Gå til innhold

Fekk ny sambuar av NAV!

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/sognogfjordane/fekk-ny-sambuar-av-nav-1.7375050

– Eg fekk eit brev frå NAV og eg trudde det handla om barnetrygd eller tilsvarande. Men det stod at eg no hadde sambuar og at det kunne få konsekvensar for barnetrygda. Dersom eg fekk nye born med den nye sambuaren, så måtte eg ringja til NAV å seie frå, fortel Magne Vikøren.

Han visste ingenting om dette sjølv. Men det kunne vore fint med ei ny dame i hus, om han berre hadde visst litt meir om henne.

– Er dette steget vidare, at staten tek ansvar for at folk skal ha sambuar? Eg ventar framleis på hentelappen, ler han.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395982-fekk-ny-sambuar-av-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt han ler da.

Kansje vi bare skulle legge ned hele NAV....

Det vile jo vært veldig billig for landet vårt.

Anonymous poster hash: 64e3f...5e2

Ja, da hadde Norge spart mange penger, det har du rett i - NAV har ytelser fra vugge til grav,bokstavelig talt. En ekstrabonus ville vært at vi blir kvitt en stor andel ikke-produktive borgere (med mindre de tyr til kriminalitet for å overleve). Og skattebetalernes penger vil gå til skatteyterne, eller kanskje vi slipper skatt? Halleluja  :lol:

Ja, da hadde Norge spart mange penger, det har du rett i - NAV har ytelser fra vugge til grav,bokstavelig talt. En ekstrabonus ville vært at vi blir kvitt en stor andel ikke-produktive borgere (med mindre de tyr til kriminalitet for å overleve). Og skattebetalernes penger vil gå til skatteyterne, eller kanskje vi slipper skatt? Halleluja  :lol:

Forestill deg at NAV virkelig ble nedlagt. Tror få egentlig forstår konsekvensene fullt ut.

De fleste ville sett at en del mennesker hadde havnet i dypeste fattigdom og fortvilelse, noen hadde fått verre helse fordi de ikke hadde penger til medisiner og noen hadde krepert, noen hadde forsøkt å jobbe tross svak helse, noen hadde jobbet svart, noen ville prostituert seg av ren økonomisk nød, andre hadde begått kriminalitet for å ha noe å leve av, og vi hadde fått mye sosial uro og kaos.

Men med nedleggelse av NAV hadde man fått noen store forskjeller som vel få hadde tenkt over:

- Statlig makt hadde blitt kraftig redusert og få hadde hatt lojalitet til staten.

- Privat humanitær innsats ble trappet kraftig opp. De som drev slik innsats, ville fått mer makt.

- Likestillingspolitikken ble borte over natta fordi den bygger på omfattende velferdsordninger.

- Samboere og ektefolk ble tvunget til større samhold av økonomiske grunner; skilemisse og brudd med samboer kunne blitt en øonomisk katastrofe for mange.

Så kan vi fundere på hva slags framtid vi ville ha.

Anonymous poster hash: e202f...690

http://www.nrk.no/sognogfjordane/fekk-ny-sambuar-av-nav-1.7375050

– Eg fekk eit brev frå NAV og eg trudde det handla om barnetrygd eller tilsvarande. Men det stod at eg no hadde sambuar og at det kunne få konsekvensar for barnetrygda. Dersom eg fekk nye born med den nye sambuaren, så måtte eg ringja til NAV å seie frå, fortel Magne Vikøren.

Han visste ingenting om dette sjølv. Men det kunne vore fint med ei ny dame i hus, om han berre hadde visst litt meir om henne.

– Er dette steget vidare, at staten tek ansvar for at folk skal ha sambuar? Eg ventar framleis på hentelappen, ler han.

Tragisk, mye med Nav er forferdelig tragisk, men vi skal ikke glemme at NAV også redder mange sjeler. 

Annonse

Forestill deg at NAV virkelig ble nedlagt. Tror få egentlig forstår konsekvensene fullt ut.

De fleste ville sett at en del mennesker hadde havnet i dypeste fattigdom og fortvilelse, noen hadde fått verre helse fordi de ikke hadde penger til medisiner og noen hadde krepert, noen hadde forsøkt å jobbe tross svak helse, noen hadde jobbet svart, noen ville prostituert seg av ren økonomisk nød, andre hadde begått kriminalitet for å ha noe å leve av, og vi hadde fått mye sosial uro og kaos.

Men med nedleggelse av NAV hadde man fått noen store forskjeller som vel få hadde tenkt over:

- Statlig makt hadde blitt kraftig redusert og få hadde hatt lojalitet til staten.

- Privat humanitær innsats ble trappet kraftig opp. De som drev slik innsats, ville fått mer makt.

- Likestillingspolitikken ble borte over natta fordi den bygger på omfattende velferdsordninger.

- Samboere og ektefolk ble tvunget til større samhold av økonomiske grunner; skilemisse og brudd med samboer kunne blitt en øonomisk katastrofe for mange.

Ja, da måtte vi gått tilbake til den tiden hvor familiene måtte ta seg av sine egne.

Pleie, stelle og passe på våre egne eldre og syke familiemedlemmer, slik mine besteforeldre måtte da jeg vokste opp.

Tenk på det da.

Nå vet jeg ikke hvor mange millioner saksbehandlinger NAV foretar i løpet av et år, men det er denne ene promillen av saksbehandlinger vi får høre om.

Hva vil jeg med dette?

Jo, jeg er lei sytingen til de ytterst få som blir rammet av en saksbehandlingsfeil fra NAV sin side.

De får pepper om de betaler ut penger til folk som er i krig i utlandet : les Bhatti og co.

De får skikkelig pepper når noen jager de rundt i NAV sine egne kontorer med kniv, og gjerne tar livet av de.

I "gamle" dager hadde Arbeids/Sosial etaten åpne dører.

Idag klarer ikke vi mennesker å oppføre oss på en sånn måte at det går an lenger.

Ansatte i slike kontorer bør sitte i innelukkede/låste avdelinger.

Vær glad noen tør/gidder å jobbe på NAV, - de følger bare et regelverk laget av våre "feilfrie" folkevalgte.

Hva vil jeg med dette?

Jo, jeg er lei sytingen til de ytterst få som blir rammet av en saksbehandlingsfeil fra NAV sin side.

Yttert få? Min erfaring er at dette gjelder veldig mange.

Det er en grunn til at NAV-direktøren varsler nye tiltak. «Nav-direktør Joakim Lystad mener at det er for mange som kommer i kontakt med Nav som har dårlige erfaringer og opplevelser»

- Det er for mange Nav-brukere som har uheldige brukeropplevelser. Målet mitt er jo at det skal bli færre og færre av dem. Vi er stolte av de forbedringene som vi klarer å få til i Nav år for år, men vi er ikke stolte av der vi er ennå, sier Lystad til Dagbladet.

Tiltakene Lystad vil sette i gang, er en ny opplæring i veiledningsfaget for å sette de ansatte i bedre stand til å veilede og samtale med brukerne, utvikle et nytt opplæringstilbud til nyansatte, gjeninnføre nye kurs i etikk som blant annet tar for seg menneskesyn og Navs verdigrunnlag, styrke arbeidet med klagebehandling og sette nye og tydeligere krav til ledere i Nav.

Her en noen historier: 

John Rasmussen fikk hakeslepp da han møtte saksbehandlerne.

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/nyheter/samfunn/politikk/innenriks/helse/30511182/

Døde i Nav-kø - http://www.ranablad.no/Innenriks/helse/article4625075.ece

Har ventet ett år på penger fra Nav - http://www.oa.no/nyheter/article4610371.ece

Uskyldige mennesker må bøte med livet i NAVs menneskefiendtlige system - 

http://sommer17.wordpress.com/2009/10/10/uskyldige-mennesker-ma-bote-med-livet-i-navs-menneskefiendtlige-system/

Anonymous poster hash: 8d1c9...7ca

Tror nok at Angustia1 var en smule ironisk her :-)

Yttert få? Min erfaring er at dette gjelder veldig mange. Det er en grunn til at NAV-direktøren varsler nye tiltak. «Nav-direktør Joakim Lystad mener at det er for mange som kommer i kontakt med Nav som har dårlige erfaringer og opplevelser» - Det er for mange Nav-brukere som har uheldige brukeropplevelser. Målet mitt er jo at det skal bli færre og færre av dem. Vi er stolte av de forbedringene som vi klarer å få til i Nav år for år, men vi er ikke stolte av der vi er ennå, sier Lystad til Dagbladet. Tiltakene Lystad vil sette i gang, er en ny opplæring i veiledningsfaget for å sette de ansatte i bedre stand til å veilede og samtale med brukerne, utvikle et nytt opplæringstilbud til nyansatte, gjeninnføre nye kurs i etikk som blant annet tar for seg menneskesyn og Navs verdigrunnlag, styrke arbeidet med klagebehandling og sette nye og tydeligere krav til ledere i Nav. Her en noen historier:  John Rasmussen fikk hakeslepp da han møtte saksbehandlerne.- http://www.dagbladet.no/2013/11/26/nyheter/samfunn/politikk/innenriks/helse/30511182/ Døde i Nav-kø - http://www.ranablad.no/Innenriks/helse/article4625075.ece Har ventet ett år på penger fra Nav - http://www.oa.no/nyheter/article4610371.ece Uskyldige mennesker må bøte med livet i NAVs menneskefiendtlige system - http://sommer17.wordpress.com/2009/10/10/uskyldige-mennesker-ma-bote-med-livet-i-navs-menneskefiendtlige-system/      Anonymous poster hash: 8d1c9...7ca

Så, du sakser ut_en_setning fra innlegget mitt. Jeg håper du leste hele.

Ja, jeg skriver ytterst få. Du kan ta alle saker NAV behandler, og så deler på disse som føler seg urettferdig behandlet. Så kan du se hva prosentandelen blir. Den blir liten.

Folk dør av feilmedisinering, på operasjonsbordet, i sykeshuskø, i biltraffikken, i flytraffikken, i barnehagen og generelt ellers i mange yrker hvor den menneskelige faktor spiller inn. Folk dør sågar hjemme, og kan bli liggende i månedsvis før noen bryr seg.

Ingen er feilfrie, og det har heller ingen påstått. I alle yrker jobbes det med å forbedre sine systemer, også i NAV. Noe annet ville vært rart.

Bortskjemte nordmenn.

Poenget er at det er utrolig mye rot og inkompetanse i NAV.

Og politikerne ble faktisk advart mot å gjennomføre NAV-reformen. Men ville de høre?

http://www.nrk.no/nyheter/1.6472753

Politikerne ble kraftig advart mot interne konflikter og lange saksbehandlingstider i forkant av Nav-reformen.

To forskningstunge ekspertutvalg gjorde det helt klart i forkant av Nav-reformen at en fortsatt tredeling, mellom Aetat, Trygdeetaten og Sosialtjenesten, ville gi de beste resultatene. Ikke en sammenslåing slik politikerne gikk inn for i 2005.

- Ingen av de spurte ekspertene foreslo at de tre etatene skulle slås sammen, sier Fafo-forsker Kaja Reegård. Hun har nettopp skrevet en masteroppgave om bakgrunnen til Nav-reformen.

- Ekspertene advarte mot samarbeidsproblemer internt mellom de tre tidligere etatene. De var redd interne stridigheter mellom de gamle etatene som for eksempel stolthet kunne ødelegge for samarbeidet, sier hun.

Ifølge Reegård mente ekspertene både i SATS-meldingen og Ratsø-utvalget i forkant av reformen at en sammenslåing av de tre etatene kunne føre til at fagkunnskapene til saksbehandlerne ville bli skadelidene.

- Politikerne tvang denne reformen gjennom på tvers av ekspertenes råd, mener hun.

Det var et enstemmig Storting som vedtok reformen i 2005.

Anonymous poster hash: 8d1c9...7ca

Når det gjelder ytelser man har lovfeset krav på etter å ha jobbet og betalt skatt i mange år er det ingen grunn til å stå med lua i hånda og godta hva som helst.

Dette er det absolutt ingen som motsier deg i. Absolutt ingen!!!

Det er ikke det som er topic her.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...