Gå til innhold

Hjelp-spørsmål om alkoholvaner


alanis

Anbefalte innlegg

Samboeren min drikker altfor mye etter min mening, minimum 2 kvelder i uka, noen ganger 4 kvelder ukentlig. Dette har pågått i mange år. Vi er 40 år og barna er voksne, jeg sliter veldig med dette. Jeg har sagt tydelig fra gjennom årene, men ting endrer seg ikke, dessverre. Har bestemt meg for å flytte, men venter til etter jul.

Er redd jeg ikke skal være sterk nok til å gjennomføre det, har ofte fått høre at det er jeg som er så prektig, drikker sjelden selv. Men det er vel ikke normalt å drikke så mye? Har bedt ham prøve en uke uten alkohol, det gjennomførte han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er sikkert ikke jeg den rette til å svare ettersom vi er omtrent totalavholds, det er ingen religiøs overbevisning eller noe annet, vi drikker bare veldig, veldig lite. :) Men jeg hadde ikke orket en partner som hadde drukket seg synlig beruset så ofte nei. Jeg tviler på at du er spesielt prektig, det er nok heller han som har et alkoholproblem.

 

Gikk han med på å prøve en alkoholfri uke og sprakk, eller nektet han å prøve?

 

Jeg synes du skal sette et ultimatum til ham når du er klar for det - enten søker han hjelp for alkohol(mis)bruket sitt eller så flytter du. Men da må du gjennomføre også, ellers kommer han jo ikke til å endre seg. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Medisinen har en litt annen oppfatning av hva som er "normalt" ang. alkoholforbruk enn det som foregår rundt omkring i samfunnet.

 

Det drikkes langt mer alkohol enn det legene sier vi bør drikke, og mange - ganske mange - kvalifiserer for "skadelig forbruk av alkohol".

 

Men det er så enkelt som at du må bestemme deg for hva du ønsker med livet ditt. Om noen har blitt skikkelig glad i øl, så skal det ganske mye til for å få dem vekk fra det. Det hjelper ikke akkurat at det er så vanlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min drikker altfor mye etter min mening, minimum 2 kvelder i uka, noen ganger 4 kvelder ukentlig. Dette har pågått i mange år. ... Men det er vel ikke normalt å drikke så mye? Har bedt ham prøve en uke uten alkohol, det gjennomførte han ikke.

For å kunne uttale seg om dette er normalt forbruk eller ikke, trengs mer opplysninger om hvor mye han drikker hver gang. Det er mange som drikker noe alkohol 2-4 kvelder pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

For å kunne uttale seg om dette er normalt forbruk eller ikke, trengs mer opplysninger om hvor mye han drikker hver gang. Det er mange som drikker noe alkohol 2-4 kvelder pr uke.

 

Er ikke det uvesentlig? Trådstarter syns det er drøyt...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det uvesentlig? Trådstarter syns det er drøyt... :P

Det er da i høyeste grad vesentlig. Dersom man har et alkoholproblem fordi man drikker et glass vin 2-4 ganger i uka, er det mange av oss som har et alkoholproblem.

Det kan jo være at trådstarter simpelthen er prippen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Captain Cheeseheart

Det er da i høyeste grad vesentlig. Dersom man har et alkoholproblem fordi man drikker et glass vin 2-4 ganger i uka, er det mange av oss som har et alkoholproblem.

Det kan jo være at trådstarter simpelthen er prippen? :P

 

Ja, men TS sier hun ikke liker det uansett, og vil flytte vekk. Spiller det da noen rolle om det samboer driver med er "normalt" eller ikke? Det er jo tross alt ganske mange normale ting man kan drive med som en ev. samboer ikke vil finne seg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Trådstarter spør om det er normalt å drikke så mye.

 

Jo, ja, jeg ser det nå. Jeg må ha oversett det, for jeg syns det i starten av innlegget virket som TS syns det var for mye (uansett om det var normalt eller ikke).

 

Men, generelt, så syns jeg det er for mye fokus på hva som er "normalt" når det kommer til spørsmål om sosiale relasjoner, av ulike slag. Jeg ser ikke helt hvorfor man nødvendigvis skal finne seg i alt som er normalt, og motsatt, ikke finne seg i det unormale. Jeg syns alt kommer av på hva man selv føler og vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, føler meg så alene om dette, har ikke snakket med noen om hvordan vi har det. Vet ikke hvor mye han drikker hver gang, men han blir som oftest full, sovner gjerne med fjernkontrollen til tv i hånda. Det går ikke an å føre en normal samtale med ham. Føler meg ensom i forholdet og føler han svikter. Når jeg tar dette opp med ham når han er edru er han uvillig til å snakke om det, noen ganger kan han innrømme at han har en dårlig uvane, andre ganger blir han sint og sier han bestemmer over seg selv og ikke jeg. Har vel flere ganger truet med å flytte hvis han ikke endrer seg, men han tar meg ikke alvorlig, så det blir nok et sjokk når jeg nå skal gjennomføre dette. Har bestemt meg, men det blir tøft. Er redd for at jeg skal synes så synd på ham at jeg blir. Men jeg kan bare ikke sitte å se på at han ødelegger seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, føler meg så alene om dette, har ikke snakket med noen om hvordan vi har det. Vet ikke hvor mye han drikker hver gang, men han blir som oftest full, sovner gjerne med fjernkontrollen til tv i hånda. Det går ikke an å føre en normal samtale med ham. Føler meg ensom i forholdet og føler han svikter. Når jeg tar dette opp med ham når han er edru er han uvillig til å snakke om det, noen ganger kan han innrømme at han har en dårlig uvane, andre ganger blir han sint og sier han bestemmer over seg selv og ikke jeg. Har vel flere ganger truet med å flytte hvis han ikke endrer seg, men han tar meg ikke alvorlig, så det blir nok et sjokk når jeg nå skal gjennomføre dette. Har bestemt meg, men det blir tøft. Er redd for at jeg skal synes så synd på ham at jeg blir. Men jeg kan bare ikke sitte å se på at han ødelegger seg selv

Dette er helt klar et rusmisbruk, han har helt klart et problem. Slik han opptrer velger han alkoholen fremfor deg, husk det i svake øyeblikk om du flytter fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte jeg å få med meg hvor mye han drakk, 14 små boner med sterk øl...... Tror ikke han drakk så mye mer i går enn han pleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han drikker 15 små bokser med øl mange ganger i uka, og blir full (usympatisk, veldig trøtt og sint) flere ganger i uka - så er ikke dette normalt for en voksen mann som lever i en familie/parforhold, mener jeg. Og jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker å fortsette dette samlivet.

 

Som andre har sagt her, så kan det vært normalt, (og helt ufarlig) om han hadde drukket ett glass vin eller ei flaske øl flere ganger i uka.

 

Ønsker deg lykke til med oppbruddet! Du vil helt sikkert få det bedre enn det du har nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte jeg å få med meg hvor mye han drakk, 14 små boner med sterk øl...... Tror ikke han drakk så mye mer i går enn han pleier

Du har i mange år bodd sammen med en alkoholiker. Vær så god mot deg selv at du bryter ut av dette forholdet. Han har med vitende og vilje valgt alkoholen foran deg og siden du aldri har gjort alvor av å flytte ut, bare truet med det, så tror han det er helt greit å holde på sånn. Kanskje får han en oppvekker når du virkelig flytter ut, kanskje gir han beng og drikker bare enda mer. Men det er uansett ikke ditt ansvar, det ansvaret må han ta selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i mange år bodd sammen med en alkoholiker. Vær så god mot deg selv at du bryter ut av dette forholdet. Han har med vitende og vilje valgt alkoholen foran deg og siden du aldri har gjort alvor av å flytte ut, bare truet med det, så tror han det er helt greit å holde på sånn. Kanskje får han en oppvekker når du virkelig flytter ut, kanskje gir han beng og drikker bare enda mer. Men det er uansett ikke ditt ansvar, det ansvaret må han ta selv.

 

Lykke til!

Støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...