ble jeg litt usikker. Jeg har også lurt på om jeg skal prøve avena savita igjen, men er også usikker på om det kan kombineres med lithium.

Captain Cheeseheart

Men hva går under naturmedisin?

Tror ikke det er noen presis definisjon, men endel av slike midler er jo stoffer som ikke finnes i et vanlig kosthold - og det er jo det som er problemet, når det er "uvanlige" ingredienser.

Aner ingenting om avena sativa og litium desverre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...